AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Parkeringsbroms som fastnar, när bilen står uti regn. ?

Visad 1.260 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2st
Postad/Inlagd2006-09-06 17:23
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hej!
Har problem med parkerinsgsbromsen på min 320 Touring (02)
När jag tvättat bilen eller om den stått ute i regn så fastnar bakbromsarna, troligtvis handbromsen. Ibland är det nästan omöjligt att få bilen att rubb sej. Vid senaste tillfället satt bromsen så hårt fast att ja fick ryck med växel i både framåt och bakåt, efter det så fungerar ej handbromsen på ena bakhjulet.
Några tips eller idéer vad detta beror på??

IP: ...[.138.34]
Antal inlägg10.953 st
Postad/Inlagd2006-09-06 17:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
Det kan vara så att ett belägg har släppt från bromsbacken, när detta hände.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!           IP: ...[135.141]
Antal inlägg504 st
Postad/Inlagd2006-09-06 21:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
324td -85
Min var precis så att den fastnade efter den stått i regn (utan att man använt bromsen alltså), eller om den stått flera dagar och det varit lite fuktigt. Efter ett tag slutade den ta på ett av hjulen och det var troligtvis för att jag vid nåt tillfälle då den fastnat försökt justera kablaget. När jag lyfte på damasken för att justera de två kablarna såg jag att den ena inte drogs tillbaka ordentligt...försökte peta tillbaka denna för hand vilket visade sig senare resulterade i att wiren hoppade av där bak vid bromsen och den tog inte alls!

Då jag senare bytte bromsbackar(innan bilprovningen) så upptäckte jag att bromsbackarna var det inget större fel på, däremot var mekanismen som pressar ut backarna mot trumman väldigt rostig/skitig och trög att den inte gick tillbaka ordentligt, vilket måste ha inneburit att backarna låg för nära och det räckte med lite rostbildning för att de skulle fastna.

Så min gissning är att mekanismen behöver sig en rengöring/uppsmörjning och du kan ju vänta med att handla nya bromsbackar innan du plockar lös och ser hur det ser ut.

/ Micke           IP: ...[.71.118]
Antal inlägg769 st
Postad/Inlagd2006-09-07 15:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
jag fick byta mekanismen på båda sidor, inte dyrt alls.

dvs, har du problem så är det antingen backar eller mekanism,ev. båda som ska bytas. sök på e46 AND handbroms så hittar du bra läsning om justering osv.           IP: ...[.185.11]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 745i  -04
Pris: 59.000:-

BMW 335iA Touring  -11
Pris: 219.000:-

BMW M3  -96
Pris: 239.000:-

BMW Z4 3,0si  -07