AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Bilvård ]

Växellåds olja, API GL4 kontra API GL5

Visad 17.156 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg10.054st
Postad/Inlagd2006-04-11 12:32
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Skall byta växellådsolja i en bil jag har. Enligt instruktions boken skall det vara en API GL4 SAE 80W olja. Nu råkar jag ha en dunk oöppnad API GL5 SAE 80W/90 hemma. Kan jag använda denna olja i lådan? En gissning från min sida är att API GL5 är en högre klassning än API GL4 o borde således uppfylla alla krav som API GL4 har. Viskositeten borde väl va ok, eller vad är skillnaden mellan 80W och 80W/90?

Tacksam för snabba svar!

IP: ...[.11.131]
Antal inlägg8.973 st
Postad/Inlagd2006-04-11 12:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bilvård ?? :)

Men som svar på din fråga kan du inte utan vidare använda GL-5 då det inte är en högre klassning utan snarare en annan klassning.           IP: ...[8.52.14]
Antal inlägg1.968 st
Postad/Inlagd2006-04-11 12:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Det beror på...
Vissa oljor med GL-5 klassning kan användas där en GL-4 olja rekommenderas OM GL-5 oljan inte påverkar ex. gulmetaller i växellådan.

GL klassningen säger blandannat hur mycket EP-additiv (ExtremePressure) det finns i oljan, ju högre klassning desto mer EP-additiv finns det.
Problemet med EP-additiven är att de kan påverka synkringar och andra delar i växellådan så att de "fräts" sönder.

Din låda skall ha en GL-4 olja, jag hade inte chansat att slå i en GL-5 olja om jag inte till 100% att den fungerar.
Likaväl kan du inte slå i en GL-1 olja i en låda som skall ha GL-4 låda eftersom kuggarna då kommer ta stryk av bristen på EP-additiv.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338           IP: ...[.51.253]
Antal inlägg81 st
Postad/Inlagd2006-04-11 17:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag kan inte annat än att hålla med.

Normalt så innehåller en GL5 olja 2/3 delar mer ep additiv än en GL4 olja. Tidigare var dessa ep additv mycket aggresiva mot gula metaller i lådan.

Nuför tiden så är det tillsatt tror det kallas inhibitors mot sulphur nånting som har vad jag vet varit mycket aggresivt mot gula metaller.

Så en GL4 olja kan också vara aggresiv mot gula metaller när den är tillräckligt nedbruten så att säga.

Skall man använda en GL5 olja i manuellåda så måste den ha rätt friktionsegenskaper i första hand. Annars så rasar synkringarna.

Man kan inte slå i en GL5 olja som är avsedd för en differential i en manuallåda av anledning ovan.

Det andra är att GL5 oljan måste innehålla ämnen som motverkar angrepp på gula metaller.

Har man dessa två krav uppfyllda så går det bra med att åka på en GL5 olja.
Givetvis så ska den ha rätt viskocitets spann. Normalt är 75W85 till 75W90.

Det finns dual rated oljor som Castrol TAF-X 75W90 GL4/GL5. Jag tror att det är en GL5 olja som innhåller rätt ämnen som motverkar angrepp på gulmetaller och därav klassas den som en GL4/GL5 olja.

Har man en GL5 eller en kombinerad GL4/GL5 och byter den med jämna intervall som var tredje år 5000mil som är avsedd för manuellåda så kan man lugnt åka på en sådan olja.
Det är vad jag har fått lära mig genom Bitog forumet i Usa. Det är ett forum för oljefreaks.

Själv har jag i min XC70 en dualrated olja ifrån specialty formulations i Usa som heter MTL-P en 75W85 GL4/GL5 olja med både grupp IV och Grupp V basoljor. Denna olja har ett lägre viskocitets index än man normalt ser i dagens oljor. Denna olja ligger på VII 121 och detta borgar för att olja inte bryts ned så snabbt som en olja med högra VII.
Man har utnyttjat Grupp IV och grupp IV naturliga viskocotets index så att säga. Dessa oljor är mycket omsorgsfullt tillverkade och utprovade.

