AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

E36 318is erfarenheter!

Visad 44.864 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.556st
Postad/Inlagd2006-08-19 01:03
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 Coupé -94
Eftersom XiOUS orginaltråd kom igång så väl med E30 så försöker jag med E36orna! Vet att det finns en del med sådana i forumet!

(Orginal skrivet av XiOUS, ändrat till E36 av mig)
Alla ni som äger (eller har ägt) en 318iS med E36 karossen, känn er hemma här och diskutera erfarenheter.

Saker som kan vara av glädje till andra 318iS ägare som t.ex.:
* vanliga fel
* bra och billig tuning
* var rosten kan gömma sig
* missljud och ev. andra saker som kan avslöja dyra reperationer
* reperationer som man själv enkelt kan göra
* hur man underhåller den så den håller längre

Tack på förhand för lånet XiOUS :)           IP: ...[.154.60]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2006-08-19 01:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 Coupé -94
Jag kan väl börja då,

Köpte en is idag, 13.000kr
E36 318is 93a! , M3 Fälgar, Sänkt, den har gått 21.000mil, Toppen är bytt vid 17.000mil (någon som kan förklara vilka delar som går under samlingsnamnet "toppen"?. Den är i Diamantsvart, och Går som en klocka i motor,låda osv. Gick igenom besiktning nu i somras.

Hake? Ja visst finns där en hake...hakar.

1. - AC, ur funktion (Som vanligt)

2. - Air Bag (Kontroll-lampan tände till och lyser/blinkar lite då och då... den kom fram vid hemresan.

3. Vänster framskärm deformerad, fick en ny skärm, som jag måste borra in blinkershål och lackera.

4. - Dörrhandtag, fungerar ej från yttre passagerarsidan

5. - Centrallåset, stänger inte bagageluckan

6. - Fattas nyckel till bagageluckan, (i kombination med centrallåsfelet kan jag alltså inte ha en låst bagagelucka)

7. - Rost, helvete... Importören lär inte ha rostskyddat den.. men såvitt jag kunde se och känna mig fram var det "bara" plåten, ej i bärande delar

8. - Lampan bakom varvräknaren död.

9. Sprucken bakvinge

10. Allmänt rätt dåligt skick i inredning, iförsig inte städat sen Ingemar Karlsson styrde landet...

* 2. Hmm, kan det vara fel i själva ratten (utlösaren) , eller i någon styrenhet? Någon upplevt liknande grejer?

* 6. Går det att fixa en ny nyckel hos någon smed, eller kan man gå till BMW efter en ny, låter dyrt.. Eller är det bara att börja beställa nytt lås?


OOOKEJ, Nu vet jag vad ni tror.. "Ännu en jävel som köpte en E36a i kasst skick istället för en E30 i bra skick... Han är den som vill men inte kan :P"

Men 13.000, kunde inte motstå... Alla fel var för ytliga för att inte köpa den.
Eller vad tycker ni? :P           IP: ...[.154.60]
Antal inlägg1.623 st
Postad/Inlagd2006-08-19 12:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M Coupe -98
Jag hade tills för några dagar sedan en 318is Limo -94.

Helt ok bil, bra ekonomi osv. I övrigt är det ju som vilken E36 om helst. En gammal bil utan charmen som E30 har.           IP: ...[121.181]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2006-08-22 17:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 Coupé -94
Tjena, dags att byta fjädrar/dämpare... Men köpte bilen för en vecka sedan... Jag vill ha nuvarande höjd och markfrigång.. Och jag är säker på att det inte är helt orginal, alternativt M-fjädring.

Om det skulle vara M-Fjädring.. Har någon specs på dessa?... Hur mycket dessa sänker från orginal osv.. så jag skulle kunna hitta ersättningsdelar.

MVH!           IP: ...[.154.60]
Antal inlägg228 st
Postad/Inlagd2006-08-22 23:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lite att göra ser man! Jo, 13000 kr är billigt för en 318is e36 men då får man ju lätt skavanker på köpet...

Eftersom motor/låda är det dyraste att fixa om det pajar och de är i fint skick på din bil så är det ju en början! M42-motorn är f ö ansedd som mycket hållbar vilket ju är ett plus. En sak att kolla upp kan vara vattenpumpen - om bilen är lite oskött, av din beskrivning att döma, så kan det vara värt att byta den i förebyggande syfte.

