AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.126

BMW - vs Saab - Vovlo

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Hej!
Har måsta åka en hel del fjärdtjänst Volvo och Saab.

Saab är faktiskt en liten "komfortare" jmf med Volvo.
På Volvo sitter man på några ribbor under baksätet ... är det taxiradion eller vad är det?

Disign, komfort, inredningsdetaqljer o s v ligger Saaben före flera meter.

20 till 30 st har jag väl åkt med.

Kommer jag att rek ngn bil så inte blir det Vovlvo jmf med saab.

Jag vet allt det där med taxiversioner o s v hit och dit.

Körde 1990 en maxad företags 740 med "allt" .... samma bil idag medans Saaen har utvecklats orentligt.

Vplvo är det litet "Kronbilsstuk över. Kan inte sägas annat.

Själv åker jag med 750 men .....,det blir i s f i en anna tråd trots 15 års skillnad.

MVH /// PAap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kul att du är tillbaka igen efter en tids "frånvaro",saknar ju dina inlägg i 7-serieforumet bl.a. :)

Ja...Saab har ju mycket fel bl.a. framhjulsdrivning??,kan man ha det på en så stor bil utan att känna den där "osäkerhetskänslan" när man har lite hastighet på vintern ;)
Tacka vet jag gammal hederlig bakhjulsdrift,där man iaf kan känna när det släpper och hämta hem den innan det bär åt skogen ;)

Men visst,alla bilar utvecklas såklart så visst har Volvon Och Saabarna en del plus dem med ;)

Mvh Janne.
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Intressanta synpunkter jag har åkt mycket av dessa två märken också vad jag känner är ju att volvos standardstolar är för jävla sköna på dom här senare modellerna jämfört med ja alla standardstolar.
Utvändig estetik vet jag fan, ingen av dom två bilmärkena gör snygga bilar i mina ögon. Hade möjlighet att köra mycket med en s60 T5 fram till mars i år och den var jätteskön att åka långfärd med sköna stolar och bra vrid i maskinen med turbon. Tyvärr var den som en tung elefant som behövde lång accelerationssträcka och helst ska det vara rak väg också - alltså ingen busbil direkt - Orolig i framvagnen var den också vid gaspådrag och bromsa från olaglig fart med en volvo är ingen skön känsla direkt speciellt om man ska svänga lite också.

Vad det gäller SAAB går det mycket snack om deras alla "speciall" grejer allt från avancerad framvagn till bakbussningar men tyvärr har jag en polare som är mekaniker på just SAAB och Opel och de fel han berättar ibland tycker jag är skrämmande, sen har det ju blivit en och annan runda med deras lite sportigare modeller men njae inget man fastnat för direkt.

Vet inte svårt och säga själv hade jag undvikit dessa båda bilar så länge jag kunnat men skulle jag rekomendera någon något av dom bilmärkena är det nog faktiskt Volvo ändå.

Tack för mig
Adde
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Hej,

Jag kör även en tjänstebil - volvo v50 2.4(140hk) -05. Jag måste säga att det är förvånansvärt trevligt bil med god komfort och fina vägegenskaper. Förarmiljön och framför allt stolarna är av mycket hög klass.

Jag kan omöjligen jämföra mina två bilar, det är helt olika sporter vi pratar om.

Vad jag dock kan säga är att jag nu ska byta bil och det är lite intressant med vad jag nu får för bilen. Att köpa en ny BMW är inget för hjärtsvaga eller tunn plånbok med tanke på värdeminskningen.

Volvon kostade 232000(efter 11% rabatt) och jag har nu haft den i snart 3 år. Jag värderade den förra veckan hos bilia och den bjuds nu ut till budgivning hos autoplan(som hanterar företagets bilar) som har ett kontaktnät av bilhandlare. Högsta budet(och troligen sista) är 152000.

80000 eller drygt 34% i värdeminskning på tre år är in mina ögon svårslaget. Där ligger nog volvons styrka!

/björn
"Körde 1990 en maxad företags 740 med "allt" .... samma bil idag medans Saaen har utvecklats orentligt"

Eller hur?När åkte du volvo sist?
Att jämföra BMW med volvo och sabb går ej och behövs ej.BMW är bättre på alla punkter förutom ekonomi,men att säga att sabb är bättre än volvo....Varför går det så dåligt för sabb då?Jag tycker att volvo är bättre än sabb på alla punkter.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Säkerheten är undermålig i BMW. Bara att erkänna att de har mycket att lära av Volvo och Saab, glöm inte det. Ett avgörande skäl till att jag tvekar inför att köpa 5-serien.
LeifM
När Saab blev Opel så försvann intresset för bilen.
Sista Saaben var 9000 -97 och 900 -93. Men det skulle vara turbo så klart!
Och att ha en blänkade ny Volvo på infarten ger mej absolut inga vibbar!
Däremot en bättre beg BMW som man inte kan se sig mätt på!
Förälskad i BMW? Ja det blir man lätt.


Nästa BMW en diesel...
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Mixtus: Jag är faktisk lite inne på ditt resonemang också BMW bygger grymt bra bilar inget snack om saken kanske världens bästa "vanliga" bil men säkerheten är långt ifrån på topp speciellt som du säger nya 5-serien, där kan dom absolut lära av Volvo.

