AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

Före detta Z3M ägare, varför sålde ni? Nuvarande ägare, vad gillar ni minst med bilen

Visad 3.092 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg423st
Postad/Inlagd2006-06-15 16:05
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Anledningen till att jag frågar är för att jag själv går lite i köptankar och undrar vad det kan vara som gör att man efter ett tag väljer att skilja sig från bilen.

Är det utrymmesskäl, bensinförbrukning, försäkring eller var det något annat?

Ja, jag vill tråkigt nog ha reda på vad ni tycker/tyckte va sämst med ert Z3M ägande?

Att förstå varför man vill köpa bilen är inte svårt :) men jag vill veta vad som får folk att byta bort dem.           IP: ...[219.253]
Antal inlägg132 st
Postad/Inlagd2006-06-15 17:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Den största nackdelen enligt mig är att den låter mycket på landsvägen. Andra anledningar till att sälja kan vara t.ex. för att byta mot en bil med bättre väghållning eller en modärnare bil (Z4M i båda fallen...). Om man har den som enda bil så kan jag tänka mig att man efter ett tag vill ha en rymligare bil.           IP: ...[19.39.8]
Antal inlägg83 st
Postad/Inlagd2006-06-15 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 420d xDrive M-sport -18
BMW 118d xDrive M-sport -17
Ingen tid över att köra den!!           IP: ...[.237.75]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2006-06-15 23:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3 2.8 Roadster -99
Nu har ju jag "bara" en 2,8 Roadster men här är de negativa sakerna jag ibland kan känna med bilen

*Utrymmet - mycket begränsat
*Mycket ljud med cabben nere
*Oroligheten man känner när man parkerat på ett ställe man inte känner...

IP: ...[.168.21]
Antal inlägg539 st
Postad/Inlagd2006-06-15 23:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3c 2.8 - 99
Själv har jag en 2,8 coupe och vi rymmer både hunden och packning för en weekend (2 pers). Så utrymmet är inga problem om man inte ska köra flyttlas och liknande. Har t.o.m. handlat möbler och kört hem i zätan.           IP: ...[211.184]
Antal inlägg900 st
Postad/Inlagd2006-06-15 23:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d Touring -09
Det är en dyr leksak, men jag sålde nog min mest för att man snabbt vänjer sig med en bil och vill hitta nått nytt. Såhär något år senare när jag ser en likadan kan jag för mitt liv inte förstå varför jag sålde den... :)           IP: ...[129.132]
Antal inlägg423 st
Postad/Inlagd2006-06-16 09:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Intressant!

Att den är liten kan jag nog leva med, bara tänkt att gå som leksak när vädret tillåter. Och som ni säger, man tröttnar ju på sina leksaker efter ett tag... Men jag kan tänka mig att ta den smällen :)

Ang nervositet vid parkering så känner jag alltförväl igen det, kan inte ens parkera min 740 på uppfarten utan att få den repad... =( Men en Z3 skulle givet få bo i garaget.

Ljudkomforten som ni talar om, skulle ni säga att den är "normaldålig" för att vara en cab eller är just Z3 sämre än andra likvärdiga bilar? Och hur är ljudkomforten med suffletten uppe, mycket vissel uppe i fart?           IP: ...[219.253]
Antal inlägg1.900 st
Postad/Inlagd2006-06-16 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
M roadster -00
Tesla Model 3 Performance - 21
VW ID3 Pro Performance -21
Audi A5 TFSI Quattro - 18
Audi A3 1.8T - 03

Ljudnivån är precis som alla andra cabbar, och för den delen även bilar med tak som framförs med rutorna nere. När suffletten är uppe är ljudkomforten istort sett inte mkt bättre, om man inte har en bil byggd 99.05 eller nyare då suffletten fick innertak, vilket sänkte ljudnivån markant. Dock är det bullrigt ändå, men det tycker jag hör till i en sportbil.
För övrigt har jag haft min i 5 år nu, och ej tröttnat. Det finns inget värre/roligare att köpa för vettiga pengar. Ex: Ferrari, lambo, maserati. Dessa, speciellt maserati går ju visserligen att köpa för vettiga pengar, men kostnaden för att driva runt dessa överstiger med råge det roliga de tillför, dessutom är väl inte kvaliteten direkt hejdundrande bra. Ska man dessutom ha taklöst, vilket är ett måste för mig så är det svårt att köpa in dom för vettiga pengar. Porsche 911 cab är vettig, men jag tycker inte den är speciellt snygg i cabutförande, coupen är skitsnygg men jag måste åka taklöst. Boxster S är lite för slö och välartad. Corvette är ganska vettig i kostnad sett, men lider av darrig kvalitetskänsla, coh har dyra delar, det samma gäller för lotus.
Ooops kanske lite off-topic nu... :)           IP: ...[7.9.106]
Antal inlägg253 st
Postad/Inlagd2006-06-16 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kvaliteten..