          IP: ...[.172.56]
Antal inlägg922 st
Postad/Inlagd2007-01-11 09:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i Cabrio -89
520i -94
Haha... "Ingemar Karlsson" ja....           IP: ...[.184.15]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2007-01-11 12:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iA -93
Kör 318IS jag med :)
Någon som har erfarenhet av bra och billigt chip till denna bil?
Inte nåt skräp som bara höjer varvstoppet, utan nåt som ger lite mer kraft på lägre varv vilket verkligen behövs på den här bilen, lite lägre soppaförbrukning vore också välkommet. Inte för att den drar mycket nu, men man vill ju alltid ha lägre förbrukning.

Annars har jag varit väldigt nöjd med min bil, -92 som går klockrent och har bara rullat 18" mil.

          IP: ...[0.69.22]
Antal inlägg4.267 st
Postad/Inlagd2007-01-11 12:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
mixim M-fjädring till modeller med M-paket original sänker lite olika beroende på modell. Tex min 535E34 har M-optik med allt vad det innebär från fabrik, ska sänka 15mm runt om enligt uppgifter (BMW kunde dock inte svara på detta).

På 325E36 sänker M-optiksfjädrarna 20mm runt om, så med största sannolikhet är det samma på 318isE36.

Man ska ej blanda ihop dessa fjädrar med dem som sitter på de riktiga M-bilarna, typ M3, M5 för där sänker de ytterligare något.           IP: ...[116.163]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2007-01-11 16:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 Coupé -94
FRIFART, tack fär infon! Börjar dock misstänka att det inte är orginal då det inte verkar sänkt jämnt runt om, utan det ser bra ut dvs framhjulet ligger ungefär lika lågt som bakhjulet, de "nuddar" precis skärmkanten, Har sett att M-Chassi Bilar har högt där fram...

Förresten, en fråga, vid hjulinställningar.. har alla kört "rätt" värden eller har någotn experimenterat något? Senast jag gjorde den valde jag at köra utan Toe... dvs 0 grader, däcklsitaget minskar dramatiskt, och turn-in blir bättre, i kombination med den lätta tillbakatryckta 4an och uppdaterat chassie har det äntligen börjat likna något i svängarna!

Däremot är det kasst vid långfärd, rekomenderas ej om man planerar att göra det ofta, bilen yrar runt som en hun utan koppel... Visst går det, men blev jobbigt efter 500km hehe...

// MVH Jocke           IP: ...[.154.60]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2007-01-16 19:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318is -93
Ho ho

Äntligen en tråd om IS e36! Har sedan mitt köpt av en is -93 kollat efter en tråd om is överlag...äntligen.

Vanligte fel vet jag inte om de är (gäller inte bara is:n enligt BMW verkstaden och är hyffsat vanligt), men instrumenteringen...min leve rlivet lite då och då. Först slocknar ALLT, sen tänds ALLT igen och de är bra. Ibland håller de på 2-5 ggr.
De säger att de är ngt som är fel med lödningen osv. och att det inte gick att göra ngt åt de. Köpa en likvärdig som gått lika (ungefärligt) långt skulle jag få göra.

Så frågan...är de ngn av er som har samma problem? Ngn som kanske löst problemet?

Mvh Landin           IP: ...[4.78.29]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2007-01-16 20:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318is -93
Kan förresten passa på att tjöta ännu mer nu när det är is kunnigt folk här. Sänkning...åsg att de va lite lätt skrivet om det av mixim frifart.


Min far hade problem med detta under sent 80-tal till sin 518is. kÖpte sänkning och allt och va skit gla för att få en ännu "hetare" bil, men...säkningen va fel. Säkningen som han köpt pssade bara de större motorerna till e28:orna.

Är det ngt likvärdigt med en e36:a? skiljer ju en del på vikten mellan fyr - och de sexcyl. motorerna?

Sk ainte tjata mer nu ;)           IP: ...[4.78.29]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2007-01-16 20:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 Coupé -94
landin, jajamensan, många tillverkare skriver ut om det är för 4 eller 6 cylindrigt!... Dock tror jag grejerna passar mellan varandra men man får kanske inte perfekt höjd... vilket man inte alltid får ändå.

