Sida 5 av 712
|
|
---|---|
Hej,Laeste traden...har ni kollat med ESS grabbarna i Norge/USA. De jobbar saekert pa en uppgradering/ommapp av 3-liter twin-turbon....Eller kanske de bara haller sig till sina compressor uppdateringar/trimmningar. Koep en 330iX och smaell pa en ESS kompressor, sa far ni oever 400hk. Kostnad dock typ 40000-50000skr. Men med garanti och beproevad teknik. Tycker vad ' VISHNU' tuning i USA bekraeftar som sluteffekt och den teknik de anvaender som lite 'raggartrimning'. SOm andra hade jag koept en M3 eller en 330i och monterat pa en kompressor!! :> Men varfoer i all vaerlden vill ni trimma era 335i????? Det finns ju sa (foer?) mycket effekt redan. Staeng av DCS och DTC, sa kommer ni att inse att all er trimeffekt aenda aldrig kommer att ga ner i asfalten!!!! :>. Har koer bade 335i och 335d (idag :>) och de gar ju som svin bada 2. Inte fan behoever man i Sverige mer effekt. Om man bott i Muenchen och pendlar till Hamburg pa autobahn varje dag, sa kan extra effekt vara ' logiskt'. Ska sjaelv koepa 535i som kommer nu till hoesten. Lagom motor till lagon bil. mvh marineutter |
|
Hej marineutter, jag har pratat med dem, men inte om just 335, ska dock hålla ögonen öppna, de lär väl lägga ut info på hemsidan om nåt är på gång. Ang. garanti, som jag förstår det så betalar du för en försäkring som träder in där garantin inte gäller, skulle tippa att det betyder problem den dag något händer, då lär bmw skylla på ess och vise versa. Har man valt Vishnu kan man bara slita ur prylarna, inget syns, och försäkringen träder in, en klar fördel som jag ser det. |
|
Svar till Hillstreet: SQR är ett välkänt firma inom Racing. Jag har blivit rekommenderad av en kontakt i Svenska Bilsportsförbundet till just SQR. notera Trollspeed som ÅF. Det är alltså PA 4wd Saab 93 som ni har sett på strippen! Jag har också BSR på tankarna men det är ju kvalitén som räknas. Jag välkomna alla förslag. - Gällande Bänkning så skall alla bilar bänkas under den dagen då trimningen äger rum. Jag ställer just frågan i hur vi skall gå tillväga för dem som inte har fått sin bil än? Enligt rutinerna i USA så får man allt man behöver för installation och sedan är det bara att plugga in i boxen när man får bilen. Mappen kommer att vara justerad för en annan bil men skillnaden är marginella. Jag inväntar fortfarande på svar ett definitivt svar på detta. Enligt tidigare diskussioner i forumet så har de hittat en bra standardmapp som funkar. Det viktiga är att man anpassa mappningen efter vårt bränsle och väder i norden. Enligt Shiv så kommer de att lansera en gratis tjänst där man kan ladda ner nya mappningar. Jag ser helst att vi kommer att kunna uppdatera mappningar själv vid behov. PROcede kommer att kunna hålla 2 mappar i minnet. Mer info om Xede och Prosede Skillnad mellan dessa: Länk Den färdiga produkten: Länk Prestanda ökningar från användarna i USA: Länk Era funderingar kring Automatlådan och hur mycket den tål: Länk Svaret är: INGEN VET riktigt. Men de som har trimmat sina bilar, rullar fortfarande utan bekymmer. Oljekylare: Länk Personligen rekommendera jag att ni gå till www.e90post.com och kolla upp alla frågor som ni må ha. En direkt länk till just 335i tuning finns på: Länk Anledningen till att jag försöker koordinera ett grupp köp är att jag finner tillit till Vishnu produkter och hans sätt att arbeta. Nämn något företag i EU där så många människor ger feedback på en trimnings produkt? Det viktigaste är att man får på svart och vit hur mycket kraft den generera. - Gällande garantin så tror jag fortfarande att alla försäkringar är BS. För att garantin/försäkring skall gälla så måste man kunna härleda till modifieringen. Finns det någon som har nyttjat denna garanti? Dela med er era erfarenheter! Jag hoppas att ni förstår att PROcede har ett övertag mot andra produkter. - Gällande betalningen så tror jag att man känner sig tryggare om alla betala in till ett konto För att sedan betala till Shiv när han når Sverige. Vi kommer att betala hans flygbiljett i förväg så att han känner att vi är seriösa mot honom. Jag hoppas att vi hitta en bra betalningssätt så att alla parter skall känna sig trygga i sitt köp. |
|
