AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.254

Avtal på telefon.

Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Hejsan!
En god vän till mig gjorde ett litet hastigt köp över telefon som han sedan ångrade när han kollat upp bilen lite nogrannare. Och köpte en annan bil istället.

Nu har säljaren för den bilen ringt och krävt han först på att han ska köpa bilen, sen att han ska betala handpenningen. Och sist en uppgörelse på 10 000 kr "så glömmer vi hela saken".

Han säger att han har det inspelat men vill inte spela upp det förän de är i rätten.
Och att hans jurist kommer att skicka en kallese till rätten.

Jag säger att han ska strunta i att betala en sån här skit sak.

Men han är helt nervös och hade antagligen betalt på sekunden om jag inte sagt till han att låta bli och kolla upp saken nogrannare.

Någon som varit med om något liknande och kan ge lite tips och råd.
Självklart ska han inte betala något. Det skulle förvåna mig om säljaren verkligen skrider till verket och drar detta inför domstol. I så fall borde det inte heller vara några problem. Om din vän har kollat upp bilen närmare och upptäckt omständigheter som inte var kända vid telefonsamtalet är ju det skäl att avblåsa affären.

Jag är dock inte jurist så någon expert får gärna svara också.

Mvh Johan
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Nu tror jag inte att säljaren har det inspelat men om så vore fallet så kan han göra det. Muntlig avtal är lika giltig som Skriftligt avtal enligt Svensk lag så ett muntlig avtal är lika bindande som ett skriftligt. Be han kolla med säljaren om han verkligen kan skicka detta till han isåfall kan han väll komma överens om nåt men inte om han inte får det inspelningen som säljaren påstår sig ha då kan han skita i det tycker jag..
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Okej, det är precis vad han bestämt sig för att göra nu efter lite övertalning.
Bilen det rör sig om är ingen bmw, men en volvo i 300 tusen kronors klassen.

Bilen ifråga är importerad från USA, där den har blivit inlöst av ett försäkringbolag, för en skada större än 75% av värdet av bilen.

Så även om han skulle ha en inpelning så borde detta räcka mer än väll vid en eventuell rättsligtvist i mina ögon. Men jag är ingen jurist, tyvärr.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Det där vet jag tyvär mindre ut av och vet inte om det kan gå under ett avtalsbrott om nu köparen i fråga inte va informerad om skadan men just inspelningen är ett giltig avtal som är bindande om han nu har den inspelat så att säga.
Visa användare
4.609
christer silvén
320i cab -07
520D -17 G30
420D cab - 17
Chevrolet Camaro Z28-82
Ford Thunderbird -64
Säljaren kan ju inte ens vara säker på att det är din kompis han pratat med. Vissa telefonförsäljare teknar avtal på telefon, och då måste dom upplysa om att samtalet spelas in, samt att du får uppge ditt namn och personummer. Jag tecknade ett telefonabonnemang som var bindande i 2 år, på det viset en gång, men jag lyckades avstyra det efteråt, eftersom säljaren inte upplyst mig om att startavgiften på samtalen var 45öre. Jag tror att säljaren i din kompis fall, gjort sig skyldig till större brott, än din kompis.

BMW CS #5206
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Ett muntligt avtal är visserligen bindande men när avtal sluts på distans så har man 14 dagars ångerrätt.

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
Säg till polarn att inte ge en enda krona! Vore dumt, i så fall, då denna säljare verkar vara bra på o babbla en massa strunt! Säg till honom att stå på sig och ev. rättslig tvist blir nog mkt dyrare än de ynka 10tkr. som han kräver. Så be honom snällt att dra år skogen!
Jo
58
Joney
BMW 325IA -91
Muntliga avtal är inte alls gällande i dessa fall enligt svensk lag. Allt måste skrivas under med villkoren tydligt angivna.
Jo
58
Joney
BMW 325IA -91
Fast har han det inspelat blir de ju svårare ...
Stod mycket intressant här Länk

ex: 8. Muntligt avtal om köp
Fråga: Efter att ha diskuterat ett pris på 80 000 med säljaren ringde jag hemifrån och sa att jag köper bilen om jag får den för 77 000. Säljaren sade OK. Är jag bunden av vid köpet trots att jag inte skrivit på något avtal?

Svar: Ja, även muntliga avtal är bindande.

Allmänna Reklamationsnämnden, 08-7831700, som kostnadsfritt hjälper till att lösa tvister mellan konsumenter och näringsidkare.

Men det här gäller väl privatperson till privatperson? I så fall kan nog inte Allmänna Reklamationsnämnden hjälpa till.

Visserligen stämmer det att muntliga avtal är giltiga. Men om det uppkommit ny information om varan som avsevärt försämrar köparens "vinst" med köpet borde avtalet inte gälla.

