AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Bilstereo GPS Navi TV Tele Ljud Larm ]

Ljudet försvann!

Visad 8.867 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3.884st
Postad/Inlagd2008-10-15 00:41
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hej!
Jag har navigation 16:9.
Det har hänt några gånger att ljudet bara försvinner. Stänger man av navigations helt och sätter man på den igen så fungerar den. Men idag under färd från jobbet så försvann ljudet igen! Och kommer inte tillbaka. HAr haft den avstäng men ljudet kommer ej tilbaks. Telefonen fungerar, ljudet kommer ut i högtalarna. Kollade inte om navigations rösten hördes i högtalarna men ska kolla upp det imorgon. Så varken ljudet från radio eller cd hörs i högtlalarna.
Några tips på vad det kan vara för fel?

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet           IP: ...[184.220]
Antal inlägg3.884 st
Postad/Inlagd2008-10-15 11:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
530ia individual e60 -04
Nu fungerade ljudet på morgonen igen. Så frågan är är det glapp någonstans? var ska jag felsöka?

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet           IP: ...[184.220]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2008-10-15 18:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har varit uppe förut på forumet. Nånting säger mig att det är stereon som går i mute-läge, dvs telefonen matar in spänning på muteingången stift 4 (brun/vit) på radioenhetens flerpoliga kontakt. Detta skall bara ske när telefonen verkligen är aktiv men kan tydligen ske även när den inte används. Man kan ju prova att knipsa av denna kabeln och köra ett tag och se om det hjälpte, inte hela världen att skarva ihop den igen senare.

FP           IP: ...[.141.83]
Antal inlägg63 st
Postad/Inlagd2008-10-19 13:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA touring -01
På min bil var det sprickor i några lödpunkter i förstärkaren. Förstärkaren utsätt för vibrationer och sprickor bildas. Prova dra ut kontakten till förstärkaren och sätt in den igen. Fungerar det efter du har gjort det så har du mest troligt spruckna lödpunkter. Telefonljudet kommer från en annan förstärkare som matar den andra talspolen i högtalarna, därför funkar telefonljudet.           IP: ...[.26.106]
Antal inlägg18 st
Postad/Inlagd2008-10-21 13:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0d 2005
Verkar vara en hel del som har problem med att ljudet förvinner. Jag har samma sak på min 530i Touring -01. Ibland får man tillbaka ljudet om man byter mellan radio och cd men det fungerar bara ibland. Vissa gånger fungerar ljudet från navi medans radion och cdn är tyst. Ibland är även naviljudet dött då ljudet försvinner. Någon gång har jag lyckats få tillbaka ljudet då jag ställer om volymen på navirösten. Inbillar mig oxå att ljudet förvinner oftare då det är hög luftfuktighet som tex vid regn. Ska försöka lokalisera kontakter till förstärkaren och ta ur dom å sätta tillbaka som föreslogs och se om det hjälper. Har telefon oxå men den används inte så vet inte huruvida den påverkas. Gör ni framsteg i detta ljudproblem så lägg gärna in det på forumet vilket jag oxå ska om jag lyckas med något som hjälper
// Anders           IP: ...[.240.60]
Antal inlägg63 st
Postad/Inlagd2008-10-22 11:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA touring -01
Jag kanske skulle förtydliga det där med att stoppa in och ut kontakten. I sprickorna i lödpunkterna bildas det oxid som hindrar kontakt. När man är och rör i kontakten så bryter det i kretskorten och oxiden "gnuggas bort" och då blir det kontakt igen. Efter det så kan det fungera i en timme, en dag, eller ett år om du har tur. Men problemet kommer tillbaka. Lösningen är att löda om alla spruckna lödpunkter. Jag lödde om de punkterna som var spruckna i våras och det har funkat sen dess.           IP: ...[.26.106]
Antal inlägg3.884 st
Postad/Inlagd2008-10-25 10:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
530ia individual e60 -04
Hej igen!
Stereon har fungerat sedan sist i ett bra tag nu fram tills igår! Har ung 2,5 mil till jobbet enkel väg och några km från jobbet så dog ljudet igen. När jag skulle hem så fungerade den igen. Men bara en stund. Kom hem hämtade lite grejer och så tog jag bilen igen för att hämta upp familjen och sedan för att handla.. Fungerade denna gången i 2minuter sedan lade den av igen. när v skulle hem så fungerade ljudet i ca 30 sekunder. Kollade även om navi rösten hördes i högtalarna men icke. Men telefonen fungerar. än så länge!
Har ingen dsp i bilen så frågan är om jag har någon förstärkare överhuvudtaget?!!?