Kunde inte motstå att prova dessa oljor efter alla lovord ifrån Bitog forumet.           IP: ...[5.37.91]
Antal inlägg24.602 st
Postad/Inlagd2006-04-11 18:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Höga viskositetsindex får man av endera eller båda av följande anledningar:

1. En basolja med ett högt naturligt VI.
2. VI-förbättrande additiv (kallas VI-improver).

En basolja som har ett högt naturligt VI, bryts ner i liten grad och orsakar i sig få nedbrytningsrestprodukter.

En olja med högt innehåll av VI-förbättrare har en ständig nedbrytning av dessa additiv som då orsakar nedbrytningsföroreningar samtidigt som oljan tappar i VI och varmviskositet (blir tunnare).

Grupp I till III basoljor är mineraliska basoljor av olika "förädlingsgrad" och viskositet.
Grupp IV-basoljor är syntetiska polyalfaolefinoljor som har ett högt naturligt viskositetsindex.
Grupp V-basoljor är en samlingskategori för olika typer av basoljor som inte kan klassas in i grupp I till IV, här finner man t ex syntetiska estrar, silikonoljor och vissa glykoler.

GL-talet är ett mått på mekanisk motståndskraft/skydd för kuggarna. De som har ett högt GL-tal har oftast större mängd EP-additiv som redan framkommit. Ett vanligt EP-additiv är svavel- och fosforföreningar, som tyvärr är aggressiva mot vissa metaller (som också redan framkommit).

Jag sällar mig till skaran som uppmanar till stor försiktighet och en uppmaning om att man bör ha mer än totalkoll på vad man verkligen gör, om man skall frångå rekommenderade/godkända API-GL-klassningar på oljan!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[106.179]
Antal inlägg81 st
Postad/Inlagd2006-04-11 19:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mmm jag är också bitvis tve eggad.

En annan förklaring jag fått är att det måste uppstå höga temperaturer innan den sortens fosfor eller svavel, lite osäker här men tror det var fosfor kan vara aggresivt mot gula metaller. Tror det är så att man använder en annan typ av fosfor mot vad man gjorde förr i tiden. Eller om det är säkrare nu för att man använder tillsatser som motverkar fosforet att vara aggresivt.

Sen har även det nämnts av oljetillverkaren ifrån specialty formulations att dagens GL5 moderna oljor ska vara säkra för gula metaller.

Kravet han har är att man måste byta oljan efter tre år eller 5000mil om man inte utför oljeanalys som motsäger detta. Detta är för att ha maximalt skydd mot aggresiva reagenser mot gul metaller samt ha så litet slitage som möjligt mot lådan.

Ska väl tillägga att han själv kört oljan MTL-P 75W80 GL4/GL5 i sin Nissan pathfinder som har krav på GL4 75W90 olja i 8000mil utan någon som helst slitage på synkroniseringar eller gulmetaller förövrigt. Detta är styrkt genom oljeanlyser. Analyserna visade att man kunde forsatt köra på samma olja.
Därav mitt val av denna olja.

Men jag håller med dig Johan B att om man frångår rekommendationer ifrån tillverkaren så är det på egen risk.

Men om man aldrig byter ut oljan med t.ex en GL4 olja så torde det slita på dom gula metallerna om än inte lika mycket som en GL5 olja.

Men det verkar som i Usa att dom flesta olje tillverkarna börjar gå ifrån GL4 och satsar på oljor som är klassade som GL5.

Surfa gärna in på www.theoildrop.server101.com för att bilda er egen uppfattning eller för att träffa likasinnade oljefreaks så att säga ;-)

Dessutom så är dina inlägg Johan B mycket trevliga att läsa för ett oljefrek :-)

IP: ...[5.37.91]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i lci 3.0  -07
Pris: 129.000:-

BMW 740ia  -95
Pris: 95.000:-

BMW 330Ci  -02
Pris: 75.000:-

BMW 530  -01