Angående instrumenteringen, så vet jag fasiken... Hade somsagt tagit loss instrumentet och försökt spraya ner med kontaktspray och dylikt.. Själv slocknar ibland service/miltalsrutan...

Annars är det inte så falrligt,finns hur många E36or som helst bland skrotarna.. Miltalet sparas väl ändå inte i själva instrumentpanelen?

// MVH Jocke           IP: ...[.154.60]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2007-01-16 20:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 Coupé -94
Någon som haft problem med motorn? Förra ägaren fick renovera topp med allt vad det inebar när kamkedjan gick för 15.000kr Den hade då gått 18.000... Hur vanligt är detta på M42orna egentligen? :P

// MVH Jocke           IP: ...[.154.60]
Antal inlägg7.477 st
Postad/Inlagd2007-01-16 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e Touring -21
V90 T8 -21
992 GT3 -21
mixim: Mycket ovanligt med motorras på M42. Konstruktionen är skottsäker så länge man inte slarvar med oljebyten, oljekvalitet, eller kör som en biltjuv innan motorn nått arbetstemperatur (vanligare än vad många tror) :-)           IP: ...[211.251]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2007-01-16 21:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318is -93
Så då borde de inte vara ngr problem med ev sänkningssats då.
FÅ bli "projeketet" till sommaren då ;)
Åter till de där med instrumenteringen, BMW mannen sa att jag måste byta hela och att miltalet sparas i den...därför vill man ju ha en som de står 16000 och inte 19000...spelar väl inte ngn egentlig roll..men helst en som gått ngt likvärdigt, gärna mindre ;)

mixim; ngn rost på din?           IP: ...[4.78.29]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2007-01-17 04:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 Coupé -94
E36Landin, angående rosten... Vet inte vart jag ska börja heheh.. Du kan kolla in den i galleriet...Har den som ett litet projekt.

Så alla de ställen som min rostat igenom är potentiella rostplatser för alla E36or...

// MVH Jocke           IP: ...[.154.60]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2007-01-17 04:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 Coupé -94
Har rost på följand ställen:

Bakskärmar
Framskärmar
Huv
Balk
Lyftpunkt
Främre hjulhuset passagerarsidan
Fönsterlisterna...

På samtliga ställen har det rostat igenom helt... heheh

// MVH Jocke           IP: ...[.154.60]
Antal inlägg68 st
Postad/Inlagd2007-01-18 13:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318is -94
Den här tråden lär jag både följa och bidra till :)

Börjar med en fråga ang att rutorna ska åka ner nån cm vid dörröppning. Är detta på ALLA couperna, eller tillval? (mina gör nämligen inte detta).

Och även hur lång tid tar det för era bilar att komma upp i arbetstemp? Jag tycker min tar förvånansvärt lång tid och misstänker att termostaten är halvöppen.. Tar nog i dagsläget ca 15min innan temperaturen är i normalläge.           IP: ...[.90.253]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2007-01-18 23:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 Coupé -94
tjena barre, satan hade skrivit en halv sida med möjligheter så hängde sig Internet Explorer...hehe har inte tid att göra det igen så snabbis :

- Rutorna skall alltid ner! Samtliga Coupér och cabbar. Fel på styrenhet? Annan elektronik, kanske motor / sök på forum har sett del trådar om det!

- Kan var termostat, hade samma problem... Bytte termostat, den gamla verkade okej bytte ändå och luftade samtidigt.. Sen dess funkar det perfekt ,vrämde upp etfter ett par minuter.

Så jag vet ej om det var luftningen eller termostat, prova lufta ordentligt först! Instruktioner finns på forumet, hade sökt men somsagt stressigt!

hehehe

// MVH Jocke           IP: ...[.154.60]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2007-01-20 13:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318iS -93
Jag följer också med i tråden           IP: ...[136.137]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2007-01-20 16:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 Coupé -94
Tänk på att termostathuset på 318is är i aluminium, som efter ett par år är i riktigt kasst skick! Skruva tillbaka huset väldigt nätt, har lyckats spräcka 2st hus även om jag tog det lugnt heheh, Tur att det inte kostar mer än drygt 200.


// MVH Jocke           IP: ...[.154.60]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00
Pris: 109.000:-

BMW 740ia  -95
Pris: 95.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen