Sida 1 av 2
|
|
---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Nu står det minsann en trevlig bil på garageuppfarten. Min kompis ställde hit sin M5 E39 igår, som jag ska sälja åt honom, men jag behöver hjälp med prisnivån! Det är i alla fall en M5 E39 -99. Den har gått 15900 mil. Det balla med den är att den är individuallackad i Mora metallic, med svart/grå silverstone skinninredning. Det är en ruggigt lyckad kombination. Sedan har den standardutrustningen samt navi, glaslucka, pdc, HIFI DSP + växlare, GSM-tele med språkstyrning, klimakomfortvindruta, dubbelglas, elrollo bak + att jag tror den har individual solskyddsglas bak. Rätt komplett utrustad alltså. som grädde på moset har den äkta AC Schnitzer 18" med nya Michelin Sportpilot, sportchassi (tror det är röda fjädrar på den, är det AC Schnitzer?) samt ett Mariani rostfritt sportavgas som låter otroligt läckert. Vinterdäck 17" finns med. Det riktigt unika med bilen är historiken, då den bara har två ägare sedan ny. Jag köpte den själv åt min kompis sommaren 2002, för 340000 kr. Då hade den gått 9000 mil, och vi köpte den direkt från hallen hos BMW Frankfurt. Sedan har kompisen kört den 7000 mil, varav bara 1000 mil sista 3 åren. Det är därför den ska säljas. Bilen är rostfri, allt funkar som det ska och det finns en pärm med alla papper till den. Motorn är bytt på 6800 mil på garanti, och lider därför inte av överdriven oljekonsumtion. Alla standardfel är fixade eller uppkollade, inklusive pixelfel. Visst finns det någon skavank på bilen, den är lite blästrad i fronten och så, en oljeservice bör göras och två vinterdäck är väl dags att byta. Men på det stora hela är den väldigt, väldigt fin, helrätt utrustad och med en historik som är helt utan frågetecken. Han vill bli av med den ganska snabbt pga att han har köpt en ny bil, som han hämtar på måndag. Så jag har fått fria tyglar att sätta ett realistiskt pris, för att bilen ska vara borta innan midsommar. Så, kan man få några idéer? Jag har kollat lite, och priserna varierar mellan 110-175' någonstans, men jag hittar faktiskt ingen direkt jämförbar. 175' är absolut för mycket, det tror jag inte att han får ut, men vad är ett realistiskt annonspris? Tacksam för all hjälp. För bilder, kolla länken Länk . Just den här bilen finns på bilderna 9, 10, 11. Fast de är 3 år gamla.... Mvh Johan |
Bilen är mkt unik och jag hoppas på att en sådan bil verkligen hamnar i rätt händer. E39 M5 befinner sig idag där M5 E34 befann sig för några år sedan d.v.s mkt yngre som kör sönder dem för att om några år börja stiga i värde eller stabiliseras i pris. Just Morametallic gör att den här bilen är unik och om den bevaras så kommer den att bli en riktig entusiastbil. Jag hade satt ett annonspris på 155-159, historiken stämmer, färgen är snygg, milen är normala. Gott skick m.m. Bilen blir inte såld över en dag men kommer säkert att hitta till entusiasten. Jag tycker inte att man ska behöva sätta ett lägre pris på den bilen med tanke på årstid, utseende och skick. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
ProPro-medlem 23.230 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hmm illa! vore jag inte så nöjd men min 540 skulle jag köpa den direkt, har inte sett nån snyggare M5a (än). 145-150 kanske är ett vettigt utgångspris om den ska iväg snabbt. Är ju alltid svårt den är ju väldigt speciell att prissätta en sådan invidual men den bör ju ligga 15 över de normala -99 med samma mil. En bil som jag aldrig kommer att glömma den saken är säker. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Tackar, tackar. Jag tror att jag går på Hassos linje, ett annonspris på 148' känns lagom. Jag ska se om jag får tid att svabba av pollen-högarna från den, så att jag kan ta ett par snygga kort på bilen. Jag var ut och åkte en sväng igår, och bilen går verkligen som ett troll. Det var ett tag sedan jag körde M5, och jag måste säga att jag blir lika förvånad över hur snabba de är varje gång jag sätter mig bakom ratten.... Tacksam för ytterligare hjälp, gärna från någon som köpt eller sålt M5 E39 nyligen! Mvh Johan |
Jag tror att Hasso ska passa på att handla... Frugan vill ju ha nytt kök och finns det bättre spis än den i M5? /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
Helt klart ska gubben byta bil, jag ser det mer som en skyldighet, först blev han en klippa på e39 528 och kunde allt om dem och lärde ut till oss andra stackare med trilskande bilar. Nu har han lärt sig 540 utan och innan,vad vore då mer logiskt än att gå vidare till nästa motor dvs M5 ;-) Det är helt klart en otroligt läcker bil alltså, man kanske skulle.... | |
Sjukt snygg färg samt avgas systemets utblås gör sitt. Konstigt att inte fler entusiast bmw m5 nybilsköpare väljer dessa annorlunda sjukt snygga färger, visserligen individual men ändå är detta den första mora jag sett på en m5e39. Chiarettoröd har jag sett en som oxå är underbar. Kostar ju mer vid beställning men pungar man ut närmare miljonen så borde det ju inte 30.000 kr kännas så utsugande. Menar färgen spelar ganska stor roll. M5e60 ser man nästan hela tiden som svart, blå och silver. En sån chiarettoröd vore nåt. Eller Askens gröna alpina d10's färg. Jag hade gett 150.000 kr vilket nog är rimligt för vagnen vid snabb affär men går säkert att plocka ut lite till med lite tålamod men den fanns ju inte ;) |
