|
Inlagd av |
Fråga |
62st
2007-12-20 22:55
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
M3 e46 Kompressor -01
M3 e46 -05 Esotril Blau.
330 e46 -02.
BMW CS #6552
|
Hejsan!
Den sista november i år (1 dag innan avställning) råkade jag ut för en liten olycka.
Lämnade in bilen till en stor märkesverkstad som uppskattade skadorna till cirka 45.000 kronor.
När jag idag hämtade min bil såg jag att min framskärm, huv och spoiler inte var i samma nyans som övriga bilen.
Jag vet ju själv att det svårt att lacka Titansilver, men saken är den att dom har slutat med lackskarven precis vid framskärmens kant mot dörren. Det syns mycket tydligt att det inte är samma nyans. Bilen är omlackad på precis samma ställe en gång tidigare i år pga att en dam med en röd Saab, som tydligen var stressad till jobbet backade på mig rakt i sidan. Då lackades även dörren och ingen nyansskillnad blev det.
Nu till frågan. Kan jag kräva av firman som har lackat min bil att göra om jobbet även om självrisken redan är betald och klar?
Dom har ju kunnat lura ögat med att inte sluta i skarven utan dragit ut färgen lite in på dörren?
Vid olyckan byttes även vänster framlykta, men höger är den som satt på vid olyckstillfället.. Xenonljuset ställer in sig i rätt läge på den vänstra lyktan men inte på den högra. Där lyser det rakt ner i marken.
Lyktorna var inte speciellt billiga heller vad jag hörde. Cirka 7 - 8.000:-
Är det även något jag kan kräva att dom ska åtgärda. För båda fungerade när bilen bogserades in till firman.
MVH Joakim. IP: ...[7.76.58] |
9 st
2007-12-21 02:51
Anmäl svaret
|
Gällande lackarbetet kan du utan problem kräva omlack vid nyansskillnad. Det finns exempel på bilar som lackats åtskilliga ggr innan exakt rätt nyans godkänts.
Frågan om lysena överlåter jag däremot åt någon annan
Lycka till!
Over and out IP: ...[245.194] |
62 st
2007-12-21 23:17
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M3 e46 Kompressor -01
M3 e46 -05 Esotril Blau.
330 e46 -02.
BMW CS #6552
|
Pratade med dom idag gällande nyansskillnaden. Dom sa att dom ändå hade dragit över färgen en bra bit in på dörren. Det kan jag däremot inte se. Ser mest ut som dom lagt klarlack över den.
Men det var ju bra att jag kan säga att jag inte är nöjd då, och att dom får se till och lacka om det tills det blir rätt nyans.
Tack för svaret Stormsäkert! IP: ...[7.76.58] |
302 st
2007-12-22 01:39
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw 735IA -87
|
Var det lackfirman som plockade ihop bilen?
Dom brukar ju sköta allt när det gäller skador.
Isåfall är det väl bara att påpeka att den högra lyktan fungerade innan den ställdes hos dom. Dom har ju fått betalt för att göra ett arbete, och det ska ju inte spela någon roll om det är betalt eller inte? IP: ...[111.176] |
2.035 st
2007-12-22 11:19
Anmäl svaret
|
Var det du som orsakade olyckan? Vad hände? IP: ...[.246.95] |
62 st
2007-12-22 15:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M3 e46 Kompressor -01
M3 e46 -05 Esotril Blau.
330 e46 -02.
BMW CS #6552
|
Filling: Killen som laga min bil sa till mig att han inte kunde göra något på den igen eftersom försäkringbolaget hade gokännt priset redan. Då var jag tvungen att anmäla skadan igen, vilket jag funderar på att göra. Men tänker absolut inte betala en självrisk till.
Dubilidu!: Japp, jag som var vållande. Sommardäck på underkylt regn är inte bra. Landade i ett staket hos någon stackars tomtägare. IP: ...[7.76.58] |
2.035 st
2007-12-22 15:55
Anmäl svaret
|
"Etnica" Okej, surt men sånt som kan hända alla.
Hade du några problem att få ut allt på försäkringen? Jag vet att det har diskuterats flitigt på många forum hurvida försäkringsbolaget agerar på en skada då den personen som har det ekonomiska intresset i bilen inte står som ägare och försäkringstagare. Ett tips är att radera ditt regnr inne på "bilar" på din profil så att inte nått försäkringsbolag får nyss om detta och får för sig någe dumt.
MVH IP: ...[.246.95] |
62 st
2007-12-22 16:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M3 e46 Kompressor -01
M3 e46 -05 Esotril Blau.
330 e46 -02.
BMW CS #6552
|
Dub: Jo, det var lite trisst såhär precis innan högtidshelger etc. Men den ska ju ändå inte köras nu så dom har god tid på sig att fixa den.
Har inte vart några som helst problem att få ut pengarna. Dom ville dock ha tag i begagnade delar först. Men verkstadskillen menar på det att det inte är världens lättaste att hitta delar till en e46 m3 på skrotarna, så dom fick bara gilla läget.
Mitt färsäkringsbolag vet att bilen inte står på mig, och att jag är under 24. Vi tecknade försäkringen så. 1000:- mer i självrisk om någonting skulle hända. Jättebra lösning, och dom har inte sagt någonting om att det inte är jag som är ägaren "på pappret" till bilen.
MVH Kim IP: ...[7.76.58] |
2.035 st
2007-12-22 16:11
Anmäl svaret
|
"Etnica" Gutt, hoppas det går bra.
MVH IP: ...[.246.95] |
62 st
2007-12-22 16:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M3 e46 Kompressor -01
M3 e46 -05 Esotril Blau.
330 e46 -02.
BMW CS #6552
|
Tack! Det löser sig säkert får vi hoppas. =)
IP: ...[7.76.58] |
302 st
2008-01-04 16:52
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw 735IA -87
|
"Filling: Killen som laga min bil sa till mig att han inte kunde göra något på den igen eftersom försäkringbolaget hade gokännt priset redan. Då var jag tvungen att anmäla skadan igen, vilket jag funderar på att göra. Men tänker absolut inte betala en självrisk till."
Etnica:
Självklart måste han åtgärda felet.
Han har ju fått betalt för en tjänst, vilket han inte har utfört ordentligt, så det är bara att reklamera arbetet.
Hade ett liknande problem när jag köpte min bil.
Dom hade bytt alla 4 dörrar på rostskyddsgarantin precis innan köpet.
Någon vecka efteråt så lossnade ett dörrstopp, och det var något som rasslade i passagerardörren när man stängde den.
Åkte bara tillbaka till firman som gjort jobbet på bilen, dom fixade det direkt.
Men om du inte vill ta upp detta med killen igen, ring försäkringsbolaget och berätta att bilen fortfarande inte är helt okay efter olyckan, så får dom i sin tur ta tag i det hela. IP: ...[111.176] |
62 st
2008-01-06 23:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M3 e46 Kompressor -01
M3 e46 -05 Esotril Blau.
330 e46 -02.
BMW CS #6552
|
Filling: Jag har tänkt att ringa firman imorgon igen. Dom ska allt få ta sitt ansvar. Jag är inte nöjd med detta alls, och tänker inte ge upp föräns jag är det.
Har även pratat med försäkringsbolaget, och dom sa att det bara var för mig att åka tillbaka in med bilen igen. Blir det med problem kontaktar jag Motormännen och hör vad dom har att säga i frågan.
Återstår att se hur det går nu.
Skönt att du hamnade hos en bra firma iaf. IP: ...[7.76.94] |
|