Folke: Har inte kollat bak på navins baksida men hur många kontakter finns det där och stift nr 4 vilken är det? Eller finns det bara en brun/vitt??
Och jag håller med att det känns som om det är hög luftfuktighet så börjar det strula!!
Ska kolla upp den där kabeln nu tänkte jag.
Fler tips och råd?!!

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet           IP: ...[216.203]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2008-10-25 14:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Den kontakt som jag hänvisar till är den 17-poliga på själva stereons huvudenhet.
Kan inte säga riktigt hur det ser ut på din bil med navi osv, troligen sitter radiodel/förstärkare bak i skuffen, men det är inte i bak på skärmen som du skall leta.
Finns bara en brun/vit i denna kontakt, jag skrev tidigare att telefonen matar in spänning vilket var lite fel, det är jordning på denna kabel som tystar stereon. Som sagt så kan du ju testa att knipsa denna kabel tillfälligt och köra några dagar kanske. Telefon osv funkar som tidigare, du får skruva ner stereon manuellt under samtalen bara.

Antal inlägg3.884 st
Postad/Inlagd2008-10-26 09:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
530ia individual e60 -04
Godmorgon på er..
Jag hittade en bild på grejerna [LÄNK] Nr1, 2, 4, 5, och 6 finns i min bil. Jag hittade först under golvet n 4 vilket var tvmodulen om jag inte har fel. Trodde det var först radiomodulen.
Sedan satte jag tillbaka den eftersom det ej fanns någon säkring på denna och då fattade jag att det inte var radiomodulen. Men under plasten vid reserhjulsbaljan hittade jag denna radiomodulen. Är det denna du menade folke?
Säkringen såg lite erjad ut eller hur det nu stavas. Rengörde den och sedan sprayade jag med kontaktspray avsett till elektronik både i kontakten och ingången i enheten. Klippte ej av några kablar, vill först testa om detta fungerar.
Var iväg igår och allt fungerarde...peppar peppar.....än så länge.
Får hoppas att det hjälpte.

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet           IP: ...[.219.42]
Antal inlägg3.884 st
Postad/Inlagd2008-10-26 09:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
530ia individual e60 -04
Glömde skriva att det stod BMC 24 tmc på denna radiomodulen.

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet           IP: ...[.219.42]
Antal inlägg3.884 st
Postad/Inlagd2008-11-04 17:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
530ia individual e60 -04
Tack för tipset folke!
Klippte av den vit/bruna kabeln och nu fungerar allt som det ska igen!
Behövs det löda nåt i denna radiomodulen för att mute ska fungera igen?

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet           IP: ...[6.217.9]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2008-11-04 19:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mutesignalen kommer från telefonen och ev.även från navin om denna har talade instruktioner osv. Om du kört med kabeln bortkopplad en tid och det verkar hjälpa så är det nåt i ovanstående som spökar. Felet ligger inte i radio eller förstärkare, dessa gör bara sitt jobb när mutesignalen matas in (ledningen kopplas till jord).
Jag skulle först dubbelkolla och koppla in kabeln igen, och om felet återkommer så vet du med säkerhet vad det handlar om. Sen får man felsöka bakåt och troligen hamnar man i telefonen, men att hitta ett periodiskt fel som detta är besvärligt. Inspektera kablage och kontakter osv, kanske kabeln är trasig på nåt ställe och råkar komma mot jord (chassie), detta ger samma muting i stereon som om jordsignalen kommer innifrån telefonen osv.

Antal inlägg3.884 st
Postad/Inlagd2008-11-05 20:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
530ia individual e60 -04
ok tack för hjälpen.
Har köt många mil under helgen och allt har fungerat fint. Så jag tror att det är kabelns fel.
Men ska koppla in den igen när jag har tid.