Frågan är om man inte köper en BMW ändå :=)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Att BMW:s krocksäkerhet är undermålig är väl lite väl magstarkt att säga? Både 1-serien, 3-serien och Mini har högsta betyg i EuroNCAP och det är väl ändå inte fy skam?

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Och 5-serien då?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mixtus>>>Ja...inte skulle jag vilja sitta i en 1-serie och frontalkrocka med en 5-serie...så mycket kan jag då säga :)

Mvh Janne.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det där med 5-seriens bristfälliga krocksäkerhet är för mig en olöst gåta.
Detta är en högt ansedd biltillverkare som uppenbarligen KAN
konstruera säkra bilar (ovan nämnda 1 och 3-serien) som det gick mycket bra för hos Ncap.

Sedan MISSLYCKAS man så kapitalt med en så pass viktig modell som 5-serien!?
Måste varit något internt knas/bråk på utvecklingsavdelningen i Bayern när man ritade upp E60.
Kanske bugg i CAD/CAM programmet?

Jag fattar inte...??

/L

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Kom in i matchen grabbar. Nya 5-serien är ju i princip en flopp på krocksäkerhetsfronten. Läser ni inte tidningen? Trots att BMW vet alla spelregler och har fullständig vetskap om vilka tester som skall utföras så blir det pannkaka. Där finns det mycket att lära av svenska biltillverkare.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Sorry Leffo, ditt inlägg kom emellan. Jag håller helt med dig.
Nyare Saab men framförallt Volvo rostar inte alls i samma utsträckning som BMW.

Flåklypa
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mixtus>>>Kom in i matchen själv!

Svara nu på mitt inlägg till dig :)

Mvh Janne.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Janne: Jag uppfattade inte ditt inlägg som en fråga och jag gör det fortfarande inte. Så jag förstår inte vad du vill ha svar på?

Den här tråden jämför (i vanlig ordning) BMW med Saab/Volvo och då konstaterade jag att BMW inte är bäst på allt. Tvärtom så har de mycket att lära av såväl Saab som Volvo när det gäller krocksäkerhet. 5-serien är och förblir en katastrof vad gäller krockresultat. Därmed inte sagt att det är en dålig bil i övrigt. Men vid en jämförelse mellan BMW och Saab/Volvo när det gäller krocksäkerhet så är den sämre.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,kanske missade detta med frågetecknet ;)

Men gör väl om det igen då :)

Ja,Mixtus ok:I vilken bil skulle du vilja sitta i om du frontalkrockar med 1-serien MOT en 5-serie?

Mvh Janne.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tänk om en bil konstruerades i moduler:

Man börjar på Alfa Romeos designavdelning...
Sedan går uppdraget till BMW:s Motor/Chassi/kraftöverförings avdelning.
Sedan konstrueras kaross/stålskelett och säkerhetsdetaljer hos Volvo i Göteborg.
Där monteras även framstolarna in. Slutligen rostskyddas anrättningen i Göteborg..
och skickas till Lexus i Japan för kvalitetskontroll.
Försäljning och service sköts också av Lexus.

Fattar ni vilken bil detta skulle bli....?

/L
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Klockren kommentar Leffo! Väljer dock BMW:s komfortstolar till 5-serien (med whiplashskydd), tyvärr tillval och inte standard. Jag tycker att de är bättre än Volvos.

Janne: Jag vet faktiskt inte. Ettan har fått bättre testvärden, men femman är tyngre. Kanske går det på ett ut, även det borde vara så att vikten tar ut sin rätt? Så här står det på Euro NCAP:s hemsida:

"Front impact
The body proved to be strong, showing only minor distortion of the passenger cell. The driver’s door could be opened almost normally after the crash. Intrusion at the footwell was minimal and control of the pedals was good. The restraint system includes dual stage non-tethered airbags for the driver and passenger, driver seat belt with dual pre-tensioner and a single pre-tensioner for the passenger belt. Both are combined with load limiters. A deformable element designed for higher energy impacts and positioned at the top of the steering column completes the system. Despite a good deal of design effort in the knee impact area, there remains some risk of injury for the driver and passenger knees."

Lite problem med knäna verkar det alltså vara.

Så här står det om ettan:

Front impact
The body proved to be very strong, showing only minor distortion of the passenger cell. The driver’s door could be opened almost normally after the crash. Footwell intrusion was minimal and control of the foot pedals was also good. The restraint system includes dual stage tethered airbags for the driver and passenger, belt pretensioners combined with load limiters. A good deal of design effort was applied in the driver knee impact area with substantial padding evident in the steering column zone. The passenger knee impact area was also considered to be relatively benign. Foam padding located beneath the carpet helped to protect their feet.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
När det gäller säkerhet som tråden egentligen inte handlade om från början.....så kan jag tipsa om tråden från frankfurt mässan där det står att aktiva nackskydd nu blir standard i alla bmw modeller förmodlingen från 08 modell wipflash skydd alltså.

paap reeder:Saab har lite mer känsla i sina bilar kan jag hålla med om inte bara köra från A till B bil med säkerhet förståss :-)

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.