Sida 4 av 712
|
|
---|---|
Heartware: v15 är för tidigt för mig. Jag tänkte ge mig ut på en kortare resa så fort jag fått bilen för att köra in den lite. Tror dock inte jag kommer köra en traditionell inkörning utan den mer moderna hårda metoden. 500 mil inkörning känns lite 1990 :-) Oavsett vill jag avvakta tills jag.. 1. Är helt 100 på att bilen kommer vecka 14. (Bilen ska tillverkas v10 så om två veckor vet jag om den kommer i tid) 2. kollat med ProCede och Xede innehavare i USA. Är orolig för saker som överhettning och slitage på turbon. Jag vill vara säker på att Vishnu inte pressar turbon för hårt och att den packar ihop efter ett år. Sen undrar jag. Visst är väl tanken att vi ska hyra en dyno för dagen så att Shiv kan mappa varje bil? Annars är det ju knappast värt att han kommer över. Vore det inte vidare smart att kontakta någon seriöst svensk trimfirma som kanske kan vara med och träffa Shiv och sedan agera åtis här i Norden? Är ju ett gyllene tillfälle för dessa företag detta. Kanske kan vi fixa så vi får låna en dyno gratis mot att de själva får en gratislektion av mästaren själv. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
.. och min bil är köp hos BMW Group i Solna //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Hillstreet: Jag har inte fått nått leveransbesked, dom har haft strul med nån underleverantör till coupen, återförsäljaren ringde för en månad sen för jag skulle egentligen fått den vecka 14 och sa att alla coupeér e bortplockade från produktionen, och nu i dagarna e problemet löst men det finns inga lediga platser i produktionen förrän långt fram sa dom... Tror själv att alla bilar gått till USA istället... så det blir nog i Juni!!! Hej Heartware. Då sätter jag upp mig som nummer 4:a direkt. Kan helt enkelt inte motstå den effekten... Har redan fått vinterfälgar av återförsäljaren som kompensation, så då kan jag lika gärna skaffa en box innan också, skratt.. En som väntat för länge... |
|
Heartware Jag vill gärna vara med på trimningen, hur gör ni betalar ni in ungefär samtidigt, eller samordnar du. Har du fått något svar på om det var någon skillnad på den europeiska motorstyrningen kontra amerikanska. Enligt en bekant kan det skilja på bensinen, vi mäter i en enhet som kallas ron, det kan visst ha betydelse vad det gäller knackningen i em turbomotor. Så 95 oktan i usa kan visst betyda något annat än hos oss. har någon nån koll på detta? |
|
Bådar inte gott för mig som beställt bil med automat. Verkar som om växellådan bara fixar 450Nm. Ni med manuella 335 är tydligen ok då det är samma manuella som finns i USA M5an. Länk ZF är alltså den underleverantör som tillverkar BMWs växellådor. Scrolla ner en bit i artikeln så ser ni den låda som sitter i europeiska 335.. 6HP-19 TÜ eller 6HP-21 som den nu heter //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
nej!, jag har också beställt automat, funkar det inte då, eller vad drar ni andra för slutsats?? |
|
Bubbla: Jag kommer inte dra in ett trim i min bil som utvecklar 550Nm när växellådan bara är säkrad för 450. Vill inte åka omkring och vara orolig hela tiden. BMW har laddat in den här lådan för att spara vikt.. 6HP 28 som sitter i 335d väger över 20 kilo mer men klarar 700Nm. Har kontaktat BMW för att se om det kommer nån ny låda i marsproduktionen men gissningsvis gör det inte det då 335 Cab har samma 19 TÜ låda. Vishnu säger att de kan skapa en mjuk mappning som inte överstiger 450Nm men jag är ändå osäker. Tycker det är ganska oseriöst att de installerat sina grejjer i en massa Steptronicbilar bara för att de "trott att det var samma låda i 335i som i 335d". //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Är det någon som vet eller kan kolla om automaten till 530d -06 är samma som 535d. Vore oerhört tacksam om någon kan svara på det. | |
Hillstreet, är inte vridet 400Nm i original?? verkar vara taskiga marginaler redan från början i så fall? Nog borde den klara mer än 450? |
|
Bubbla: Den klarar säkert mer än 450 men frågan är hur länge? Vet inte om jag vågar ta risken. På pappret är den bara godkänd för upp till 450. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Soler: Din bil verkar ha samma som 535d och 335d. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
suck, vad kan man förvänta sig? inte ofta man hör om sprängda lådor till bmw, risken kanske inte är överhängande... meddela gärna när du har mer info i ämnet. Hälsningar |
|
Bubbla: Det är inte ofta man med enkla medel kunna trimma en BMW motor så den ger 120 hästar till :-) Läste precis om en kille på e90post.com som smällt två steptroniclådor på ett år i en 330ci, utan trim. Kostade honom 6000$ att få åtgärdat. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Länk tycker den här artikeln antyder att bmw byggt en bil med viss tanke på eftermarknads-tuning. Är det så borde man anpassat lådan bättre. |
|
Tillägg: hittade just att ess just nu utvecklar en dubbelskruv till 330iA, kolla deras forum, den ska ge ca 350hk, vrid okänt, torde i så fall inte samma problem uppstå med denna automat? Eller skulle lådan i 330i klara vridet bättre än den i 335i? Förvirrande... |
|
Bubbla: Jepp. Ser man bara till motorn och bilarna med manuell låda så finns det stor potential. Tyvärr är alltså inte automatlådan särskilt pigg på att trimmas. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Hittade även detta: "On automatic cars the boost is reduced to 7PSI due to transmission restrictions. " Här har man alltså valt, att på flera modeller, skruva ner trycket lite för att inte belasta automaten allt för hårt, ett problem man inte tycks ha på de manuella, trist. |
|
Bubbla: 350 hästar på en 330. Vad jag kan läsa mig till har 330 förra generationens automatlåda (6HP19) vilken inte är samma som i 335(6HP19 TÜ). Den är bara godkänd för 400Nm. 330 har inte heller samma manuella låda (ZF H) som i 335(ZF G). Så visst kommer de få problem. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Bubbla: Ja jag tror det blir en snällare trimning. Men jag tror nog 50 hästar extra känns ganska bra också. Dessutom har de stora problem med hjulspinn på de trimmade bilarna. De spinner i trean... Eftermarknads LSD kommer bli en storsäljare :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
kommer också tuna lite =) so what om en låda går, är väl bara att byta?! vad spelar 30 papp för roll när vi ändå snackar om 500 totalt! I dessa farter handlar det mer om att sikta... |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.