AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Tändstiftsloppa på bil

Visad 935 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.088st
Postad/Inlagd2008-09-01 11:50
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130IM-10
Är det någon som har fått en tändstiftsloppa på en bil på mopeder har man varit med om detta men en bil vad beror det på

Min bil :[LÄNK]           IP: ...[195.147]
Antal inlägg16.031 st
Postad/Inlagd2008-09-02 00:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det förbränns ju inte (normalt) någon olja så det bildas inte sot och sotflagor på samma sätt. Därmed inga problem med loppor.

FP           IP: ...[.141.83]
Antal inlägg3.184 st
Postad/Inlagd2008-09-02 08:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dA F30 -17
118d F20 -17 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F650GS -08
R1200GS -16
R90S -74
G450X -09
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
Felaktigt värmetal (för mjukt stift), oljeförbränning i cylidern pga skadat cylinderlopp eller ventilstyrning, felaktig tändtidpunkt, knackning pga för lågt oktantal/för hög kompression är några tänkbara orsaker.
Händer det en gång är det nog tillfälligheter, händer det igen bör det undersökas och åtgärdas för undvikande av motorskador!           IP: ...[.108.71]
Antal inlägg22.690 st
Postad/Inlagd2008-09-02 09:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Har förkommit några ggr under årens lopp, men inte vanligt
Dock aldrig på NGK stift. Champion, Beru o Bosch har det hänt på framförallt på 70-80 talet när Bosch var rena skrotet.
Har också råkat ut för att sidoelektroden bränds av två ggr samma år på samma cylinder, sedan hände det aldrig mer.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[.37.156]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2008-09-02 09:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130IM-10
Bilen ryckte på låga varv men gick hur bra som hälst på högre varv,det är rätt värmetal på stiften har haft Bosch stift tidigare har nu bytt till NGK igår, går bra än så länge ryckningarna är borta.Har man en loppa ska väl bilen även gå dåligt på högre varv.Bilen tar ingen olja.           IP: ...[195.147]
Antal inlägg186 st
Postad/Inlagd2018-06-17 16:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Svarar på detta 10 år efteråt.

Jodå bytte (1992) från ngk till bosch stift på min m30 528 årsmodell 84. Jag fick enorma störningar i form av hackande,ryckande gång, efter några minuter. Trodde faktiskt att något riktigt allvarligt hänt med tändsystemet (inga överslag i från tändhattar). Men det påminde kraftigt om loppa på stiftet när man hade moped. Tog mig hem efter en kraftigt ryckig tur. Av med stiften och i princip alla stift var det loppor på. Satte i de gamla NGK stiften och vips så var bilen ok igen.

För 14 dagar sen bytte jag stift i min M60 motor årsm 1995 med BERU 4 elektrods, till orginal 2 elektrods NGK. Döm om min förvåning så gick motorn som en påse skit efteråt. Misständning, dålig respons och högre bränsleförbrukning. Igår bestämde jag mig för att kolla stiften. Ingen sot, lite fuktiga och det fanns loppa på 3 av stiften. BINGO. Tyvärr slängde jag BERU stiften. Det blir att köpa nya 4 elektrod BERU stift igen. Motorn gich helt vibrationsfritt med dessa på tomgång, efter 8000 mil och såg knappt slitna ut.
( att tänka på, är att loppan lätt faller av, när man demonterar stiften)
          IP: ...[.77.155]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 330i Touring  -02
Pris: 20.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW 525 Touring  -02
Pris: 24.900:-

BMW 320  -02
Pris: 80.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen