Sida 1 av 712
|
|
---|---|
Jag har funderingar kring detta med effektökning, där man inte gör några större ingrepp. Jag har en 335i (e92, -07), och det är inte så att jag tycker den går dåligt - men känner att det kommer komma en tid då det behövs en lite snabbare bil. Hur går jag enklast tillväga? Hur påverkas garantier osv? Och framförallt - vilken effekt kan jag uppnå? *håll till höger, eller gasa* Länk | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tjenare mistafrizz! Tittade lite avundsjukt på din 335:a i Söndags faktiskt! Hör av dig till Claus på Turbocenter,så ska du se att du får lite roliga svar! Han plockar nog fram ett chip åt dig,är du först ,ed 335:an hos honom,lär den bli mappad just för din bil! Brorsan var precis till honom med en C. Espace turbodiesel och fick den chippad(första Espacen Claus hade hos sig) och brorsan är störtnöjd! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
Ska slå dem en signal inom kort - och se vad de kan göra alt. om de har något utvecklat. Tack Patrik - det var trevligt att få träffa andra som delar intresset med bilar (läs BMW). - Frun säger dock inte detsamma.. haha *håll till höger, eller gasa* Länk |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Gör det! Berätta gärna vad han har att komma med,nyfiken själv ifall det blir en 335:a så småningom! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
chipp + öka ladd tryck + mappning = många fler hk ? :P | |
alex_86 ligger du på topp 10 på snyggast.se hehehehehe skujaaa bauraa | |
haha klart jag gör ;) är rena brud magneten :P | |
alex, varför skulle man både chippa och mappa och öka laddtrycket?? Keep up the good work! |
|
Hade just en diskussion med Turbocenter - det finns ingen möjlighet i dagsläget att "chippa" bilen, då BMW ej vill släppa "huvudkoden"?. Tydligen så har Hartge och någon firma till i tyskland fått dra tillbaka sina "uppgraderingar", då BMW varit på dem. *håll till höger, eller gasa* Länk |
|
Det är väl AC Schnitzer som riskerar stämning av BMW pga "industrispionage"? | |
V12 LeMans |
Hehe, eller byter man in 335an och köper kommande Alpina B3 ( byggd på 335i) får ca 400 hk och enormt vridmoment. B3 e90 premiärvisas på Geneve om ca en månad. Lär nog klara 300 km/h och acc. 0 till 200 km/h på en bra bit under 20 sekunder. |
Synd att det blev strul med koden, skulle lämnat in bilen för uppgraderingar men får vänta ett tag. Min förhoppning är 400 hk på drivaxeln med nya turbo, insug, laddkylare, racekattar, avgassystem mm. GA.s bil i Linköping fixar detta. Återkommer i ärendet när allt är klart. //Stefan |
|
Med bara en omprogramering blir effekten ca 340-350hk och max 100nm. Tydligen måste man byta avgassystem för att få lite bättre flöde. Mitsubishi-turbon x2 är väldigt små, men är lättdriven, snabb och har en linjär effektkurva. Ska forska mer i ämnet framöver. //Stefan |
|
V12 LeMans: Ja, eller ännu bättre - köper en M3. Vem bryr sig om pengarna? |
|
mistafrizz: Turbocenter verkar inte veta vad de snackar om :-) Här har du det bästa alternativet för triming av 335. Med nytt avgassystem har de hittills trimmat upp bilarna till 431 hästar. Med standard avgas ca. 410. Produkten de använder heter XEDE och är en liten box som man kopplar till ECUn på bilen. Boxen kan innehålla två olika körprogram som du kan byta emellan, ungefär som Power knappen i M5. Fördelen med boxen är också att du helt kan plocka bort den när bilen ska in på service. De är på G i Europa under våren/sommaren. Läs mer här -> Länk //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Hillstreet: 410hk med standard rör - inte illa. Och för under 10000kr, det är bara att vänta på europalanseringen. *håll till höger, eller gasa* Länk |
|
Hmm! Nu blir man allt sugen på att beställa sig en egen e92 335:a!! Vem skulle inte vilja ha 335:a med 430 frustande pållar som andas ut genom dubbla 3" rostfritt!! Hiiihaaa! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
Frågan är bara hur lådan håller efter modifieringen,antar att vridet lär skjutsas på rätt bra med! Någon som vet vad lådan ska klara? De 430hk klarar den nog men frågan är om den klarar vridet! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
M635 forever: Här är trimmarens eget svar på din fråga... "Originally Posted by Panoz: My question is : If YOU ever paid such money for a car ,would you risk in making any "mods" that could possibly ruin its reliability and affect its lifetime? Reply: Let me have your comments on this Okay I don't believe that a properly designed and implemented modification will potentially ruin the car's reliability. There are many ways to make power. Some ways are safeer than others. The approach a tuner adopts is usually a byproduct of what tuning means they have at the given time. With the Xede, we're able to run the car richer than stock (as rich as 10.5:1) with a healthy margin of safety against knock. We're also able to implement dynamic conditional timing retard to guard against knock during sudden changes of engine load (where knock is most common). By any standard, the tune is safe and stable. Boost pressures are also conservative, 10.5psi peak and falling off to 9psi at redline. The thing that is hard for many to accept is that factory tunes are not designed for max. power. They are designed to achieve the power/economy/emissions goals specified by marketing/market needs. Not every user has the same exact mixture of criteria. And that's were tuners come in. And that is also when smiles get really wide and burn-out marks get really long. Shiv" //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
Jag tänker bjuda hit killen bakom Xede. Hur många är intresserad av att få sin 335 moddad? Vi kommer att mappa om bilarna efter vårt väder och bränsle förhållande. //BL. |
|
Jag är definitivt intresserad men tyvärr har jag inte fått min bil ännu. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.