AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
62.688

ABS-enheten trasig - köpa ny, beg eller finns annan lösning?

Sida 1 av 10
andha45
Hej,
ABS-enheten har gått sönder konstaterades det på verkstaden (e39, årsmod. 99). När man tittar in i motorhuven så finns det en ABS-enhet till vänster och det är den främre delen av denna enhet som måste bytas ut och materialet/boxen kostar 6900 kr inkl. moms, om den är ny. En begagnad borde vara betydligt billigare men kanske tveksamt om den ändå inte är så hållbar.

1. är felet vanligt (= hur hållbar är en begagnad box?)
2. kan man låta reparera den? ibland finns ju specialister som jobbar med typfel (t ex pixelfel)

PH
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Hej

Kolla på Länk
Såg att det fanns en hel del detaljer för bromsar där. Hydraulpumpar för abs, styrenheter o.s.v.



//Johan Har du råd att INTE köra Tyskt?
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Hej!

Det är inte ett sådant vanligt fel att ASC/ABS enheten ryker. Men det händer tyvärr. Vanligare att ABS-givarna går.

Iaf, beg. pris brukar ligga på ~ 50% av nypriset om den är relativt fräsch. Men sen är frågan om du måste radera felkoderna efter du bytt eller liknanade.

Har du mätt upp och kollat så det verkligen är enheten det är fel på. Om det är kabelbrott till någon av ABS-givarna så kan man också få en rad med konstigt problem, tex. hastighetsmätare slutar att fungera, ABS + Anitspinnlampa lyser.

MVH/Per
andha45
Tack!
Uppgifterna kommer från verkstaden och två av ABS-givarna är bytta av samma verkstad. Jag tror att verkstaden har koll, de har en stor maskin från Bosch som skriver ut femsidiga testprotokoll (så mycket koll har jag...).

PH
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Hej PH,
Hur har det gått? Har du hittat nån begagnad eller reparerat den?
Jag har ett liknande problem och funderar också på vad jag ska göra. Verkstaden har iofs bara gissat på att det är ABS-boxen som är paj, den du beskriver i ditt mail. Vet ej vad den delen kallas. Tänkte köpa Haynes 5-serie bok på biltema och kolla.
Mvh, Mats

andha45
Hej!
jag har inte hunnit kolla så mycket än men www.lagabasen.se verkar lovande. en skrot ville ha 4900 för en begagnad enhet (med lite andra grejer som följde med) men det tycker jag är för dyrt när en ny kostar 6900. vill inte betala mer än 50 procent av nypriset.

kan man reparera den någonstans?

Mvh PH
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
det ska finnas en firma i USA som gör det, tror ev att Folke och Hasso vet mer om det. Jag har bytt styrdon på en -99:a en gång, men jag tror inte att jag skulle chansa på att det funkar. Jag skulle inte heller köpa beggat, för skroten lämnar inte ens funktionsgaranti på elprylar och dessutom så kommer den beggade delen också att paja. Jag köpte nytt då, i Tyskland, där den kostar under 500 Euro + montering. Jag fick den hemskickad till mig, och en BMW-firma installerade den för en 500-ing. Då tog BMW hutlösa 8 lappar bara för styrdonet, vilket jag tycker är på gränsen till bedrägeri när de vet hur dåligt styrdonet håller. ALLA -99:or kommer att få byta styrdonet, eller om det redan är bytt.

mvh Johan
andha45
tack för infon. Det är alltså så att de nya håller bättre kvalitet?
i så fall ska jag nog ringa till en tysk bmw-handlare och beställa en!
2.405
Håkan Hsson
520i -99
M52tu
Sedan juni 2004
320ci -05
Hej!

BMW har justerat priset på dessa boxarna då felet är relativt vanligt.
Kostar numera ca 5800:-. Är du dessutom medlem i BMW C S så har du mellan 5-10% rabatt.

Själv så hade jag nog inte chansat på en begagnad.

Lycka till!

//Håkan
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Hej

Jag bytte mitt styrdon för 3 veckor sen på BMW i Nyköping. Styrdonet kostade 6 700 kr. Arbetet skulle kosta runt en 5-hundring. Jag betalade
5 000 kr, då jag kunde ta det på maskinförsäkringen, bilen har gått under
10 000 mil.

Mvh

Hasse
Visa användare
ProPro-medlem
23.238
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ett beggat måste vara inom samma tíllverkningsserie för att funka direkt och det är ju inte bättre än det du byter ut och det är istort sett omöjligt att finna beggade både här o i england tidigare.
Artikelnumret har uppgradrerats 4-5 ggr tom 2001 kan övrigt tillägga att både MB och VAG har haft liknande problem då de använder lika Absenheter.
Att köpa att i Tyskland när man är där är nog den billigaste lösningen prisnivån är ju inte så där jättestor längre mot Svenska BMW handlaren.
Den måste ändå in för kodning och byter du själv kan du tjäna några hundralappar ytterligare och enbart betala för kodningen.

