|
|
---|---|
Detta mektips Länk skulle jag vilja ändra lite i. Vill inte påstå att det är fel, bara lite mindre rätt! Om man lägger ihop bilens kablar för vänster resp höger bakljus så försvinner funktionen att vid parkering kunna tända en sidas belysning på bilen som man gör med blinkersspaken med tändningen avslagen. Så istället använder man ett dubbelrelä för vänster och höger bakljus. Skaffar ett separat enkelt relä för bromsljus, eller ett dubbelrelä om man vill koppla in backlampor eller laddning till tex en husvagn. Dessutom rekommenderas att dela upp säkringarna till mindre säkringar för resp "kanal" för bakljus, bromsljus, blinkers osv.. Anledningen till det är att som det är nu kan det i värsta fall gå 20A (som säkringen är i mektipset) genom en ensam 1.5mm2 kabel om det blir kortslutning någonstans på släpet, vilket blir lite väl mycket! Bara lite tips! Rätta mig om ni tycker jag har fel...! Diesel-räsern /Rickard | |
Kanon, kan ju användas på i princip alla bilar. Man spar ju oxå mycket tid, på vissa farkoster tar det en halvtimme att montera kroken, och 4 timmar att dra elen. Är man riktigt petig och det finns plats hoppar man över strömtjuvarna och löder ihop anslutningarna vid bakljusen, har man tålamod går det att skala en bit på kabeln utan att klippa av den, sen tvinnar man runt den nya kabeln och löder. |
|
Jo du har rätt i dina ider, sparerade bakljus och åtminstånde borde man ha separata säkringar för h/v bakljus. En annan grej i ämnet men som inte har med bilen att göra, är att på vagnar koppla höger bakljus till vänster positions och tvärs om. Då har man nått ljus på varje sida även om nån säkring gått. |
|
tackar så mycket för tipsen.goda råd är alldrig fel... | |
Den dragkoppling som nämns här ovan funkar inte på E46...... Men lugn det finns en lösning till det också... På E46 är bakljus och bromsljuslampan samma... En entrådig 12V/21W När Man inte bromsar får lampan bara runt 4V och när man trycker på bromsen får den fulla 12V så en dragkoppling som den som nämns ovan fungerar inte då.. Men man kan dra manövern från något som går över tändningen T.ex. antennförstärkaren... Bromsen tar man ut manöver till från det övre bromsljuset som är separerat från bakljuset, Man får pilla i kabelhärvan och leta på en gul-svart kabel. Sen kan man ju alltid snittsa till det hela genom att köpa reläsocklar och köra med lösa enkelrelän. Jag monterade det i batteriutrymmet bakom batteriet då kom allt på behändigt avstånd. Thomas |
|
Hur menar du med manöver från antennförstärkaren? Manöverspänningen bör ju komma från t.ex det 3:e bromsljust, kraftmatningen (via reläet) däremot tas lämpligen via säkring från batteriet. Tar man denna från antennförstärkaren så finns det stor risk för reparation på stereon, 2x21W från denna spänningsutgång blir inte så lyckat. FP |
|
Manöverspänningen drar bara spolen på relät nr. 85 eller 86 på relät. Matarspänningen tar du avsäkrat från batterier som beskrivits ovan. Nackdelen med att ta manövern från antennförstärkaren är att husvagnslysena lyser även när du har tändlåset i radioläget. | |
Varför vill man ha en spänningsfunktion via relä när bilen är i radio eller tändningsläget? Var det inte bromsljuset som var problemet på E46? Om man vill ha en spänningsfunktion i första nyckelläget så kan man ta manöver från valfri vit/lila kabel i skuffen. FP |
|
Om du läser så ser du att normalspänningen för bakljusen ligger på ca 4V på en E46. Tar du manöverspänningen från bakljuset till ett 12v relä kommer det inte att dra.. tar du ett 6v relä drar det men det kan brinna om du bromsar en längre sträcka då det vid inbromsning får 12V..................... Eftersom det är lag med belysning även under dagsljus i Sverige kan husvagnsbelysningen lika gärna tända när man vrider på tändningen... Jag var stressad för en besiktningsdedline när jag kopplade in dragljuskontakten på min bil så jag nöjde mig att ta manövern från antennförstärkaren då jag sällan sitter och lyssnar på radio med vagnen efter..... Thomas |