|
Varför ska man ha så många bilar ståendes på gården och binda kapital när DAS WAGEN dyker upp? Kan bara hålla med i raden av inlägg och instämma. dobo: Jag håller med i ditt resonemang.... Har agerat så ett bra tag, det är lite lugnare nu. Däremot så vad är det som kommer i framtiden tro i färgväg? Askens magkänsla rent generellt på längre sikt säger dels åt hållet grönt, brunt och beige. Med association till naturen eller något åt det hållet även om en M5 V10 inte är miljöisch så kan man ju köpa sig känslan iaf, alla bäckar små:) Rött tror jag får sin storhetstid igen efter vitvågen har lugnat sig lite. Sobra färger som svart och grått är lite "stumma" och även om de har sin publik och funkar för det mesta får de nog kliva undan lite. Två-färgade bilar, t o m träpaneler, äkta eller fejk kommer nog komma tillbaka också. Mvh Asken Genusforskning, varför försöka uppfinna något som inte finns? |
|
Sålde min M5:a för en månad sen för 168k, -02 19000mil, lite utrustning. Tycker du borde få dom pengarna iallafall, med tanke på utrustningen. Men tyvärr är det för många tror jag som bara kollar pris vs mil vs årsmodell. Lycka till iaf, grym bil. Mvh Mathias |
|
Testade just på hustrun om vi skulle lägga badrumsrenoveringspengarna på en M5, hon verkade tveksam men sonen blev eld och lågor... Mora är en trevlig kulör. Lär vara något bär från Sydamerika som är inspirationen och inte något från Dalarna... /Udo Dirkelsniff |
|
Låt tanten prova bara det funkar alltid vid bilbyte.. annars vet du vad man får byt abort istället.... (dessutom är det inne med brunt och orange i badrummet igen så låt 70 talet vara kvar ..) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
ProPro-medlem 23.230 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag har faktiskt sett en Mora metallic touring i Örebro.(528). Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Länk För att citera Kalle som i sin tur citerar:- Så här står det om Mora metallic i min individualkatalog: "The dark, glossy Mora berry grows at an altitude of between 2300 and 2800 meters in teh Andes and has given its name to this paint finish. Rightfully so: the fruit and the colour both stand for unique freshness and a characteristic taste." G-M: 70-tal? Vi talar sent 50 tal... /Udo Dirkelsniff |
|
Udo: retro !! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Jo, färgen är verkligen snygg. Den är svår att beskriva tycker jag, den är ju inte violett direkt, även om färgen kan framstå åt det hållet. Den är väl närmast svart-violett, vilket är ruggigt snyggt. Jag håller också med dobo, varför köper inte fler individualfärger? Nu finns det en del som inte är helt klockrena, men Mora är väl en av de snyggare. Vi får se om jag hinner få till några bilder idag, i så fall kommer en annons imorgon! Mvh Johan |
Jag övervägde faktiskt en individualkomposition, men avstod. Den omedelbara orsaken var att jag inte fick se möjlighet att se mer än färgprover på skinn och lack. Skall jag lägga de pengar som en individual betingar så vill jag känna mig säker på att jag inte blir missnöjd. För att känna mig tillräckligt säker vill jag se det hela i "full skala", inte bara kvadratdecimeterstora ytor. Kankse är det fler som tänker så. Jag tycker det är lite synd att BMWs återförsäljare inte satsar mer på att visa upp individual. |
|
Så, då har jag lagt ut bilder på powerbörsen: Länk Åsikter och tankar innan jag lägger ut den på blocket? Är bilderna ok? Jag vet att det är modigt/dumt att fotografera i solljus, men jag tycker inte färgen kom till sin rätt på skugg-bilderna. Vad tycker ni? Mvh Johan |
Bild 3-6 är tagna i antingen motljus och/eller skugga vilket jag inte gillar. Bilderna blir bara mörka och tråkiga då. Det är egentligen bara bild 2 som faktiskt visar vilken färg det är på bilen. När färgen verkligen är något som gör att bilen skiljer sig från övriga M5or tycker jag att du ska försöka framhäva detta bättre. Dvs, har du fler bilder från olika vinklar, med solen bakom kameran, så tycker jag att du ska ta dem i annonsen istället. Annonsen i övrigt ser utmärkt ut. //Lövet |
|
Annonsen ser utmärkt ut, man blir nästan lite sugen ;) Ska du lägga ut den på blocket tycker jag du ska använda dig av deras begagnatgaranti om det går att teckan på en M5:a Kostar nån tusenlapp men nya ägaren får en ökad trygghet och kan dessutom få gratis försäkring i tre månader vilket är mycket värt när det gäller den typen av bil. Håller med Lövet om bilderna, motljus är inget bra men å andra sidan visar det kanske hur färgen ser ut i skugga eller på kvällen. Har man en mycket väldokumenterad bil med alla nycklar i behåll tycker jag det ser seriöst ut med en bild på detta också. |
|
köper det ni säger om färgen, till mitt försvar måste jag dock säga att färgen är svår att fånga på bild! Med solen i ryggen kom ljuset in i hjulhusen, och däcken såg gråa ut. Inte snyggt. Jag får ge mig ut imorgon när solen står lite högre på himlen. Hoppas bara den håller sig pollenfri tills dess.... Mvh Johan |
Hoppas ni har en lugnare pollensituation i Västerås. Här i Stockholm är min Topasblå bil blå i ungefär 1 dag efter jag tvättat den. Sedan är den grön/beige. Måttligt kul. Lycka till med fotandet. //Lövet |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.