AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.615

Tagen av polisen, jag har aldrig varit så fruktansvärt nervös..

Sida 1 av 3
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Hej!

Jag vill dela med mig av en ytterst ovanlig händelse som ägde rum igår (tidigare idag, eftersom det inte är ny dag förrän man sovit). Kockan var 14:05, och jag var tvungen att bege mig hemifrån för att åka och hämta min samåkningskamrat för att sedan fara till jobbet. Efter jag plockat upp honom satte vi kurs mot fabriken. Eftersom jag var på gott humör och var sugen på att känna lite på bmw:n så gasade jag upp den till ungefär 100 km/h på en 70 sträcka. Efter 70 sträckan sänktes hastigheten till 50 men jag körde i samma hastighet, 100. Ända till jag ser farbror-blå i backspegeln. Jag krånglar på mig bältet och slår en blick ner på hastighetsmätaren som stod på ca: 90, J*vlar f*n, skrek jag inom mig. Jag bromsade ner och inte helt otippat satte polisen på sirenerna i grillen. Jag svänger in på en avfartsväg med hjärtat i halsgropen och stänger av motorn.

Polisen kliver ur sin bil i vanlig ordning, går fram till min dörr och ber om mitt körkort.
Darrhänt fiskar jag upp det ur min plånbok och ger det till han. Polisen i sina svarta solglasögon går med körkortet till sin kollega för att sedan återvända till mig och fråga.

Polisen: - Vet du hur fort du körde på 70 sträckan?
Jag: - Det var väl ungefär 80..
Polisen: - Nej du körde i 100, det är 30 kolimeter för fort. Vet du hur fort du körde på 50 sträckan?
Jag: - Hmm var väl runt 60 tror jag.
Polisen: - Nej vi mätte upp dig i bilen och du körde i 100 där med. Det är 50 km/h för fort. Du vet att ditt körkort flyger på lösa vingar…

Polisen lämnar min dörr för att återvända till polisbilen. Jag satt och badade i svett och mina tankar var bara ” fan han tar mitt kort, fan han tar mitt kort, hur ska det gå nu, nu blir det massa böter, hur kunde jag missa att upptäcka han, det här är inte sant!!!”

Jag ser i sidospegeln att han kommer tillbaks. Han går fram till mig och tar av sig sina solglasögon och ger tillbaks mitt körkort. Så säger han: Tänk på att dra ner på hastigheten nu!!!
- Absolut, tack. Lyckas jag klämma ur mig och polisen går tillbaks till sin bil och åker iväg.

Jag har kortet kvar och jag fick inga böter. Ja vad ska man säga… man sak väl inte dra alla poliser över samma linje. Vissa är väldigt trevliga och omtänksamma som han jag mötte idag. I morgon ska jag åka ner till kiosken och köpa mig en trisslott.

Simma lungt!
// Sjöling
Eller fel på utrustningen i bilen... ;)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Är man trevlig så löser det sig, jag fick böter för jag missat bältet och när jag fick kopian på boten på så sa polismannen att jag kunde använda det som dasspapper och önskade mig en trevlig midsommar =)
hehe men de flesta poliser är ändå ganska "medkännsliga" bara man är trevlig och inte käfftar.

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Va bra att inte använda bältet när en så enkel livräddare finns....

Min bil: Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Frågan är om det var av barmhärtighet eller om det handlade om den tekniska utrustningen (alternativt glasskiosken runt hörnet).

Min bil: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du hade bara "flax",poliserna hade antagligen inte mätt upp hastigheten på ett korrekt sätt(eller inte alls),men ville stoppa dig ändå för att "ta ett snack" när de såg hur fort du körde...Köp flera lotter.

Om huruvida poliser är "omtänksamma och trevliga" så är det säkert så,men hade de gjort sitt arbete på ett riktigt sätt igår så hade du fått cykla en tid framöver..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW Alpina B10-98
BMW 325D-07
BMW 320i Cab-97
BMW CS 2802
Nu kanske du sänker hastigheten till 50 när du ser skylten nästa gång....

Mvh Abbe

M3 E30, dagboken: Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Antagligen hade de inte gjort någon mätning med radarn, utan bara kollat med hastighetsmätaren, och därmed saknas bevis.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Länk
Ibland ser de att samvetet äter upp en och nöjer sig med det... men 100 på väg-väg? du borde ha förlorat körkortet, för barns skull som oftast finns i områden runt vägen kring 50-skyltar...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Radarn?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Radar är det kanske inte men de har väl något som de spelar in en sekvens med, liknande videokamera, som visar hastigheten också

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Länk
Ac
383
Acous
e21 318i -82
om de haft bevis hade de tagit kortet, har inget med trevlighet att göra,
Som ovan mända talare, det handlar om bevis.

Tidigare denna månad så körde jag i 53 km/h på en 50 sträcka. Jag fick böter på 1000kr då polisen riggat upp sig i ett buskage och körde med sin laser. Jag var trevlig och ödmjuk men polisen var det inte, han sa bara kort och gott, "Det spelar ingen roll om det var 53, hadde du kört i 51km/h så skulle boten också bli 1000kr".

Det kunde varit värre...

Mvh //Jens
pg_ice
kör man i 100 där det är 50 då ska man fan åka dit tycker jag :)
Paap Reeder
... hm ...
... på 70-sträckorna längs utfartsleden ur min stadsdel går det både 1- och två-hundra om kvällarna när "knutta" drar på.

MVH /// Paap R

pg_ice
jorå har själv kört i 260 på 70 väg med en R1a.
men nu snackar vi om 50väg,alltså är inte 70väg intressant..hehe ;)

325an :
Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det berror på var man finns/bor, väder, spela dum/oskyldig o !VARA TREVLIG!

Utanför Skövde på RV 47(tror jag):
84 på 50 på förre detta 70(mitt sträcket var som på 70 o det var 70 tidigare)
o fick punga ut 3600 men behåll lappen pga jobbet (chaffis).

Utanför Aligsås på RV 180:
114 på 70 "du kan köra men det gör inte alla" sen fick jag åka vidare!

Ibland har man tur, ibland inte...

BMW - Beroende Med Wilja!
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Måste man inte köra 6km/h för fort för att de ska ta en?
Han hade ingen mätning på dig, det är mer rutin än slarv att de inte gör någon mätning på bilar de hastigt gasar upp bakom, en sådan mätning används oftast planerat i efterföljanden då fordonet i fråga anses utgöra en trafikfara, något som sällan hinner hända i en sådan situation då föraren korrigerar sin fart lika fort han ser polisbilen. Pappersarbetet är en annan orsak eftersom böter säkerligen måste skrivas ifall farten blir mätt.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vem vet, Polisen kanske var homosexuell!! ;-)
Jag får väl grattulera till en som hade medvind denna dag.
Nästa gång kanske du träffar herr Ilsk, och då kanske denne inte är lika mänsklig!

MVH Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.