Mvh Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jiie, det spelar ingen roll - det skulle köparen kollat innan han tackade ja!

Muntligt avtal gäller med två undantag: vid köp av fastighet och vid löfte om gåva till annan.

Dock är jag tveksam till om säljaren i detta fall har spelat in samtalet, då hade han säkert redan spelat upp detta.

Om det går till rättegång är risken stor att var och en blir tilldömda att betala sina egna rättegångskostnader - risk att det kostar mer för båda parter än de 10 000 som står på spel...

Handpenning är enbart till för att täcka säljarens ev. merkostnader som detta medfört om köparen drar sig ur köpet. Dvs. om handpenningen är 10 000kr och säljaren lyckas hitta en ny köpare omgående utan omkostnader och som köper till samma pris som var sagt med första "köparen", skall säljaren återbetala hela handpenningen till "köparen" som lade handpenningen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.981
Thorssa
Johan: Även löfte om gåva till annan är bindande om det är muntligt, såvida det kommit till allmänhetens kännedom.

Visa användare
1.981
Thorssa
Johan: Även löfte om gåva till annan är bindande om det är muntligt, såvida det kommit till allmänhetens kännedom.

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
14 dagars ångerrätt är det iaf när företag ringar jag använde det när comhem ringde mig då spelade tjejen in vårt muntliga avtal på band ochså....dagen efter ringde jag och ångrade mig.

Vid inspelning till band så räcker det att en part känner till att samtalet spelas in.
Lätt att förväxla med det olagliga att spela in 2 personer som inte känner till att dem blir inspelade!!!

Mpower
fa
29
falle
325 -92
Muntliga avtal är bindande men utan vittnen ganska värdelösa eftersom din polare bara behöver blåneka avtalet. Att det skulle vara inspelat låter ju ganska otroligt.. hehe. Att säljaren skulle ta det till rättegång vore ju ren idioti, utan vittnen som kan styrka.

I köp mellan privatpersoner, bortsett fast egendom, har köparen en "större" undersökningsplikt än vad säljaren har upplysningsplikt. Men om det skulle visa sig att bilen inte uppfyller dem krav man förvänta sig beroende av pris, skick osv så är inte avtalet giltigt. Med andra ord en ny bil ska vara hyffsat felfri medans en gammal bil får ha en del skavanker. Fraser som befintligt skick duger inte för att rädda situationer där varan är felaktig.

Om denna infon inte gavs din kompis innan köp:

"Bilen ifråga är importerad från USA, där den har blivit inlöst av ett försäkringbolag, för en skada större än 75% av värdet av bilen."

Då är inte köpet giltigt och han har o göra med en bedragare som antagligen inte försöker lura nån för första gången. Att killen "har inspelning" och "vill blanda in jurister" låter precis som en bedragare i mina öron.

Mvh Falle
betan: ångerrätt finns inte vid köp privatperson-privatperson. Jag tycker det verkar oklart om det var så att köparen inte fick veta att bilen varit skadad, alltså att det undanhölls, eller om att det stod om än finstilt så att köparen gjorde en miss. Jag tycker det verkar som det senare eftersom köparen trots allt fick reda på det senare, uppenbarligen utan att ta kontakt med säljaren.

I så fall lär han inte komma undan eventuell rättssak, för då har säljaren sitt på det torra.
Gr
56
Graf111
X3 2.5Si - 07
Generellt kan att muntliga avtal gäller. Men oskäliga avtalsvillkor kan jämkas enligt 36§ avtalslagen. Om säljaren underlåtit att informera köparen om för denne viktiga omständigheter (som i det här fallet uppenbarligen allvarliga krockskador) är min uppfattning att det oskäliga avtalsvillkoret (i detta fall priset) ska jämkas. Det är svårare att hävda att man kan häva avtalet, d v s bilen ska köpas, men till ett pris som kan sägas vara skäligt i förhållande till dess verkliga skick.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Verkar finnas två sådana här "fynd på blocket"

Länk
Länk

Jag kan faktiskt tycka att din kompis har satt sig lite i skiten själv. Att först säga att man ska ha bilen och sedan kolla upp den är fel och nu kommer konsekvenserna. Jag kan till fullo hålla med att ärliga och seriösa personer upplyser om sådant alt. sysselsätter sig inte med sådanthär. Men nu verkar det kanske vara en mindre nogräknad person och då händer sådant här.

Att säljaren inte vill spela upp den påstådda inspelningen tyder bara för mig på en sak, att det inte finns någon. Dock så har din kompis faktiskt ingått ett muntligt avtal. oavsett om köparen är ärlig eller oärlig så har din kompis gjort fel eftersom han inte har undersökt bilen ordentligt innan.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.