|
Inlagd av |
Fråga |
747st
2008-05-23 08:51
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
540iM E39 6vxl Kompressor
|
Min 540 har stått still ett par veckor men idag skulle jag ta den till jobbet. Jag körde lugnt som vanligt när den är kall(under 3500rpm) kanske snabbt till 4000rpm vid acceleration.
Svängde in hemma för att hämta plånboken, låg på 1:an ca.1200rpm så motorbromsar bilen hårt under knappt 1s. Det börjar lukta bränt som svets ur kupefläkten(från motorrummet).
Efter 1mil på 90väg så händer det igen i runt 100km/h. Jag tänkte först att det var bromsbeläggen som började gå sönder(svetslukten) så jag frikopplade. Bilen rullade 50m sen dog motorn, rullade igång den igen...
Svängde in på Statoil, tomgången pendlade 800-1200rpm.
Chansade på att det berodde på att jag körde på 95oktan så jag tankade fullt 98oktan.
Den gjorde såna här korta motorbromsningar 2ggr till på väg till jobbet(3mil), därimellan gick den bra.
Öppnade motorhuven med motorn igång, ser inget konstigt men det luktar som någon svetsat i motorrummet.
Någon ventil som håller på att bränna? En kolv som inte får olja?
MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: [LÄNK] IP: ...[.160.66] |
Annons |
|
747 st
2008-05-23 14:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iM E39 6vxl Kompressor
|
Kanske ska nämna att jag monterat kompressor för ett par veckor sedan. Den har ju dock gått bra på Mantorp under 15mil och gått bra hela vägen hem samt lite mer körning efter det.
MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: [LÄNK] IP: ...[.160.66] |
562 st
2008-05-23 16:45
Anmäl svaret
|
Kanske är materialet i kompressorn som luktar lite annorlunda när den blir varm
Conan999 IP: ...[.83.210] |
569 st
2008-05-23 18:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540i/6-94
|
Det låter ju som att kompressorn har skurit. Vad är det för kompressor - om det är oljekyld så kanske oljetillförseln inte har funkat så lagren i kompressorn har skurit. Prova att koppla från kompressorn och se om problemet försvinner - i så fall är det nog renovering av kompressor som gäller. Är problemet kvar så skulle jag kolla alla andra saker som kan påverka motorvarvet - Ac-kompressorn, generatorn och sist men inte minst - själva motorn. IP: ...[3.180.3] |
747 st
2008-05-23 20:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iM E39 6vxl Kompressor
|
Skulle hem från jobbet i EM, startade och stod på tomgång ca. 5min. Körde 200m till en korsning och stannade. Motorn dog, startade inte igen. :(
Tog av batteriet 20min, hjälpte inte. Motorn går runt precis som vanligt men inte tillstymelse till tändning.
Bensinpumpen? Fler idéer?
MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: [LÄNK] IP: ...[103.114] |
569 st
2008-05-24 10:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540i/6-94
|
Det skulle ju mycket väl kunna vara pumpen men förstår inte varför den skulle lukta bränd metall - den sitter ju i tanken och borde inte lukta så. Men kontrollera att du har bränsletryck för skulle motorn få dåligt med soppa så hugger den ju till som du beskriver. Enklast är nog att spraya startgas i insuget och se om den tänder på det.
Kan även vara filtren - vet inte var dom sitter på E39 540 men på e34 540 sitter dom precis bakom höger bakhjul (2 st). IP: ...[3.180.3] |
747 st
2008-05-24 15:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iM E39 6vxl Kompressor
|
Bränslefiltret sitter under förarstolen, det bytte jag för ett par år sedan. Kanske är dags igen?
Är det fler bränslefilter?
MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: [LÄNK] IP: ...[103.114] |
21 st
2008-05-25 08:23
Anmäl svaret
|
Kanske någon som slagit i holts motorsvets under natten :-)) ingen aning vad det kan va IP: ...[147.116] |
747 st
2008-05-28 16:22
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iM E39 6vxl Kompressor
|
Lämnade in 540n på lokala BMW handlaren i måndags morgon och bad dem att endast felsöka den då det redan gått för mkt pengar i vår.
Idag ringde de och har bytt bensinpump och termostathus(kortslutning i temp.givare). = 5700.- !
Är sugen på att påminna dem om att jag bad om felsökning och be dem demontera sakerna...
I datorbranchen så kan vi då inte byta delar och sedan säga att "vi vet inte vad det berodde på men nu fungerar det, betala".
MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: [LÄNK] IP: ...[.160.66] |
441 st
2008-05-28 21:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325iM Touring -07
|
Hmmm . . . .alltid lurigt det där. Begär kostnadsförslag, tror de måste hålla sig +/- 10% på det sedan om de repar. IP: ...[167.175] |
19 st
2008-06-19 14:35
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
535iA -00 520i -94
|
Byta termostat på en v8 är ruskigt hemskt, så lite glad att slippa de bör du vara. (bakre nedre bulten sitter så illa till så man blir gråtfärdig både vid demontering och montering) IP: ...[.40.145] |
|