|
|
---|---|
Hur mycket skulle man kunna få ut av sugtrimmning av m50b25 motorn. Går det att få den hållbar till ca 250-275 hk. vad behövs göras. Om jag gör det så ska jag balansera och viktjustera hela motorn för att få så lite slitage som möjligt. Är tacksam för svar. Johan | |
Ja det går men det är rätt svårt och dyrt. Sen är det frågan om det är värt pengarna. Ett enklare tips är att byta till en M3 motor. Enklast av allt är att köpa en M3:a. Sen är det en riktig utmaning att fixa trimningen själv. Exakt recept har jag inte. Men räkna med: Nya kammar + se över toppen. Högkompretionskolvar Motorstyrsystem (troligen) Andra spridare Extraktorgrenrör Fullflödeskat. Men Tänk på att HK är ett relativt mått. Vad har man för nytta av 250 hk vid 7000 varv? Det är vridmoment mellan 3000-7000 varv som räknas. |
|
Borr opp blokka til 86 mm, og sett inn veiv,staker og stempel fra S50b30US (3liters M50 fra den amerikanske M3 årsmodell 95og96) + grenrør+kammer +dyser+mapping så har du effekten men er minimum 50k fattigere:( |
|
Att köpa en m3 är inte aktuellt eftersom jag bara är 19 år och försäkringen på en sådan är runt 40 000/ år. men man kanske ska montera turbo och ladda ca 0,5 bar. Då kanske man inte behöver lägga ner så mycket pengar. 0,5 bar ger väl en liten effekt. jag vill gärna att det ska hålla så jag tänker inte ladda så mycket. Johan |
|
ska du ladda o,5bar kan du räkna med ca 50% mer effekt .. 192x1,5=288hk ///Anton |
|
192x1,5 vad e 1,5 för tal???? 288hk stämmer iaf...håller grejjerna för detta verkligen utan att modda nånting??? |
|
med 0,5bar laddtryck får motorn 50% mer luft än "vanligt".. alltså 1,5 ggr så mkt! Har jag fel??? :) ///Anton |
|
jaha du...då fattar jag... |
|
jag som läser fysik kan hålla med om att om man laddar 0,5 bar så laddar man 0,5 bar mer än vanligt lufttryck. I atmosvären har vi ca 1 bar i lufttryck så då blir det 1,5 bar i motorn. Det verkar som om det räcker med 0,5 bar. men jag vill gärna ha lite bottendrag så jag ska inte ha för stor turbo i så fall. men vad ska jag använda för turbo för att inte få mottryck. Sen undrar jag om det är jobbigt att plocka av turbon varje gång man ska besiktiga, det kanske räcker med att plocka av kompressordelen och sen sätta en slags platta för hålet på avgasdelen. då kan dom väl inte säga nåt. Johan |
|
Det är inte "bara" att sätta på en turbo och ladda 0,5 bar. Det krävs att du kan justera tändning och soppa för den högre fyllnadsgraden i cylindern. Det finns en risk att att motorn spikar och går sönder även vid 0,5 bar. Innan du börjar skruva tycker jag att du skall läsa på, rejält, samt försöka komma i kontakt med folk som kör turbokonverterat för att lära av deras misstag. Uppfinn inte hjulet själv. Som du redan konstaterat är det omöjligt att besikta bilen med turbo. Det i sin tur innebär att bilen är olaglig med turbo. Dvs du får ej köra på allmän väg med den. Händer det en olycka så kan fsb vägra ersättning. Det i sin tur kan i värsta fall innebära att din privata ekonomi för lång tid framåt blir spolerad. Jag orkar inte dra hela konsekvensanalysen för dig, för den kan du nog räkna ut själv. E |
|