Är det som jag har retat mig mest på, under ett och ett halvt år som Z3M Coupe ägare. Bilen är fantastiskt rolig att köra, men tyvärr lämnar kvaliteten lite övrigt att önska. Utrymmet kan jag leva med, likaså kostnaderna, men att vara på verkstad varannan månad är trist.
Exempel på problem:
1. Airbaglampan, denna har lyst fyra gånger. Två gånger har BMW bytt kablaget, två gånger bara släckt lampan.
2. Tomgången, ojämn och hög (över 1500rpm) tomgång vid kallstart ibland, BMW hittar inget fel trots många (gissningsvis 10, de har kollat varje gång jag varit på verkstaden) försök.
3. Larmet, falsklarmar "ibland" (verkar vara fixat nu, efter 5+ BMW verkstadsbesök)
4. Startnyckeln, fastnade i tändningslåset för en månad sedan. BMW fick byta tändningslåset.

Vet inte om jag har haft otur, det är första BMWn jag äger, men ur min synvinkel suger kvaliteten. Även om man betänker att bilen är sex år gammal.

/ Fredrik           IP: ...[8.191.2]
Antal inlägg1.900 st
Postad/Inlagd2006-06-16 10:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
M roadster -00
Tesla Model 3 Performance - 21
VW ID3 Pro Performance -21
Audi A5 TFSI Quattro - 18
Audi A3 1.8T - 03

Glömde: det jag gillar minst med bilen är att man måste lägga på sufflettskyddet manuellt, vilket gör att man måste kliva ur bilen vid fällning/uppfällning av sufletten.           IP: ...[7.9.106]
Antal inlägg423 st
Postad/Inlagd2006-06-16 10:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mycket intressanta erfarenheter!

Jo att den är mycket bang/buck råder det inte mycket tvivel om.

Beppo > Har varit inne lite på Lotus Esprit SE också då den alltid varit en drömbil men det lutar mer åt en Z3M då den verkar ha betydligt bättre kvalite (?) än Lotusen. Samt att jag är ganska förtjust i att åka utan tak, även om coupén är bra fin den med. Så sufflettskyddet måste upp manuellt?! Det e exakt sådant som jag inbillar mig att jag kan irritera mig på. Några fler såndana "småsaker" som du kommer på?

Zredrik > Aj, det där låter inte kul alls. Måndagsexemplar?

IP: ...[219.253]
Antal inlägg253 st
Postad/Inlagd2006-06-16 11:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
@<Zlurc: Måndagsexemplar?
Jag tror att åtminstonde airbaglampan är en gammal goding på Z:orna..

/ Fredrik
          IP: ...[8.191.2]
Antal inlägg423 st
Postad/Inlagd2006-06-16 12:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Zredrik > Lät nästan som att du haft ovanligt många problem, antog att det är mer undantag än regel att Z3 krånglar så mycket? Har fått intrycket av att dem håller en ok kvalité om än kanske inte i paritet med dem bmw som sattes ihop i tyskland.           IP: ...[219.253]
Antal inlägg1.388 st
Postad/Inlagd2006-06-16 16:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Hej Zlurc:

Det finns ingen egentlig anledninga att sälja en så fin bil som en Z3M. Jag älskade min bil, det var drömbilen Nr1. men så fick vi barn och ska jag vara ärlig så hade jag inte riktigt tid att använda den redan innan.

Nackdelar med bilen:
I mitt fall så var det en lågmilare i mycket fint skick, vilket gjore att jag nästan inte vågade använda den som jag ville. Var för rädd om den för att ställa den på almän P-plats, vågade knappt lämna den ur sikte och vågade inte köra "skiten" (läs hårt) ur den.
Sen Är Z3M en ganska speciell bil som det gårs ganska begränsat med styling och tuning till, vilket gör att allt du vill göra kostar en massa pengar. Å andra sidan så är bilen så speciell och grym att det kräver bara de finaste bitarna = det måste kosta.
Driftskostand, då menar jag inte soppaförbrukningen, för den drar inte märkbart mycket, äns när man kör långa streckor full gas. Det som kostar är service och underhåll, räkna med 10% av bilens värde i underhålls kostnader per år.
Skulle tro att det är alla nackdelar som finns på denna bil.
(Någon skrev bullrig i hög fart, nja, kanske då, men det är trots allt en sportbil och inte en limmo!, vill du åka fort och bekvämt köp en M5).

