|
|
---|---|
kan någon vänlig själ hjälpa mej lite .... När man tittar efter E-39 Så har jag ofta "fastnat" lite för just 535 -97 med manuell låda ! Vad har en sån för prestanda samt hur pass hållbara är dessa maskine ?? Försäkring ?? = svindyrt eller ? Billy B10 , Alpina CS Länk | |
Motorn i 535i - 97 tillhör motorfamiljen M62 som är en ersättare till den gamla trotjänaren M60. Vad gäller lossande oljepumpsbultar, läckande ventilkåpspackning och känslig insugsmembran är det ingen skillnad mellan M60 och M62. Lite information om M60 och M62 motorerna: M60B30 2977 ccm 218 hk vid 5800 rpm 290 Nm vid 4500 rpm M60B40 3952 ccm 286 hk vid 5800 rpm 420 Nm vid 4500 rpm M62B35 3498 ccm 235 hk vid 5700 rpm 320 Nm vid 3300 rpm M62B44 4398 ccm 286 hk vid 5700 rpm 420 Nm vid 3900 rpm M62B44TU 4398 ccm 286 hk vid 5400 rpm 440 Nm vid 3600 rpm ___ Bilbloggen: Länk |
|
"Vad gäller lossande oljepumpsbultar, läckande ventilkåpspackning och känslig insugsmembran är det ingen skillnad mellan M60 och M62." Så denna maskin lider av samma bekymmer.....hmm Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
Saxat från mektipset ang. oljepumpsbultar: **** Berörda modeller med "lossnande" oljepump: 530/540 E34 1992- 535/540 E39 730/740 E32 1992- 840 E31 1992 - 1996 730/735/740 E38 (Det gäller alla modeller med M60/M62-motorn.) **** Det finns även några rader om detta i beg.guiden för E39. Men jag tycker absolut inte att detta är något som ska avskräcka från köp. Det är absolut inget komplicerat och är det så att man verkligen har tummen mitt i handen, så kostar det inte många kronor att lämna iväg det till en verkstad för kontroll. ___ Bilbloggen: Länk |
|
har en sådan bil, den är klockren! Bästa jag haft!:) | |
Manuella 540i är också rolig bil med mycket god körbarhet. :) Mugge: jag har kollat oljepumpsbultarna på min och stora bulten och muttrarna satt stenhårt. Dock så var de mindre bultarna som håller ihop pumphuset de som var lite dåligt fastskruvade. Dock så var ingen egentligen lös. Jag vet att BMW har en låsning på gängan (loctite eller liknande) på stora bulten de säljer. De med problem som jag sett här på autopower har så vitt jag kommer ihåg mest gällt äldre modeller med m60 motorn. Vi är snart inne i 2008 och de första m62 motorerna från 1996 borde ha börjat krångla för länge sen, men ändå är det tyst eller hur? Min gissning är att m60 saknade bra låsning på gängan så bulten/bultarna föll ner i tråget efter några år medans m62 är bättre här. Däremot problemen med de mindre skruvarna som håller ihop pumphuset gäller både m60/m62. Dvs det är vettigt att kolla även m62 och för m60 är det ett måste. Svekke |
|
Hur är det med S62 o oljepumpsbultar? Samma problematik där? | |
Svekke: Problemen finns på M62 med! Jag kollade på min 96:a och det var inte många bultar som satt på plats!! bilen hade då rullat ca 18000 mil tror jag! Jag åkte på att byta hela pumpen då dom lossnade bultarna ramlat in i kedjehjulet som driver pumpen och knäckt axlen den sitter på! Exakt samma konstruktion som m60 och inget spår av gänglåsning!! Däremot på m62 motorer efter 1999 ska detta vara åtgärdat vad jag har hört! Mitt råd till alla som har M60-M62 motorer som rullat 15000 mil: Kolla bultarna! Det är en billig åtgärd/försäkring mot ett haveri!! Mvh |
|
Ok tack för infon Veåtta. Jag har sökt och det tycks vara så att gamla M8 bulten hade nummer: 11411432758 Bulten som säljs nu av BMW oavsett m60/m62 är: 11417508400 Detta enligt realoem: Länk och den har definitivt gänglåsning. Har två st nya här hemma. :) Exakt när bultbytet gjordes ser jag inte och det hade förstås varit intressant att få det bekräftat att det var 1999. Svekke |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.