|
|
---|---|
Jag har bekymmer med min bensinmätare, den är alltid i botten och lampan lyser. Detta har jag förstått är ett vanligt fel, men jag har inte hittat någon tråd (jag har sökt) där man lyckas lösa problemet utan att blanda in en bmw verkstad. Så jag undrar om någon sitter på lite bra felsökningsinformation. Jag har testat att ohmmäta givaren i tanken(på förarsidan) och den visar 0 ohm oavsett läge(jag har haft ur den och flyttat flottören) så den verkar ju trasig, men jag vet inte om givaren ger en resistan eller om den är induktiv? testade att sätta en potentiometer istället för givaren för att se om mätaren rörde sig men det gjorde den inte. Har nu läst att det finns en givare på på andra sidan som sitter ihop med pumpen, hur fungerar det? mäter intrumenthuset av båda två? | |
lånar din tråd lite om det är okej, är det svårt att ohm-testa givaren ? har oxå en trasig bensinmätare på en 328 -95 & har sisådär mekarkunskaper :=) har rengjort runt kontakterna under baksätet & kollat säkring men inget av det var det. |
|
Jag har glömt att skriva att jag har lyckats lösa problemet, något som jag har saknat när jag själv sökte efter tips inför min felsökning. Jag meckade ur pumpen+givare( sitter under baksätet på passagerarsidan), där hittade jag en kabel till givaren som var av(troligtvis har "vågorna" i tanken tillslut vickat av kabeln i anslutningen till stiften i givarkontakten) jag lödde dit kabeln och nu fungerar bensinmätaren:-) Tips! Under min felsökning kom jag fram till att man inte kan resistansmäta givaren som man kan på äldre bilar. Givaren är troligtvis kapasitiv eller induktiv( Stavning?) utan man får bara 0.0ohm vid resistansmätning. jag mätte den givaren som sitter ihop med pumpen(resistans) och den visade OL (d.v.s. oändligresistan=avbrott), så jag började min felsökning där. |
|
Noterbart är att det sitter 2 stycken givare eftersom tanken är formad som ett U. det räcker med att den ena lägger av så blir det knas. | |
är det på var sin sida? tog bort baksätet å såg 4 kablar in till den på passagerarsidan & 2 in till försidan. en kompis påstod att den på förarsidan är pumpen, stämmer det? | |
Det sitter en givare på varje sida + pumpen som sitter på passagerarsidan(svart kontakt till pump och vit till givare). | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.