|
|
---|---|
![]() 13.072 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har en M30B35 motor där 0.1 mm tagits på både topp och block (total minskning på 0.2 mm således). Om jag räknat rätt, om någon känner för att kontrollräkna skulle det vara fint, så får jag följande resultat (baserat på original komp. ratio på 9.00:1 samt borr x slag på 92 x 86mm) 0.2 mm borttaget men med original packning => 9.15:1 0.2 mm borttaget men med +0.3 packning => 8.93:1 Spelar det någon större roll vilken väg man väljer? Rimligtvis borde man välja +0.3 packningen, men vad händer om man väljer original? Kan det bli problem såsom för högt komp (bör väl inte vara något problem), problem med kamaxellägen (nämnts i något annat inlägg men handlade troligtvis om mer än 0.2 mm) eller andra problem? Kedjesträckaren utgår jag ifrån fixar det lilla slack som bildas i kamkedjan när 0.2 mm tas bort. Kommentarer någon? |
Jag har planat toppen 0,3 mm och kör med originalpackning, funkar finfint. :) | |
hejsan. det blir inga bekymmer när det är så liten ändring,själv skulle jag använda original packning. Nikki |
|
![]() 13.072 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kommer nog att köra på originalpackningen då det inte verkar finnas några speciella skäl mot detta. Det blir enklare också om jag kan använda originalpackningen då jag nyss beställde sot-och kompleteringspackningssats från BMW och enligt BMW kunde man inte få dessa satser med den tjockare packningen. |
![]() 13.072 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det blir originalpackningen jag kommer att använda. Fick dessutom båda packningssatserna idag. Har sett att det ibland har frågats vad som ingår i sotningssatsen respektive kompletteringssatsen så jag har (försökt) listat vad som fanns i varje paket (notera nedanstående är för en 535i -89 E34). 11 12 9 059 238 packningssats (sotningssats) ================================= 11 14 1 271 415 packbox övre kamkedjekåpa 11 14 1 726 729 packning vänster övre kamkedjekåpa 11 14 1 726 727 packning höger övre kamkedjekåpa 12 11 0 002 735 o-ring bakre kortsida toppen (lock kamaxel) 11 12 1 726 725 packning bakre kortsida toppen (lock kamaxel) 11 15 1 312 176 packning bakre kortsida toppen (lock kylarvätska) 11 12 1 730 223 topplockspackning (stod dock 1730 225.1) 11 12 1 730 231 packning ventilkåpa 11 53 1 722 690 packning termostathus 11 53 1 265 084 o-ring lock termostathus 11 61 1 726 016 packning insug (6 st) 11 62 1 723 656 packning avgas med värmeskydd (2 st) 13 54 1 270 894 packning gasspjäll 11 34 9 059 170 ventiltätning (12 st) xx xx x xxx xxx tätningsbricka (8X11.5-CU) (1 st) xx xx x xxx xxx tätningsbricka (8X11.5-AL) (4 st) xx xx x xxx xxx tätningsbricka (12X15.5-AL) (2 st) xx xx x xxx xxx tätningsbricka (14X18-AL) (2 st) xx xx x xxx xxx tätningsbricka (22X27-AL) (1 st) 11 11 9 059 234 packningssats (kompletteringssats) ====================================== 11 14 1 250 073 packning vevaxel bakre 11 14 2 249 533 packbox vevaxel bakre 11 14 1 726 731 packning vänster nedre kamkedjekåpa 11 14 1 726 733 packning höger nedre kamkedjekåpa 11 14 1 715 100 packbox nedre kamkedjekåpa (stod dock 1 713 101.3) 11 13 1 315 154 packning oljetråg 12 61 1 277 129 o-ring oljenivåsensor 11 42 1 722 688 packning oljefilterbehållare 11 42 1 741 000 o-ring lock oljefilterbehållare 11 51 1 265 654 packning vattenpump xx xx x xxx xxx tätningsbricka (10X13.5-AL) (1 st) xx xx x xxx xxx tätningsbricka (12X15.5-AL) (1 st) xx xx x xxx xxx tätningsbricka (14X18-AL) (1 st) |
![]() 13.072 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Efter många år med denna motor kan jag konstatera att det gick alldeles utmärkt med originaltopplockspackning med 0.1 mm avhyvlat från toppen och 0.1 mm avhyvlat från blocket. Eftersom en vipparm gick av för 4-5 år sedan och toppen behövde lyftas så fick jag en chans att inspektera allting - även inifrån - men som sagt inte det minsta problem. |
Härligt med uppdatering!! | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.