satt och läste en tysk sida, tydligen har man ett fel på något som heter kurbelgehäuse, min tekniska tyska är sådär, någon som vet vad det betyder? auch ich habe gestern mal wieder eine Telefonrunde bezüglich 335i Tuning gestartet HS-Elektronik gibt wenigstens offen zu, dass sie den neuen Infineon Prozessor mit MED17 noch nicht geknackt haben, rechnen jedoch in den nächsten Wochen damit (Einheitsspruch). Angeblich soll seit fast 1 Jahr ein Werks-335 mit frei programmierten Steuergerät mit ca. 400 PS ohne Probleme rumfahren. Lt. HS sollen die neuen E92 M3 Probleme mit der Leistung haben und selten die versprochene Leistung erreichen, ähnlich wie beim neuen RS4. Der Anruf bei G-Power brachte auch nicht neues, man rechnet bis Ende Januar mit einer fertigen Programmierung. Bei DS-Motorsport hingegen kanns losgehen, man sei nach eigenen Angaben der Einzige, der bisher die Programmierung hinbekommen habe. Angeboten würde 350 und 380PS, wobei die 350PS-Version gestoppte 2,1 Sek. von 0-200km/h schneller sei. Interessant war aber eine ganz neue Info, dass nicht alle 335i auf 380PS getunt werden können. Man habe herausgefunden, dass bei den zuerst ausgelieferten Autos (bis ca. Ende November) irgendein Teil des Kurbelgehäuses Probleme bereitet und aus diesem Grund seitens BMW ab Dezember in der Beziehung irgendetwas verstärkt. Das führt lt. Aussage von DS dazu, dass die zuerst ausgelieferten 335i bei einer 380PS Programmierung zu Problemen (Steuergeräte-Fehler/-Ausfälle) und nicht problemlos fahrbar sind. Man könnte das Manko am Kurbelgehäuse (Welle?) beheben, koste ca. 1700 Euro. Ich wollte nur weitergeben, was ich heute gehört habe, vielleicht können die Profis ja was damit anfangen bzw. haben noch nähere Infos. |
|
marineutter: Sorry men eftermonterad kompressor och turbo på en ny bil är idioti. Varför köpa en 330 och smälla på kompressor eller turbo när 335 har det från fabrik? Dessutom är både manuella och automatlådan i 330 ännu klenare än i 335. Kompressorbilar går inte igenom besiktning, om du krashar bilen illa och de hittar kompressorn så blir du utan ersättning. Blir bilen snodd tror jag du får det svårt att få ut ersättning för kompressorkittet som kostat dig minst 50.000. Nejdu.. eftermonterad kompressor kommer jag aldrig gå på förrns svensk bilprovning låter mig typa bilen med modifieringarna på. Vad gäller att få ner kraften i backen. Allt är inte 0-100 här i världen. Skillnaden 100-200 är gigantisk med ProCede trim och över 100 har du inget hjulspinn. Heartware: Den där tråden om automatlådor är den jag läst. Det var den som gjorde mig orolig. Anledningen till att jag frågade om det kommer finnas bänkmöjligheter är att jag nog vill ha en mer återhållsam trimning av min bil. De två lägen jag vill ha är typ "tokstandardläge" och ett läge där effekten är höjd med max 50-70Nm. pea: Förstår det som att 335 som byggdes innan December hade någon typ av brist som gjorde att de inte tålde trimningar eller nått.. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Hillstreet; Varfoer inte smaelle pa en kompressor?!. Om det bara aer foersaekringspengar vid en eventuell krock som du aer ute efter - foerstar jag dig. Om du tycker det aer konstigt att smaella pa en kompressor pa en ny bil o relastion till att detta aer konstigt eller onoedigt - maste du ifragasaetta din egna plan i att optimera din 335i. Vill man ha mer effekt, vem f_n taenker pa vad som aerlagligt och vad som aer ok foer foersaekringsbolag??? OM bilprovningen inte tycker det aer ok aer ju en annan sak. Dock kan man ju undga att ' upptaeckas' pa samma folk som koer runt med bilar som aer chippade.... Att saetta pa en kompressor pa en 330i, aer i slutaendan i relation till inkoepspris etc billigare. I just detta fall aer det ju en och samma motor med/utan turbo!!!. Funderar just sjaelv pa att koepa en bil (3 eller 5 serien) med 3 liters motorn och sedan optimera den pa ett mer ' saekert' mekaniskt och beproevat saett med kompressor istaeller foer att ta en redan trimmad motor som sitter i 335i och sedan foersoeka pressa ur de sista haestarna. En 3 liters motor som redan med hjaelp av twinturbo pumpar ut oever 300hk och 400nm aer redan i standard utfoerande och orginal trimm redan ' justerad' till relativt max (miljoe, foerbrukning etc). Men men, man ska inte foersdoeka vara logisk naer det gaeller bilar, passion och speed. Hade saekert taenkt i samma banor som er om m,an nu aegt en bil med nya 3 liter twin turbo motorn. Evfter att ha koert bada bilarna hade jag nog aebnda koepa 335d och sedan chippat hos WETTERAUER (340, 700nm)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lycka till med era trimningar - och ni bara maste koera en ' blogg' pa ni som kommer att flyga oever den deaer amerikanen som ska trimma era bilar!!! Mvh marineutter |
