AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Trimning och väghållning ]

M60 V8 kvalitet på orginal delar?

Visad 1.427 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg79st
Postad/Inlagd2008-01-13 21:47
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
635 CSi -84
Hej, har lite planer på att ev. montera min Autorotor skruvkompressor på en M60 motor.
Såg på något forum att de hade ca 10 i komp och sintrade stakar bl.
Är det någon som vet hur mkt orginal bottendelen klarar vid överladdning?
Kompressorn bottnar vid ca 650 Hk...så det finns lite och ta av.
Verkar som Dinan och andra firmor INTE pillar på kolvar och stakar upp till ca 480 HK....men det vore intressant och veta om det räcker 100-150 hk ytterligare.

Mvh Johan

Johan           IP: ...[.97.170]
Annons
Antal inlägg8.957 st
Postad/Inlagd2008-01-15 05:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
XC70 D4 2015
Utan ditlagda stålfoder är det nog ingen bra ide, ytbeläggningen (Nicasil/Alusil) tål inte rejäl trimning.

540is här på forumet hade en E34 540 med kompressor och stålfoder: [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK]

"Du behöver inte kompsänka om du har koll på soppan, det är taskig mappning som dödar, inte kompet."

Mvh           IP: ...[9.86.42]
Antal inlägg811 st
Postad/Inlagd2008-01-15 09:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dM -17
M135iX -16
M6 -06
Z3 V8T Coupé -99
rob_t_j72>>
Nu vill jag inte vara näsvis, bara addera lite info till din text :)

Det är avsaknaden av stålfoder som gör blocket olämpligt för kraftiga förbränningstryck. Ej ytbehandlingen.
Ett stålfoder med nicasilbehandling är det man skulle önskat.
Det bästa av bägge världar.
Inte en helt ovanlig kombination inom motorsporten ;)

Ang komp. Man kan sällan säga att det finns en exakt gräns för vilket komp man kan köra med.
Detta är ej heller mo alena styrt med mjukvaran. Snarare mer avhängt av hårdvara.

Denna egenskap är starkt sammanflätat med motordesignen. Utformning av förbränningsrum, kammar, restgaser, kolvtoppsutformning. bränsletyp bla bla bla osv osv.... :)
Kortfattat, en motor är designad mot en kravspec, och optimerad mot den.
Ibland har man tur och motorn svarar ändå bra på förändringar från denna kravspec.
Att tex överraska M60 motorn med ett bars övertryck fanns nog inte med i kostruktörernas kravspec från början, och än mindre är hänsyn taget till det.

Dock, 1bar laddtryck och 10.0:1 kan spika i en typ av motor, medans en annan kan gå med 10.0:1 och 1.5bars laddtryck utan knack.

Så, nu var utsvävningen klar.

Stalltipset är att kika på någon som fått det att funka fint tidigare och kopiera :)           IP: ...[.144.90]
Antal inlägg8.957 st
Postad/Inlagd2008-01-16 17:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
XC70 D4 2015
NPe:

Hehe, du såg inte att jag skrev: "Utan ditlagda stålfoder är det nog ingen bra ide"? ;)

Mvh           IP: ...[7.62.40]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99
Pris: 129.000:-

BMW 530 d xDrive Touring  -13
Pris: 179.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen