Hej alla livsnjutare. Har köpt en liten dröm i år, som skänkt glädje under de få sommardagarna vi haft.
Nu är kärran avställd och jag har funderat på att göra något åt det lilla glappet i stolarna. Detta verkar vara ett standard"fel", finns det någon i vårt avlånga land som provat bussningarna i denna annonsen [LÄNK]
eller finns det någon annan lösning?
Jag har använt dessa bussningar på min Z3, passningen på mina bussningar var inte speciellt bra (jag vet att man skall putsa in tjockleken) men yttermåtten var för stora så det blev att putsa in dom där också.
När du tagit bort de 4 skruvarna så dra sätet så långt BAK det går innan du monterar ur det, annars kommer du inte åt att lossa gejderna, jag vet ;)
Viktigt är att putsa av hörnorna så det går fritt från hörnradien i hållaren, om de ligger emot hörnorna börjar det snart att glappa igen, detta var ej gjort på mina bussningar
Putsa nu in tjockleken så att de går att de går att trycka in med handkraft, de skall EJ bankas in. Centrera gängan i "muttern" mot hålen i hållaren annars kan den gängade stången spänna och gå tungt.
Nu är det bara att montera ihop igen
Att notera: alla skruvar är torx, den största till gejdern är T50 men det funkar med insex också, lås ALLA skruvar med gänglåsning. IP: ...[130.216]
Sagt och gjort, fick bussningarna igår med posten, monterade dem idag.
Tack för alla värdefulla tips, det gick ju som en dans :)
Har provkört......glapp NO MORE :)
Gick så fort att byta att jag hann med att smörja in sätena och städa av "henne".
Jag hade INTE rekomenderat dessa bussningar som finns i blocket annonsen, då de är alldels för hårda. De måste kunna fjädra en aning annars förstörs stolsunderredet. Tillverka egna av lämpligt material i stället. IP: ...[.204.40]
Den delen av underredet som "stöttas av" denna gummi bussning.
Vi köpte gummimatta hård men ändå med lite flex, och gjorde kopior av orginalbussningen. TROR de var 3mm matta. IP: ...[.26.164]
När mina stolar började glappa, läste jag runt rätt mycket om detta problem. Alla rek. dessa hårda bussningar. Problemet är ju varken nytt eller ovanligt och jag har inte stött på någon som fått sitt underrede förstört. Någon här? IP: ...[.225.35]
Jag köpte till en av stolarna och strax därefter började passagerarstolen glappa. Gjorde egna denna gång, jag har ett gäng extra ifall nån vill köpa. Bara att hojta till.. IP: ...[.250.93]