Sida 1 av 6
|
|
---|---|
Stekaren |
Såhär efter en 20 milsrutt Uppsala - Gäcle och tillbaka kan jag bara säga en sak. Släpp förbi mera! Jag körde min vinterbil på 70 vilda kusar och jag behöver faktiskt lite medtrafikanter så jag kommer fram smidigt. Med M5an bryr jag mig inte om de inte släpper förbi för jag kör om de som kör om. Och blinkar man med heljuset bakom blir de skitsura. Rent statistiskt är det kvinnor som aldrig släpper förbi. Nu hävdar jag inget utan bara går efter mina erfarenheter. Dags för pizza... |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kan bara hålla med Stekaren! Många fruntimmer verkar ha skygglappar på vid bilkörning! Tycker nästan de har tagit över rollen som gammla gubbar i hatt en gång hade!! MVH Patrik |
Det finns ingen lag som säger att man måste släppa om, så vill folk släppa om så gör de det och vill de inte så ja... | |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Anders N! Alldeles riktigt som du säger! Men sunt förnuft och lite trafiksäkerhet säger tvärtom!! MVH Patrik |
Man är väl skyldig enligt lag att underlätta för omkörande fordon i möjligaste mån? | |
Patrik - Ja, jag håller med och jag släpper ALLTID förbi. Det jag menar är att det inte är nån större idé att lägga energi på att reta sig på de som inte vill underlätta för bakomvarande fartälskare eftersom det är valfritt. Det är ungefär som att reta sig på folk som inte håller upp dörren eller lägger en nästa-kund-pinne efter sin sista vara på bandet i kassan på ICA. :-) | |
Anders, det är därför man äger en/flera BMW... för att kunna göra snabba omkörningar. ;-) MVH Patrik |
Jag noterade att det fanns bilister som inte ville släppa förbi mig vid en färd ned från norra delarna av landet. Jag bestämde mig då för att föra statistik (fick hjälp av passagerarskan). Häpnadsväckande nog visade det sig att kön spelar roll i trafiken. ca 90 % av dem som vägrade flytta sig åt höger för att underlätta en omkörning (jag blinkade inte med helljusen eftersom det nog kan upplevas som stressande) var kvinnor! Av de återstående var ca hälften kepsbärare och hälften unga män. Anledning kan man bara spekulera i, så det gör jag. Några alternativ är att de tyckte att det kändes tryggt att ligga långt från väggrenen, eller så ansåg de att de skulle agera trafikpoliser, eller så ansåg de att de minsann inte behövde flytta på sig när en drummel kom ikapp. Resultatet blir dock att trafiksäkerheten minskar pga att eventuella omkörningar går i en vid halvbåge, något som drabbar alla. För den som vill agera trafikpolis vill jag tillägga att jag inte gjorde några tokomkörningar. Ni ska dock inte lita på min iaktagelse. Gör motsvarande undersökning vid nästa långfärd. Det kanske bara är i norra delen av landet som kvinnor uppträder så eller så höll den för mig okända gruppen samarbetsovilliga kvinnor sitt årsmöte på motorvägen den dagen. Det skulle vara roligt om ni gör andra iaktagelser. Se bara till att ni har en protokollförare med. Mvh Mikael |
|
För det är verkligen motiverande att släppa förbi någon som ligger och nosar i bagageluckan din... Ingen tvingar mig ut på väggrenen om det inte står om liv&död. I annat fall får dom bara hålla sig bakom och köra om då det är läge för det. Jag kör oftast vid hastighetsbegränsningen eller 10km/h över ca. |
|
Upplever samma sak då jag kör mellen Borås o Viskafors där jag bor. Det är ca 1 mil fin väg med så bred vägren så nästan hela lastbilen kan få plats. Bussar o dom flesta lastbilar flyttar på sig men många håller inte ens 90 o slickar mitt linien!!! Är dom rädda för troll? Eller kanske älgar som hoppar över viltstägsel? En sak är säker: det är mer "jag" än "vi" i traffiken... Tur att det finns 200+hk under huven som gör sitt jobb! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
kilroy |
Självfallet är det bra om man underlättar en omkörning genom att hålla lite till höger. Däremot får man aldrig pressa någon att hålla till höger eller ge sig ut i vägrenen. Att ligga och helljusblinka bakom någon för att bli förbisläppt är det väl bara riktiga amatörer som gör... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
Tror på alternativet att det känns onödigt riskabelt att gå ut mot vägkanten när det gäller kvinnorna på vägen då jag upplever att majoriteten av dem kör bil för att ta sig från A till B och försöker undvika alla fårsvårande omständigheter...till skillnad från det andra könet som kanske oftare kör bil för körandets skull, även om man faktisk bara är på väg till arbetet sina 5 mil precis som dagen innan:-) / Micke |
|
Har en generellt sett ok attityd i trafiken. Men ligger det en snubbe 1m bak mig, på 90 el 110 väg och trycker på & blinkar med lysen kan han fan glömma att jag kör ut i väggrenen. Visserligen har jag gjort det någon gång bara för att bli av med idioten men det är inte så ofta... | |
Stekaren |
struktina: Varför? |
Eftersom det finns något som heter att man skal hålla avstånd. Nu kan det vara att jag har haft extrem otur och mött förare som är stressade till bristningsgränsen jämt och ständigt. Men det irriterar iallafall mig att folk ligger och nosar mig i baken i överdrivet lång tid ... ;) Grejjen är den att en förare bakom skal inte kunna tvinga en annan in i väggrenen. Vad gnällig jag verkar vara! sorry |
|
Jag kör oftast fortare än många och blinkar tacksamt varje gång någon släpper förbi mig. Nu kör jag lyckligtvis inte en allt för motorsvag bil så mitt problem är löst men om någon kommer upp bakom mig släpper jag genast förbi den. Jag ser ingen som helst anledning i att ligga kvar om jag kan köra ut och har ingen prestige jämtemot den andra föraren. Jag slipper både blinkningar, rövslickare, rövslickare och högt blodtryck. Jag har ingen som helst förståelse för de som blir uppjagade för att folk ska köra om dom. Ta det piano och köp en bulle istället. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
Oj... blev lite tjatigt där... =) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
Håller med dig heltsonika, det finns ingen som helst anledning att inte underlätta en omkörning om det kan ske riskfritt och det är som sagt lag på det... struktina: Ligger du och slickar mittlinjen knallröd i ansiktet om det ligger en ambulans eller polis 5 m bakom och blinkar med ljusen också? =) MVH Christofer |
|
Nu är det flera stycken som hävdar att det är lag på detta... Upp till bevis! Visa mig den lag som säger att man ska gå ut på vägrenen för att släppa förbi en fartdåre. | |
Stekaren |
struktina: Sånna som dig jag måste ta djupa andetag och tänka på prinsessan madde för att lugna ned mig ^^ Nej men varför ska folk hålla din hastighet för? Ligger du först blir det en klassisk orm bakom där avstånd gar inte hålls... |
Anders N: Den lagen finns inte, det finns dock folk som blir bötfällda om dom ligger för nära :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.