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet           IP: ...[6.217.9]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2008-11-23 12:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej. Jag har exakt samma problem. Var hittar jag själva "hjärtat" där telefonkabeln sitter? Jag hittar bara cd-växlaren och gps-dvd´n där bak.
Tacksam för snabbt svar.           IP: ...[.18.139]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2010-08-19 07:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
330 Touring 2001
Även jag har samma problem i min 330. Väldigt intermetent fel. Kan vara död i dagar sen funka några timmar för att försvinna igen.
Verkar också bara ha Navi cd och växlaren i utrymmet vänster bak. Ska där finnas några ytterligare moduler och vart i såfall.
Någon som lyckats lösa problemet permanent och hur i såfall.

IP: ...[3.6.171]
Antal inlägg36 st
Postad/Inlagd2011-02-05 18:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA Touring -01
Chevrolet Tahoe -96
Har samma problem på min 530i hade den hos BMW i Göteborg.
De gjorde det lätt för sig
Felet sitter nog internt i radion sa det och ville att jag skulle köpa en ny för 5000kr + moms
Never in my hålfot

En gång BMW - alltid BMW           IP: ...[.219.29]
Antal inlägg3.884 st
Postad/Inlagd2011-02-11 10:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
530ia individual e60 -04
tog bort radio modulen och lämna den in hos en vän och han tog isär den och lödde om några komponenter där han tyckte så konstigt ut. Sen fungerade allt igen!

MvH Bmw 4-ever
          IP: ...[.29.101]
Antal inlägg131 st
Postad/Inlagd2011-09-29 19:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
B3s-2004
Mini 1000-75
Var hittar jag den berömda brun/vita?
har prof.hifi med navi och telefon.
Jag har letat på burken(förstärkare?) som sitter under navi/bakom cd-vxl,utan att såklart hitta någon brun/vit.
Tacksam för snabbt svar så jag slipper prova mig fram;-)           IP: ...[2.92.13]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2011-12-05 11:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
728iA -99
Hade liknande fel i min radiomodul på en BMW 728 -99. Det började med att den hängde sig och det gick inte att stänga av radion eller byta kanal. Enda sättet var att koppla från batteriet i 10 min.
Sedan blev det värre. Någon typ av glapp och radion försvann långa stunder för att ibland sedan komma tillbaka lite då och då.
Jag plockade ut radiomodulen (som på E38 sitter längst in till väster i bagageutrymmet) och öppnade den.

Ser ut så här:
[LÄNK]

På undersidan av kretskortet hittade jag en lös ytmonterad komponent som lossnade helt då jag tog på den.

Här satt komponenten:
[LÄNK]

Närbild:
[LÄNK]

Bild på den lösa komponenten:
[LÄNK]

Komponenten var märkt A6 och något högre än alla andra. Troligtvis därför den lossnat. Den var så hög så den ligger an mot metallhöljet runt radion och kanske därför skavts loss. Den var mycket liten och svår att löda tillbaka. Jag tog hjälp av någon med lödvana av ytmonterade kretsar och med liten spets på lödkolven. Satte sedan eltejp över lödstället för att förhindra framtida skav direkt på komponenten.
Vi lödde även om en mängd andra lödpunkter för se så det inte var glapp i dem. Speciellt de under de stående kretskorten och effekttransistorerna.

Nu är glappet borta men om felet där radion hänger sig också är åtgärdat vet jag först om någon månad då det återkom mer sällan.

IP: ...[83.79.6]
Antal inlägg379 st
Postad/Inlagd2012-01-29 21:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i sedan-00
523ia-97
Hadde samme fel på min i ett år,tok simkortet ut av telefonen så var stereo 100% bra igjen,radion har gått felfritt i flere måneder nå.           IP: ...[0.50.47]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2012-01-29 22:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan väl isf vara ett par saker: Telefonen har gjort nån slags uppkopplingsförsök, och därmed går stereon i muteläge, se mina tips tidigare angående mute på stereon. Utan SIM-kort blir telefonen passiv, felet borta.
Egentligen lite långsökt lösning, men det finns igen annan logisk koppling mellan telefon/SIM-kort och stereo.
En annan orsak till att problemet försvann kan vara att du samtidigt som du jobbade runt telefonmodulen med kortet osv, kom åt stereons kablage osv, kanske ett litet glapp eller dålig kontakt rättades till, iaf tillfälligt.

FP           IP: ...[109.172]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 118d  -09
Pris: 42.000:-

BMW 335D  -07
Pris: 79.999:-

BMW 520d G31 xDrive M-sport  -19
Pris: 423.000:-

BMW M5 Touring  -07