AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.615

Byta spindelled på E46

Sida 1 av 2
ed
9
edge-x
328CI -99
Hej

Kan man byta ut spindelleden på en E46 coupé själv och i så fall behöver man special verktyg ?

//Joakim
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag tror att jag för en tid sedan läste här på forumet att man inte kan byta spindelleden på E46 utan man måste byta hela bärarmen(=dyrt), ngn som vet hur det ligger till?

Mvh Micke t
An
555
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Byte av spindelled på e-46 är nog som någon skrev :Dyrt. Vad jag har hört och sett så sitter spindeleden ihop med bärarmen, alltså måste man byta hela bärarmen

Anders
ed
9
edge-x
328CI -99
Har kollat med BMW man måste byta bärarmen + köpa en bussning som endast finns i 2-pack ?. Hela kalaset inkl arbete kommer att gå på ca 4500 och det gäller bara högersida.
tr
44
transalp
Ford S-max Titanium
328i -e46 1:18
Williams BMW FW22 1:43
Jag bytte nyligen båda främre bärarmarna, det gick på 7800:-. Tydligen är bärarmarna för klent konstruerade på det tidiga e46:orna.
No
91
North.D
330D Touring -06

Tjena!
Jag bytte båda mina bärarmar för drygt 2 veckor sedan, det var bussningarna som var skadade pga att de inte är testade för svenska förhållanden då saltet förstör gummit. Bytet gick på goodwill min bil är en svensksåld -00, som hade gått 7200 mil.
Bärarmarna som sitter på nu var det större dimension på bussningarna plus att det fanns en bricka i rostfritt som skydd.
Kolla med BMW om goodwill!!!
ed
9
edge-x
328CI -99
Kan man få ut ett par på Goodwill även fast den är importerad.
livan
jag fick mina utbytta gratis .enligt bmw är bakre lagringen för hård vilket gör att ojämnheter känns i ratten. jag har en e46 -99

ed
9
edge-x
328CI -99
Livan

Är din importerad ?

An
555
Anders.B
Honda HR-V -99
Ni som har bytat era bärarmar, vad har det funnits för anledning tillatt ni bytat? Har ni haft skakninar i ratten vid inbrosningar, om ja har dessa försvunnit efter bytet?
Tacksam för svar antingen här eller på mailen
Anders
An
555
Anders.B
Honda HR-V -99
Är det ingen som har mer att skriva om ovan nämda problem?
Jag är som sagt intresserad av era erfarenheter...
Anders
No
91
North.D
330D Touring -06

Min bil var väldigt okänslig och kändes som den ville gå rakt fram när man svängde i hög fart på dålig väg!.
En annan sak men nog så viktig är att det klonkade i framvagnen när man körde över ojämnheter, helt klart inte likt BMW!
Nu när bytet är gjort känns bilen som en helt annan
MVH /Daniel
tr
44
transalp
Ford S-max Titanium
328i -e46 1:18
Williams BMW FW22 1:43
Jag hade problem med vibrationer under inbromsning och styrningen kändes inte helt ok. Jag lyckades inte få bmw att betala map goodwill pga att bilen är importerad. Bromsarna är inte 100% bra efter bytet av bärarmarna, det känns fortfarande små vibrationer. Vet ej om det kan bero på felaktigt slitage när bärarmarna var kass. Skall köra ett tag och se om det blir bättre eller sämre.
Len
Kan finnas på mekonomen oxå - för ca 1500 pix per styck.
Sedan letar man reda på nya styrleder och byter på de gamla armarna(borde gå?). Kan ju vara bra när Meko tar slut efter några tusen mil...

När det rullar så rullar det!

len
An
555
Anders.B
Honda HR-V -99
Jag har dom gamla bärarmarna på min bil. Igår bytades de bakre bussningarna för bärarmarna och nu är vibrationerna nästan helt borta. Ska köra ett tag nu sen får vi se om det håller
Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Efter att min bil E46, -99 73000mil) har klonkat i framvagnen var den på besök till verkstan i dag. Där konstaterade man att höger spindelled och högra bakre bärarmsbussningen var "helt slut". Dessutom började vänstersidan bli dålig också.
Personligen tycker jag att detta på E36/E46 vanligen förekommande fel, rimmar väldigt illa med den bild av högkvalitativ bil som BMW vill förmedla. Att man dessutom bygger ihop bärarm och spindelled till en (dyr) komponent är inte heller speciellt positivt.

Är det någon som vet hur mycket vibrerande frambromsar sliter på dessa komponenter. Anledningen till att jag frågar är att de har bytt bromsskivor tre gånger på min bil pga dessa fenomen.

Mvh
Anders, inte för att jag vill vara nån jäkla mezzerschmitt men dina böjningar av ordet "byta" är lite lustiga, det heter "bytt" inte "bytat", sorry om jag blev lite petig, absolut inte meningen att verka kaxig!

Pe
19
Peter Kandemalm
323i -97 (E36)
Jag har lite vibrationer i ratten, både vid inbromsning, men även om jag frikopplar (i 70+).
Vet inte om det är obalans i däcken, skall testa att balansera dem och se om det försvinner.
Frågade när jag lämnade in den sist och verkstadskillen tyckte inte att det verkade vara något fel på spindelleden i alla fall.
Bytte också bakre bussningarna, blev lite stabilare & bättre väghållning...

/Peter
Fa
122
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Hej!

Någon som bytt endast de yttre kullederna utan att byta hela länkarmen på e46?
Vad har ni för erfarenheter, svårt att driva ur de gamla lederna?
Finns ju nya leder att köpa bra mycket billigare än att köpa hela länkarmen.

Mvh
Niklas
Visa användare
ProPro-medlem
23.251
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har du en hydralpress för spindelleder så går det väl.
Dock lika bra att byta hela länkarmen med bussning efter som det totala slitaget på alla punkter brukar kunna ge vibrationer även om lederna inte är dåliga/ glappa bara lite slitna.
Går att köpa hela kit på Ebay billigt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Går det ens att pressa ur spindellederna ur alu-bärarmarna utan att man förstör dem så det inte går att pressa i ny (om man har en sådan)?

I övrigt håller jag med om att man bör byta hela bärarmen (i par) för alla bussningar/leder slits och byter du endast en av dem kan det göra att de slitna gamla gör att den nya slits ut snabbt, plus att det totala glappet ändå kan vara för stort för att det ska bli bra en kort stund...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.