AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.888

Vad beror en sådan här snedslitning av däcket på?

Visa användare
3.719
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja, hur kan ett däck bli slitet på detta viset? Alla fyra är slitna likadant.
Länk

///BMW - Was sonst!
Jo
41
JohnDoe
520i-95
Jag tror att du ska göra en fram/bakhjulsssjustering och byta fjädrar..

Veni Vini Vici
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är slitaget på in- eller utsidan av däcket?

Är bilen sänkt?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.719
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Däcken är slitna på insidan. Bilen har komplett M3-chassi med M3-originalfjädrar så den är väl någon centimeter lägre än normalt. Den har varit på hjulinställning (inte bak då förstås) och drar inte snett eller vibrerar utan går hur stadigt som helst på vägen även i lite högre fart.
Tycker det är lite mystiskt att däcken är slitna så mycket på insidan, det rör sig om ett område som är ca tre centimeter brett. Det brukar väl vanligtvis bli snedslitet över hela däckbredden? Har lite över två kilo i däcken är det för lite kanske?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.719
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det handlar om 320i E30 kanske man också ska skriva.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Vet inte vad den ska h för däckstryck men det låter lite klent. Men jag skulle ändå göra en ny hjulinställning om jag vore du!

Vad har du för dimension på hjulen?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Bilen behöver bara en hjulinställning så är problemet borta.

Fram är det enkelt, se bara till att den som gör jobbet vet vad han håller på med. Ibland kan man inte gå efter vad som står i specen utan får ställa in annorlunda för minimalt slitage.

Bak tycker jag BMW suger fett då BMW glömt montera inställingsmöjligheter. antingen bygger man om bilen eller så sätter du bilen i en riktbänk och knycklar till karossen/ramen så att hjulen hmanar i rätt vinkel.

Fan t.o.m på mina mazda och toyota kam man ställa vinklarna bak med en skruv.... svagt BMW.

Ti
124
Tim Strindeborg
Bmw M Coupe -00
Bmw 120d M-pkt -08
En kompis hade exakt samma problem.. han körde på 17 m3 fälgar... och hade me 2 bar.. han gjorde en hjulinställning o däck gubbarna la i 2,9 istället sen va de fixat :)
Visa användare
3.719
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ok, får kika över hjulinställningen igen nästa säsong då däcken är bytta.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.719
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Missade ett inlägg. Dimensionen på däcken är 225/35/17.

///BMW - Was sonst!
ojojoj.... 3kilo ska du ha i de däcken tycker jag! Sannolikt är det en av orsakerna till att de sliter snett.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Felaktigt däcktryck leder inte till snedslitning. Det kan leda till att de sliter mer på mitten eller i kanterna. Men inte till att det sliter snett på EN kant
Som jag sa: EN av orsakerna till snedslitningen.
Har man en felaktig hjulinställning ,som är sannolikt i detta fall, och dessutom har på tok för lite lufttryck så ökar slitaget ytterligare.
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Vet inte om jag är helt ute och cyklar men på förra besiktningen så var framdäcken rejält snedslitna på bilen. Detta till följd av att spindellederna var kassa. Det kan inte ha något med saken att göra?
Visa användare
3.719
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Allt i framvagnen är bytt och framvagnsinställning gjord efter det.

///BMW - Was sonst!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Råkade ut för exakt samma sak. Kostade mig två nya framdäck på nolltid.

Bytte firma och fick ny inställning och snedslitaget uppkom aldrig mera.

Som sagt, firman måste veta vad de syslar med.
Visa användare
3.719
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Är det någon skillnad med M3-chassi mot vanligt chassi med tanke på framvagnsinställningen. Den som ställer in ser väl hur hjulen ska stå ändå eller?
Fick ju bilen påkörd efter min framvagnsinställning och med det så byttes bland annat styrväxeln och en ny framvagnsinställning blev gjord. Kanske var det som så att firman som lagade upp bilen missade att tala om att det sitter M3-chassi på den.

///BMW - Was sonst!
du
16
duccedriver
523iAT -97
Jodå,fel lufttryck kan ge såna här skador,strax över 2 kilo är väldigt lite,
på lågprofil,för högt lufttryck däremot ger bara dålig komfort nuförtiden,
ca 2,8-3,3 kilo är rätt,att man sliter mitten på däcket vid låga tryck gäller
bara gamla,höga däck med 'rund' slitbana,lågprofil är hårda och platta i
slitbanan men har nästan ingen egen stabilitet i sidan(det är lufttrycket som bär upp)vilket gör att vid högre hastighet rätas sidan ut och slitbanan blir
konkav(mest vägkontakt i ytterändarna)om man har lågt tryck,biltillverkarnas
rekommendationer gäller de däck som fanns vid leverans av bilen,på min
-97 har det hänt mycket med däckteknologin sen den var ny,varje däcktillverkare har sina rek. som exempel mina bridgestone 235/45 17 på
en 523T ska ha 3,1 kg vid normallast.
på din bil ser det ut som fjädrar och stötdämpare är slut(bilen har satt sig)
kanske i kombination med dåligt tryck,men det kompenserar man för när man gör hjulinställning,eftersom man mäter den aktuella bilen,och ställer
in efter den i kombination med däcken som ligger på.
Det kan också vara fel fälg,dvs inpressningsdjupet(ET) stämmer inte vilket gör att hjulet hamnar fel i sidlet(breddar fälgen mer utåt,kan såna här fenomen uppstå)vilket inte alltid går att kompensera för.
Ta bilen till en däckhandlare som gör hjulinställning och fråga,dom kan hela
spektrat,bilverkstäder är oftast inte specialkunniga på däck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.