AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.098

Farthållare m bromsfunktion.

Ch
12
Chili
Bmw 320i -07 M-sport
Godkväll.
Har köpt en 320 e90 som påstås vara utrustad med "Farthållare med bromsfunktion". Jag kanske är dum i huvudet. Men vad jag har förstått så ska bilen automatiskt bromsa in när man närmar sig framförvarande bil när man åker på farthållaren. Det gör inte min bil. Har jag förstått det hela fel? kanske missat någon funktion på "spaken". Kan det till och med vara så att Handlaren lurat mig.
Vore tacksam för lite svar :)

/ Micke
Tja !!!!
Förmodligen är det så att om du har farhållaren inställd på 90 km/h, och kommer till en kraftig nedförsbacke, så bromsar bilen automatiskt. Detta för att bilen inte skall överskrida den inställda hastigheten på 90 km/h.

NN/
Ch
12
Chili
Bmw 320i -07 M-sport
Är det så simpelt? jag trodde att det var radarfunktion kopplat till farthållaren.
Tyvärr Chili !

NN/
Ch
12
Chili
Bmw 320i -07 M-sport
Kom igen? Du menar att man betalar extra för det?
Farthållare med radar är nåt annat, det kallas "Aktiv farthållare" på BMW.

"Farthållare med bromsfunktion" bertyder att den själv kan använda bromsen i tex nedförbacke för att inställda hastigheten inte ska överskridas. Eller om du sänker hastigheten på farthållaren fort så kommer den att använda bilens broms för att sänka farten, istället för att bara motorbromsa.
Angeleyes
Chili: Jag trodde också att det innebar lite mer än så...tyvärr är det inget annat än en vanlig farthållare.
Ch
12
Chili
Bmw 320i -07 M-sport
Ruttet!
Handlaren som sålde bilen beskrev "aktiv farthållare" Som något helt fantastiskt, som man inte kunde var utan när man väl testat det. Antagligen hade väl han testat något annat.....Knark kanske.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Nja, alltså bromsfunktionen finns ju bara på de sex-cylindriga modellerna.
Om det är en 320 du har så är det ju en helt "vanlig" farthållare du har, inget fel med det men mer är det inte.

Har du betalt för något annant har du nog blivit lurad....
Ch
12
Chili
Bmw 320i -07 M-sport
Farthållare med bromsfunktion stod det i objektsbeskrivningen. Om det hade varit vanlig farthållare borde det väl inte stått så.....Tycker man.
Är det något man bör ta upp med handlaren ?
Ch
12
Chili
Bmw 320i -07 M-sport
RÄTTNING!!

"Ruttet!
Handlaren som sålde bilen beskrev "aktiv farthållare" Som något helt fantastiskt, som man inte kunde var utan när man väl testat det. Antagligen hade väl han testat något annat.....Knark kanske. "

DET SKA STÅ "FARTHÅLLARE MED BROMSFUNKTION" ISTÄLLET FÖR "AKTIV FARTHÅLLARE"
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Saxat från broschyren:

o Farthållare; från ca 30 km/h registreras
den önskade hastigheten vilken hålls konstant
och visas på Info Display. Efter acceleration
återtas den inställda hastigheten. Vid inbromsning
kopplas funktionen ur. För de
sexcylindriga modellerna finns även farthållare
med bromsfunktion.

o Aktiv farthållare gör det möjligt att köra avspänt
med en i förväg inställd hastighet. Vid
körning i kö anpassar din BMW farten till ett
lång sammare framförvarande fordon och håller
genom radarmätning ett i förväg valt avstånd
(endast för de sexcylindriga modellerna).
st
3.402
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det verkar som du har landat ihop Aktiv Farthållare med Farthållare med bromsfunktion, inte handlaren.

F.ö. är Farthållare med bromsfunktion klart mycket bättre än vanlig farthållare, jag är helnöjd med den!
Visa användare
83
bmw_tom
BMW M535i-85
BMW 520D -09
jas har s544a på min 4 cylindriga 520d så det finns
Pe
147
Peter_Ilis
530d Touring -16
Tyckte också det kändes lite onödigt innan jag haft det ett tag - nu är det väldigt skönt. Kör man på en 90 väg som blir 70 är det två "storblipp" på farthållarspaken för att få bilen att lagom snällt broms ner till 70. Lätt vanebildande att slippa använda foten till att bromsa vid normal landsvägskörning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.