|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en Bmw 730 -95 automat. Min startmotor klickar i mellan åt när ja startar i p läge men aldrig när ja startar i neutral läge. Vad kan felet vara känns inte som det är startmotorn? Växelspaken har även blivit trögar på sista tiden och larmet har blivit väldigt känsligt kan det hänga ihop, nått elfel? Tck på förhand//jimmy | |
|
Låter som feljusterad växelväljarkontakt. Kontaktenheten har kanske lossnat ur sitt läge eller blivit sliten. Värt att kolla i alla fall. ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## /Lasse |
|
|
tack för svar. kom på nu att förra ägaren byt antingen växelspak eller om det var knoppen. Var sitter den där kontakten? är det under panelen där växelspaken sitter? |
|
|
tjena! Testade att knacka till några gånger vid växelspaken och då startade han direkt, kanske var en tillfällighet.. Hur tar man bort panelen runt växelspaken utan att bryta sönder den? |
|
|
Hej! Har endast haft bort den på min E32 men kikade lite i min Bentley manual. Citat ur manualen: 1. Sätt växelväljaren på ett läge i mitten, t.ex. D eller 4 2. Dra växelväljar handtaget rakt uppåt. Vrid inte handtaget samtidigt som det dras uppåt, kan skada plastspåret i handtaget. 3. Plastlocket skall lyftas upp försiktigt, först i bakkant, luta upp det och lirka ur kontakterna. Sedan sitter tydligen kontaktenheten med några torxskruv. Kolla hur den är monterad så du kan få dit den rätt efter rep. Det finns en vit klack som skall följa med reglaget som lätt kan gå sönder. Detta var en snabb översättning av vad som står i manualen. Hoppas det blev lite klarare. ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## /Lasse |
|
|
Tusen tack för det snabba svaret! Ska testa till helgen åter kommer med hur det gått med felsökningen. |
|
|
verkar inte bero på det har kikat där under idag. Köpte nytt batteri idag ska testa om det beror på för lite ström tll startmotorn. |
|
|
Att kolla batteriet är alltid det primära när det gäller dessa bilar. Dåligt batteri kan ge de mest osannolika felsymptom. ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## /Lasse |
|
|
Funkade inte med nytt batteri. Får kika vidare i helgen. Om någon har nått tips så är det bara att skriva. |
|
|
Har du följt med i denna tråd. Länk Kanske det är jordfel på din bil också. ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## /Lasse |
|
alain |
Har haft samma problem som ditt. kunde inte starta på P men inga problem på N och trögare växelspak. DITT problem är växelväljare som behöver justerar och ingeting annat. släng inte pengar i onödan på annat. jag gick till auktoriserad BMW verkstad och fixade det på 10 minuter. Nu den fungerar perfekt. kostnad 300:- Lycka till MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
tack för svaren ska kolla upp det till helgen. återkommer med hur det gått, låter ju onekligen som samma fel som alain. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.