|
|
---|---|
Hej, parkerade bilen utanför porten igår, såg i morse att någon höll på att flytta in i grannhuset och därmed passerade min bil med sina prylar. På eftermiddagen såg jag att den var repad 5 cm djupt, ned till metallen mitt på framluckan. Högg killen som flyttade och han erkände och gav mig sina uppgifter. Hur gör jag nu? Lämnar in till verkstan och hänvisar till honom eller måsta jag anmäla det hela till nått försäkringsbolag? Hans isåfall misstänker jag? Tacksam för förslag... Skönt som f-n att jag tog honom ;) | |
Du skriver en skadeanmälan och en rapport om smitning till ditt försäkringsbolag. Han blir deras motpart sedan skall det också utredas av dem. Du kan ringa ditt FB och åka och visa upp bilen på deras skadecenter för att få ett intyg för reparation och skadan dokumenterad. Sen väljer du verkstad och bokar tid och resten rasslar på av bara farten. Asken |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
5cm djup repa? måste vara lång va? Skulle tro att grannens hemförsäkring täcker denna typ av skada! MVH Patrik |
M625 ;) 5 cm lång, men den är djup också, ned till metallen. Behöver jag verkligen en skadeanmälan, killen har ju erkänt? CF |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ring och prata med försäkringsbolag samt ta reda på grannens hem försäkring, förklara läget så löser de det sins emellan bara du får grannens försäkringsnummer. MVH Patrik |
Hur funkar det egentligen när någon åkt på ens bil o pajat lite, lämnat lapp med uppgifter o så. Hur går man då till väga smidigast? Har tyvärr hänt min bror. | |
Normalt sett sker en vanlig skadeanmälan mellan parterna, Och då går detta genom bilförs. I detta fall håller grannen på att flyttar in i bostad och endast 1 fordon (ditt) är involverad i skadan, då motparten ej framför fordon vid skadan borde detta täckas av hemförsäkring, ev endast om motparten har allrisk. I värsta fall blir motparten skade skyldig privat och kan i så fall med lite smussel skötas via motpart trafikförs. på fordon om sådan innehas. Tala med grannen och be om hans hemförs.täcker detta,annars får ni skriva skadeanmälan mellan era fordon ! MVH Patrik |
Be grannen att ringa och kolla om hans försäkring täcker detta menade jag!! MVH Patrik |
Skriv ner allt ni kommer överens om! Upprätta gärna skriftligt avtal! Kan mycket väl vara så att han "glömmer" bort allt ihop när han inser att t.ex. hans hemförsäkring inte täcker skadorna! |
|
men hur gör man med självrisken? hur kul är det för dig o betala den för ingenting bara sådär, bara undrar för jag vet i nget om sånt...MVH |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.