Jo jag har läst på rejält när det gäller turbo. Jag har nog läst i ett halvår i olika böcker, forum och annat. men jag känner ändå att det hade varit roligare med att sugtrimma för då kan man besiktiga bilen normalt. Men så javla dyrt kan det inte vara med nya kammar, högkomperssionskolvar vevstake och ballansering. jag menar man måste ju andå köpa samma saker till en turbokonvertering. Förutom att man inte ska ha högkopskolvar. Men då köper man kolvar med lägre kolvar istället. När man turbokonverterar så blir det inte så dyrt säger dom. Johan |
|
Billigt blir det inte, kan ju ge dig mitt recept med priser: Beg. US M3 3,2 kammar: 395.00 dollar paret. (+frakt, ca 5% tull och 25% moms på det om du inte kan komma runt det) Går lika bra med US M3 3,0 kammar, enda skillnaden är att 3,2-kammarna har motvikter, som kan göra att de inte passar i M50 kamhållare tillverkade före 09/94 utan lite slipning på hållarna... 24st. US M3 ventifjädrar: 48:-/st. 328 vevaxel: 3750:- 328 stakar (135mm långa) 1200:- (Klena men lätta och passer bra till sugtrimning) 6st. nya 84,5mm M50 Vanos kolvar: 1092:-/st. (Bra pris, räkna med att de blir dyrare än så) Ger runt 11,25:1 i komp med 328 vev och stakar, inräknat lätt renoveringsplaning av block och topp. (Har inte kommit så långt än, men blir antagligen tvungen att fräsa om ventilurtagen i kolvarna också) Borrning block: 2800:- Planing block: 700:- Renovering av topp: 5000:- + delar... (Planing, mirafräsning, byte av alla ventilstyrningar, slipning och polering av ventiler, insugsventilerna fick lite extra flödesoptimering i form av två vinklar slipade på sätet) Sen ska jag fixa till insugskanalerna lite på egen hand, finns en del skarpa övergångar mellan gjutet och bearbetat här och där. Kanske även avgaskanalerna som jag nog i så fall även polerar. Sen tillkommer vev- och ramlager, packningar, oljepump, kamkedja etc. som man gärna vill passa på att byta när man ändå håller på. Har även köpt ett trimchip till US M3 3,0: 249 dollar. Länk Chipet fetar på lite mer bränsle i vissa lägen, höjer tändningen lite och flyttar upp varvstoppet till 7000rpm, passar Bosch box med vinröd etikett och nr som slutar på 413, dvs. 325 och 525 med Vanos men utan EWS II. (Mitt är custom progr. till att höja tomgångsvarvet med 50rpm, för stabilare tomgång ihop med M20 svänghjul som jag har, lite stabilare när elfläkten drar igång är det tänkt, även borttagen hastighetssignal, detta för att motorn sitter i en E30) Kanske kostar jag på en Unichip mappning på rullande landsväg senare. Allt detta ger kanske 240hk, finns vassare kammar att tillgå, men inte som fortfarande ger bra lågvarvsvrid och går att hitta begagnat. Dbilas har med mer lyft och duration, även Schrick’s trimkammar till US M3 går att använda. Då blir det även dags för större lmm och spridare och riktig mappning... |
|
tjenare:) när man ändå så snackar sugtrim och lite turbokonvertering....vilket blir billigast\bäst att sugtrimma eller turbokonvertering´???kan ju vara lite kul hur mkt priset ligger på;) | |
Räknar du ihop grejerna markus visade så hamnar du på runt 25-30k. (240hk). Men turbokonvertera har jag ingen aning om. | |
Hej Jag har bmw X6 modell 2013 diesel motor 40D.min bil har 306 hk och vill höja hk kraft. Kan jag höja hk till min BMW X6?? Och ingen farligt om höja hk?? Tack så mycke. |
|
tm-chiptuning anger +54 hk och +100 Nm i deras steg två. Är det skadligt? Svårt att säga, men om bilen är i dåligt skick, har gått långt och du kör hårt sliter det såklart mer på delarna. En bil i bra skick, med bra servicehistorik skall klara det. |
|
Tack så mycke Matthias. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.