Fördelar:
Massor!
Kör ifrån det mesta.
En udda bil som sticker ut och gör det med rätta.
Mest prestanda för pengarna.
En underbar bil.
Coupen har även ett ganska rymligt bagageutrymme för klassen, och är mycket vridstyvare.
För en slant på trim (läs G-power) kan man köra ifrån i princip allt, och fortfarande köra billigt.

Så står du i kvalet om du ska köpa eller ej = har pengarna så slå till du kommer inte att ångra dig, och skaffa inte barn för de tar tiden ifrån ditt bilintresse.           IP: ...[.147.20]
Antal inlägg423 st
Postad/Inlagd2006-06-16 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
z3mpower > Tack för ditt utförliga svar!

Jag blir ju inte mindre sugen på att köpa nu, några barn blir det inte på ett tag, tänkte passa på att äga en lekbil innan dess :). Har tänkt att vänta med ett ev köp till höst/vinter då priserna är mer förmånliga och samtidigt hunnit få undan lite jobb på huset.

Är rädd att man kanske, som du beskriver, skulle hålla igen lite och inte köra bilen fullt så "inspirerat" som den faktiskt tål och är byggd för då man antagligen kommer att vara mycket rädd om den.

Försäkringen är ju en del som inte är allt för billig och ligger bilen en aning i fatet. Ingen som nämnt det som en nackdel här då jag antar att det är tämligen självklart att den kostar en slant att helförsäkra. Men är det någon av er som entusiastförsäkrat er Z3M? Kommer ändå inte att gå mer än 500mil/år men går det att få igenom en sådan försäkring?           IP: ...[.29.210]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2006-06-19 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iaL M-sport E38 -01
316i E30 -90
Daniel Sjölund @ 2006-06-15 23:17:
"Själv har jag en 2,8 coupe och vi rymmer både hunden och packning för en weekend (2 pers). Så utrymmet är inga problem om man inte ska köra flyttlas och liknande. Har t.o.m. handlat möbler och kört hem i zätan."

Har en likadan, men har du något knep för att få med möbler och flyttlass, har jag kanske missat något ??? Har precis inhandlat den, så det kanske finns en "dubblera lastutrymmet"-knapp dold under någon list? :)           IP: ...[.51.253]
Antal inlägg798 st
Postad/Inlagd2006-06-19 18:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Angående driftkostnader.
På två år och 3000 mil har jag bytt en bit av bränsleslangen och servat den regelbundet och bytt däck.

Oerhört billiga mil om du frågar mig =)

/// Viktor
Kärran [LÄNK]
Mer mos till folket!
          IP: ...[.67.125]
Antal inlägg3.049 st
Postad/Inlagd2006-06-19 22:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3 2.8 American Edition -99
Passat 2.0 TDI -14
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
...och bara för att jämföra så har min 14 år gamla Citroën kostat över 17000 kr utöver bensinkostnader på 1000 mil och mindre än ett år ;) En Z3M framstår plötsligt som en riktigt billig bil att äga!

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?           IP: ...[4.94.22]
Antal inlägg1.042 st
Postad/Inlagd2006-06-19 23:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Men då kan man fråga sig varför du har kvar den? :) Sit-och-träng är inget att ha!

Mvh Per           IP: ...[.15.238]
Antal inlägg2.480 st
Postad/Inlagd2006-06-19 23:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Har man lagt ner pengar på att reparera en gammal bil så vill man ju gärna få lite valuta för pengarna och ha den kvar, för pengarna man lagt ned kommer inte reflekteras på försäljningspriset.....           IP: ...[.25.123]
Antal inlägg3.049 st
Postad/Inlagd2006-06-20 20:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3 2.8 American Edition -99
Passat 2.0 TDI -14
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
P3r: Jag resonerar precis så som Highway Star skriver! Cittran ær bekvæm, hyfsat snål och allmænt trevlig att køra så dærfør har jag kvar den. Ær just nu på en pub i Skagen på Jylland efter att ha kørt hit från Grenå och hittills har den hållit ihop :) Ber om ursækt till alla andra før att ha avvikit från trådens huvudæmne...

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?           IP: ...[204.166]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 640d x-drive  -13
Pris: 300.000:-

BMW 328i  -13
Pris: 167.000:-

BMW 325  -11
Pris: 59.000:-

BMW M5  -00