|
OK, det gäller bakljusen på draget. E46 har mycket riktigt en grupp med bakljus som är gemensamma med bromsljuset och som är nerreglerat osv tills man bromsar. Men sitter det inte även två vanliga 5W bakljus också, dvs 4 ljuspunkter totalt? Om inte så finns ju skyltbelysningen att ta manöver ifrån också. FP |
|
4 ljuspunkter är det men men alla är lågvoltare på bakljuset. Skyltbelysningen funkar säkert men på min kombi var det lättare och snabbare att ta antennförstärkaren. |
|
Du har tyvärr inte helt rätt där.. Visst det sitter 2 st 21W lampor som är lågvoltare kombinerat med 12V för bromsljuset, men där sitter även 2st 10W med full 12V spänning till bakljusen. Alltså 2st lågvolt + 2 st 10W "fullvolt" (12V) = 4 ljuspunkter. Så är det iaf på min E46T från 2001! Kan bara i denna diskussionen säga som så här att den lilla kabelsatsen med bmw:s relädon är kanske inte värd riktigt sin vikt i de pengar den kostar, men jisses vad smidigt det är med lampfelsindikering och blinkerskontrollen. Man slipper i princip köra den extra checken på släpet (vilket man alltid ska göra egentligen).. Diesel-räsern /Rickard |
|
Hej på er alla,den grova med ständig ström som man T,ex kan ha för laddning av batteri under färd som man för övrigt ska ha diod som bara leder i en riktning annars så dras batteriet i bilen ur om man har otur,om man nu Inte ska använda den funktionen så koppla inte in den,det är den som brukar ställa till problem vintertid då det kan komma in saltvatten i kontakten så skippa den,Ha en fin sommar,Perra | |
En liten protest bara, dioden som nämns ovan blir inte så lyckad. Dels tappar man upp mot en volt genom denna och ev. batteri i släpvagn/husvagn blir aldrig fulladdat utan sulfaterar så småningom. Dels kanske man vill ta ut 10-20A eller mera och då vill det till att det är en kraftig diod med kylare osv. Bättre att ta spänningen via ett relä som drar när bilens nyckel vrids till läge I eller II. FP |
|
Eller ännu bättre, styra det reläet med laddsignalen från generatorn. Då startar man bilen utan att belasta kretsen ut i släpvagnskontaken och ev husvagnsbatteri, och så fort bilen startat och generatorn ger ström, så kopplas allt ihop, och husvagnen får sin laddning! Diesel-räsern /Rickard |
|
Helt riktigt, jag brukar använda denna för start av halvljus när motorn startat. Blå kabel D+ på generatorn, finns även vid instrumentklustret och i diagnoskontakten framme i motorrummet. Skulle man inte hitta signalen där så kan man även söka upp signalen till oljetryckslampan och använda denna, ger samma resultat. FP |
|
Har oxå "byggt" elsats till dragkroken mend hjälp av relän på min E46. Det fungerar klockrent! Det finns inte någon 12v lampa man kan tjuva signal ifrån till bakljusen. alla är spänningsreducerade 21watts lampor så det fick bli från skyltbelysningen istället. jag provade flera relän bland annat från mekonomen men det va rent ut sagt SKIT. reläna brummade och levde om. man hörde det in i kupén på bilen när man te.x bromsade eller använde blinkers. bet i det sura äpplet och köpte 4 st HELLA relän för 90 kr st. absolut knäpptysta! Jag är mycket nöjd. totaltkostnad: ca 600 kr för relän, 7-polig kontakt till dragkrok, diverse lösa kablar i vackra färger, kabelskor, säkringshållare m.m. men framför allt man slipper besväret att riva ut hela inredningen när man ska in med bmw's kabelsats! |
|
Det kan finnas anledning till att reläerna brummar i detta fallet. Precis som för vissa av bakljuslamporna så styrs broms och blinkers från ljusmodulen som kan pulsa ut spänningen istf att skicka ut ren likspänning. Detta är inget reläfel utan man får filtrera spänningen med diod och kondensator osv. FP |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.