|
Hej; Nagon som kollat DS-motorsport, som redan har en optimering pa 380hk foer bilar, med produktionsdatum Januari 2007...??? De bilar med produktionsdatum har visst proiblem med vevaxellager (vad som framgar av tysk text)... mvh marineutter |
|
marineutter: 335 är inte bara en 330 motor med Turbo. 335 motorn är inte baserad på 330 motorn. 335 har större bromsar än 330. 335 har en bättre automat OCH manuell låda än 330. Den manuella lådan är samma som kommer i M5 '07. Det är så mycket mer man betalar för än bara två turboaggregat. Jag håller inte alls med dig om att en 330 med kompressor är billigare. Utgångspriset för en 330 Coupe i Sverige är 389000SEK. En 335 kostar 418000SEK. Kompressorn, som inte finns ännu, kommer sannolikt kosta runt 5000 euro eller 45000SEK. Du är nu redan 20000SEK över inköpspriset för en 335 som har allt det där andra jag räknade upp överst. .. och andrahandsvärdet på en kompressortrimmad 330 vill jag inte ens gå in på :-) Snacka om ras. Nej hellre en 335 med sparsamt trim med en knapptryckning och bromsar som klarar av kraften. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Heartware: Du får inte köra så fort när du är i Sthlm, såg dig allt på norr mälarstrand i söndags.... :-) *håll till höger, eller gasa* Länk |
|
Mistafrizz: Vänta tills jag har kört in bilen. ;-) (Såg du verkligen en AW 335i?) Var väldigt nära att åka in idag, civil snuten gick igång mitt framför mina ögon. Som tur var så var det inte jag de var ute efter. Jag hoppas verkligen att vi får hit shiv innan sommaren! Inväntar med spänning på hans svar om när han kan komma. |
|
heartware.. då var det din gamla bil jag såg, kom på efter jag skrivt inlägget att du har bytt bil.. måste fråga vad AW står för? *håll till höger, eller gasa* Länk |
|
AW står för Alpine White! Jo det var nog min onda tvilling som körde ;-) Men jag är ingen Ängel jag heller. Imorn skall jag börja leta bänkar runt Sthl område. Rekommendationer någon? |
|
AW = Alpine White Då blir min BS (Black Sapphire) då? Låter inte lika bra.. :-) Finns massa trevliga bänkar i Vitabergsparken, Humlegården.. Djurgården är najs. ;-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Angående bänk, kolla med Claus på Turbocenter, 08-530 353 90, eller Roffe Lundblad Motorservice Bandhagen 08-994090 eller Danielssons Bilservice på Ekerö 08-560 248 42, de är dessutom duktiga på automatlådor...... /Janne Janne E91 330D 2006 |
|
Tackar, skall ringa de under veckan! | |
Hej igen ett ytterligare tips kan vara att ringa Vtech i Södertälje, de säljer rullande landsvägar, och kolla vilka kunder de har i Stockholmsområdet. 08-500 87 250 Följer denna tråden med intresse och vill så klart se resultatet. Vet du om Shiv har några planer på att anpassa sin box till diesel ? Kör själv en 330d med Promotech box är tycker det är kul med bra vrid.... Janne E91 330D 2006 |
|
qdtjant: Har inte läst något alls om att Vishnu kommer med dieseltrim. Promotech har ju redan två boxar för 335d. Den fetaste ska ge 366hk/704Nm //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Qdtjant; Janne, du koerde vael med mehrleistungboxen innan, eller!???? Vad fick dig att byta till promotech, och var aer skillnaden. Har ju tid inbokad hos ESS foer ommappning, men kanske promotech...??? Du kan ju skicka mig ett 'privat' mail gaellande detta pa marineutter@yahoo.com, eftersom just detta forum ju handlar om moddning av 335i motorn, och ditt inlaegg kanske inte hade blivit populaert :> Hper av dig! |
|
Marineutter det blev inget gruppköp av Mehrleistung, då de flesta 'klev av' och jag orkade inte hålla på och tjata. Så när Promotech kom med sin 299 hkr variant blev det den. Otroligt bra service av grabbarna på Promotech och dessutom 'helbils försäkring' om något skulle strula p.g.a. trimmet. Väldigt nöjd så här långt men skulle just nu behöva xDrive......... Janne E91 330D 2006 |
|
Har läst tråden men säkert missat. Det finns en box som är enkel att koppla in som någon tagit fram om jag förstått det hela rätt? Har någon en länk till den firman och ett pris? Fö gäller senaste nytt från Tyskland med substans - vad jag vet - att det kanske kanske snart, möjligen om ett år men oxå möjligen aldrig går att fixa de här 335orna. Vi har en ståendes hos på oss på Itsfun as we are speaking. MVH/ Qvarnis |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.