har en 525 TDS-95 som trögstartad imellan åt..
har gått som en klocka men nu det senaste har den varit väldigt svårflörtad när man ska starta den när den stått en natt eller dag.
det är precis som den inte skulle få något diesel.
som tex idag då körde jag på starten tills batteriet börja tryta då först hosta den till några gånger och small igång.
den läcker inget diesel va jag kan se.
glödstift
matarpump
bränslefilter och alla packningar i pumpen är bytta
/inom ett år
IP: ...[.188.53]
Ta bort plastlocket så du ser spridarna titta på hur returslangarna ser ut dom torkar och spricker av värmen då blir returen otät och bränslet rinner tillbara till tanken IP: ...[201.143]
vissa har fått montera en såkallad "backventil" dvs en sån där för att förhindra att dieseln rinner tillbaka.. hade samma problem med min diesel, men eftersom det aldrig var mer än 4-5 sek man fick gnida innan den gick igång så orkade jag inte bry mig mer om det, polaren satte däremot en backventil på sin, och det funkade kanon.
finns inget som säger att inte glödstiften är trasiga igen.
jag har fått byta några gånger på sk nya glödstift som bara gått nån månad innan dom slutat fungera då det har varit av halvfabrikat.
samtidigt är just 525:orna kända för att strula med startmotorn så att den går lite långsammare än vanligt och det påverkar också startmöjligheterna rejält.
sen har du batteriet, är det i gott skick eller?
jag kommer ihåg när jag bytte batteriet på svarten som blivit lågkompad numera från ett 65ampere till ett på 115ampere och rejält med startström och djäv.... vilken skillnad de är nu,hehe
tror inte det tar mer än 2 tiondelar så är den igång.
samma gäller filtret som du bytt, är det ett halvfabrikat så innehåller den inte ett stålnät inuti vilket får filtret att kollapsa till slut.
sen är det den välbekanta skitpumpen därbak som också kan strula trots att den är bytt. är alla slangklämmor efterdragna etc?
men om man inte orkar fixa själva problemet så kan en backventil vara en snabb och effektiv lösning