AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
951

Frågor angående tomgång på m3 3.0

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Har som sagt en m3 3.0 (s50b30) som är lite lurig.
När jag startar bilen är tomgången helt ok och står stadigt på ca 800rpm, inga konstigheter alltså.
Säg att jag kör bilen i ca 50km/h och kopplar ur så lägger sig tomgången på ca 1300rpm till bilen slutat rulla. Är bara sånhär när bilen är varm. Nån med nåt tipps eller ska den vara sån? Mvh: Fredrik
pg_ice
"Har som sagt en m3 3.0 (s50b30) som är lite lurig"

jag tror dom flesta på AP känner till din bil vid det här laget ;)

1300rpm är inte normalt.
lite högre kan tomgången vara precis när man släppt gasen men inte över 1000rpm.

Du har inte varit och grävt i kablarna mellan Vänster kammgivare och spjällägesgivaren, så dessa siter på på fel stäle då kan du få som du skriver en tomgång som blir högre i takt med värmen i motorn, så vart de på min efter jag varit och rivit i motorn och skulle ploka i hop allt och råkade sätta fel kontakt på respektive givare :) kan även bli andra roliga symtomer då ha ha, men de märker du bil kommer att gå allt annat än bra.

Annars skulle jag tippa på att de är kanske spjälläges givaren som är dålig kanske?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Ok pg. Får se till att inte skriva mer då.
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
har läst nånting om att de har nåt att göra m att den är redo för att gasas sålänge den rullar.. minns fenomenet från när ja åkte m3:an
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"pontus s"

förstår inte riktigt vad du menar med det, förklara lite mer ingående kanske. Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.