På vissa modeller läcker intensivrengörningen och ger då oxid,fukt och frätskador i anslutningsdonet på modulen, så det bör man också se upp med och kan vara en av orsakerna att det går sönder. vet nått fall i USA där det hänt. För övrigt vet jag nog om 100-talet bilar världen över vid detta laget.
Det stämmer att de repar enheterna i USA synd att det inte finns någon firma här, men antalat bilar är ju så många flera i Usa så där är det en lönande affär har för mig att det kostar mindre än hälften mot vad ett nytt kostar.
har funnits annoser på ebay har jag noterat.


///MVH Hasso
Länk
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Jag har kollat runt på nätet och hittade en firma i USA som verkar bra. De tar $300 för att reparera och förbättra ABS-styrenheten, plus några hundra i frakt. 5 års garanti, och så blir den bättre än en ny (enligt dem själva).

Eftersom det är samma pryl man sätter tillbaka så behöver inte datorn programeras om, och det ska vara enkelt att ta bort och sätta dit den. Bara några skruvar. Dessutom går det att köra med bilen medans man väntar. Ingen ABS bara, fast det har jag ju inte nu heller...

Jag ringde och snackade med dem och de reparerade åt kunder i Sverige också. Så jag tänker hoppa på detta, när jag fått kollat att det verkligen är styrenheten som är trasig.

Här är hemsidan:
Länk

Här en ebay-annons från samma firma med mer info än på hemsidan:
Länk

Nån här på forumet som redan provat dem?

Tänker förresten beställa lambdasonder från USA också, men det får vi ta i en annan tråd.

Visa användare
ProPro-medlem
23.238
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag har haft kontakt med några i USA via Bentleys som har repat sina enheter och det har funkat mer vet jag inte.
Finns en bekant på forumet här som beställt lambdasonder från USA.
Mektips för att skruva/byta den finns på GDS sidorna.

///MVH Hasso
Länk
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Mektipset på ABS-enheten har jag redan hittat, tack. Verkar enkelt.

Det fins även en videofilm på ModuleMasters hemsida, fast för Audi som har en liknande Bosch ABS-enhet.
Länk

Mvh, Mats


St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Har samma problem på min, hur löser du det med frakt och betalning? Trist om den skulle komma bort, inte helt ovanligt att Posten slarvar bort försändelser.
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Stente, har tänkt betala med kreditkort. De sa att det gick bra att ta kreditkortsbetalningen över telefon om man är rädd för att skicka informationen över Internet. Alternativt så kan man även betala med Paypal, men i detta fall så känns det onödigt krångligt.

Frakt från USA till Sverige kostar från 100-lappen. Vill du ha försäkrad frakt kostar det extra, $25 eller $33 beroende på hur snabb leverans du vill ha.

Vad det kostar från Sverige till USA har jag inte kollat upp ännu. Men jag tyckte de sa att den väger 2 pund, dvs knappt kilot. Det finns insruktioner på deras hemsida om hur de vill att man ska packa den.

Jag är inte orolig för att den ska komma bort även om det hade varit retfullt. Det är trots allt bara en bråkdel av paketen som försvinner. Och besparingen är för stor för att jag skulle låta bli. Dessutom menar de att när de reparerat ABS-enheten så är den bättre än en ny. Bättre än den man får om man beställer en ny från BMW. De har redan börjat få in ABS-enheter av den nyare utgåvan. De ger 5 års garanti så helt otroligt är det inte.

Det är förstås upp till var och en att välja, men jag ska satsa på denna variant. Skulle paketet komma bort så köper jag en ny ABS-box på skroten, eventuellt en trasig, och skickar till dem. Det kan ju inte gå fel två gånger.

Mvh, Mats
andha45
bra tänkt, MatsOlsson, om risk. Det kan inte gå fel två gånger.
Risken är säkert högst 1% att något går fel...
hur svår är enheten att demontera förresten? Har inte ens kollat...
andha45
Här är siffrorna, stämmer det med någon av era boxar:
PBT GF 30
WR 869/09/1/5681

BMW 8373 308 9684401

/PH

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
andha45, ser du de siffrorna utan att demontera boxen? Kan inte kolla nu, min står hemma. :-)
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
andha45, verkar enkelt att demontera. Se mektipset som Hasso nämnde ovan:
Länk
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
Hej,

tänkte bara berätta hur jag gick till väga då detta problem kom på min bil. Jag köpte min nya modul genom

Länk

för 490€ inkl. frakt och efterskottsavgift till Sverige. Monterade den och programmerade den på BMW i Umeå idagför 450SEK.

mvh

Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.