AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.915

Hur byta backspegelglas E28?

Sökte i forumet men hittade inget begripligt svar.
Frågan lyder: Hur byter man på smidigast möjliga sätt spegelglaset i (höger) ytterbackspegel på en E28?
En ingående instruktion uppskattas mycket :)

/Olof
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...jag köpte minns jag bara ett glas o "limmade dit" ovanpå det gamla spruckna s.a.s,blev "skitbra" ;)....Undrar om det inte köptes på Biltema dessutom ;)
Men det var "länge sedan",under tiden med första E28:an jag hade...

Men annars så plockar du bort plasttriangeln från insidan kupén o skruvar bort hela rubbet(två st skruv är det väl)...men det kräver ju att du har en annan begagnad backspegel inkl hus(obs glöm inte elkabelansl. ;))

Finns väl säkert lite "överallt".

Mvh Janne.
Janne, jag har köpt ett nytt spegelglas. Det sitter nån slags monteringmojäng på baksidan så det ser inte ut som att det bara skulle gå att limma "ovanpå" det gamla.

Det måste väl gå att demontera spegelkåpan för att komma åt att byta spegelglaset? Att byta huset känns lite overkill...

/Olof
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,mitt glas som jag köpte var ju helt slätt...men det var ju iofs inte original heller..

Njee...då har jag väl inget bra svar annat än att det då borde gå att plocka loss det gamla glaset på något "smidigt vis"...men tyvärr, då får du förlita dig på mera svar(bättre) senare av någon initierad..

Mvh Janne.
Tack ändå.. avvaktar :)

/Olof
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ah, tack Erik.
Jag skall alltså pilla in en liten mejsel och på nåt sätt snurra runt ringen så att spegelglaset släpper från hållaren? Det är vad jag kan läsa av bilderna...

/Olof
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Japp, jättelätt när man vet hur man gör. Se bara till och vrida ringen åt rätt håll :-)

Erik

___
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Härligt att du kom med ett svar Erik, har inte sett tråden förrän nu. Har gjort bytet på min E34 ganska nyss. Först fattade man ingenting, men sen efter lite varsamt pillnade/gicklande så släpper det väldigt fint, är inte svårt, bara man har tålamod att testa. Hur gick det sen Olof?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om någon undrar så är konstruktionen samma på de äldre E34-speglarna, medan nyare E34 (93-) har bara ett snäppfäste.

Erik

___
Bytte glaset i helgen, gick som smort :)
Borde väl gå likadant till på E30 också gissar jag, är väl samma spegelhus.

/Olof
BMW 528
Att byta spegelglas på E28:ans originalspeglar fungerar så här !

Med hjälp av ett verkyg med ett skaft som ligger bra i handen i stil med en liten skruvmejsel där du böjer till ca 4-5 mm i 90 grader vinkel vid spårdelen, så att du får den som en krok i nittio grader.

Därefter så vinklar du spegeln nedåt med hjälp av motorn, då kan man se och komma åt de kuggtaggar på insidan och överdelen av spegelglaset.

Har du ett nytt spegelglas din närhet så förstår du vad du ska göra med verktyget, den sätter du med den korta vinklade delen mellan någon av de kuggtaggar på insidan och provar att bända det åt höger eller vänster ( Kommer inte ihåg just vilket håll ) du kan ha otur att det går trögt att att bända det...men några droppar 5-56. Spegelglaset´s ring på baksidan fungerar som en bajonettfattning med 4 bajonettpunkter och är rörlig ( ca 4-6 mm tror jag ) för att lossgöra eller sätta fast. Har du spegeluppvärmning så sitter spegeln fast med 2 löstagbara korta kablar.

När du fått loss den gamla så gör en liten studie hur den nya ska sitta, då kommer fastsättningen av den nya gå fint.

Om jag inte minns helt fel, om du ska byta båda sidor så kolla noga att du få speglarna rätt va det beträffar konvex och konkav...kanske finns det nått tecken på glasen´s baksida.
Lycka till skriver /// Leif

BMW Entusiast
BMW 528
Ok...såg för sent att du redan bytt....någon annan kanske kan ha nytta av denna bekrivningen. ///

BMW Entusiast
su
174
super-dan
116i - 06
BMW 528: Den där beskrivningen borde läggas under mektips.
Du gillade inte kassettbandet som ingick ser jag :)
BMW 528
Super-dan....ja kanske det...men vet inte hur man kan lägga upp den i mektips...vet du ?

BMW Entusiast
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.