AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.475

"snökaos" i södra sverige.. igen och igen och igen...

Sida 1 av 10
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jaha då var det kaos IGEN! Tänka sig, här om veckan var det så halkigt här uppe att all busstrafik ställdes in, men inte var det tu tal om något trafikkaos i övrigt.

Vad är problemet? Värdelösa däck eller förare nere i södern??
Xi
78
Ximon
325 tic under ombyggnad
haha.. det räknas ju som naturkatastrof när det snöar med är 10 cm under ett dygn där nere:)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Snö är lite jobbigare för oss helt enkelt :-)

Mpower
Har mer eller mindre bott i traktorn och plogat snö den senaste tiden. Har väl kommit si sådär 20-30cm nu bara idag här på Ostkusten. Ujujuj vad extra pengar det blir att lägga på min kära bil. =)
Visa användare
778
Iwarsson
530xd Individual -16
:o)

Det enda som jag har märkt av som tyder på kaos är att kommunen tycker det bästa sättet att få undan 15 centimeter snö på är att salta rätt på den...
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Iwarsson: Hahaha =)

Här är en länk till aftonbladet som skriver om kaoset.. Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Problemet = växlingen mellan + och -. Senaste dagarna har det kommit 2 dm snö och varit -6, idag blev det +4 och regn hela dagen. Även norrlänningar kan väl räkna ut vad som händer när det fryser på...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan även passa på att nämna att det är tjäle i marken, som det regnar på...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Haha vilka problem! För ca två veckor sen kom det en meter snö på tre dagar. Då var det lite problem eftersom plogbilarna och traktorerna inte hann med.....att det dessutom var 18 grader kallt hjälpte ju inte direkt.

Sedan blev det plötsligt +8 i fyra dagar och sedan tillbaka till -14....då blev det halt.....

Era problem är inte mycket att komma med ;)

Bilen: Länk
Det är precis lika i södra finland. Varje år när första snön kommer i typ mitten av december dör väl ca 10personer i trafiken. Vad är det som tar dem? Är man så dum att man inte förstår att måndag +5grader ingen snö, tisdag -5 grader snöstorm kan man inte ha en likadan körstil borde man inte få ha körkort. Speciellt konstigt är det med äldre chaufförer (vilket detta ofta händer åt) som haft körkort i 10-20år och uppleft 10-20 vintrar i trafiken inte förstår att ändra sin körstil. Sedan november, fastän jag har tempmätare i bilarna, har jag aldrig satt mig i bilen utan att kolla temperaturen och kikat på asfalten på gården hur den ser ut. Asfalten runt bilen (förutsatt att man parkerar ute) kan ge en god indikation på hur väglaget är tillsammans med uppgifter om temperaturen.

Förstår om det är första gången man kör i vinterväglag, men vi i skandinavien borde vara proffs inom detta område. På vintern håller jag personligen minst 3sek mellanrum till bilen framför på landsväg/motorväg. I stadstrafik börjar jag alltid bromsa i god tid innan korsningar/rondeller/kurvor. Och nåt som är bra att göra är att prova när man kör hur halt det är, t.ex genom acceleration eller inbromsning, så man får en liten mindmap om vad man kör på.

Försöker inte uppgradera mig själv till en perfekt chaufför/mönster förare, men ibland verkar det som om människor i bilen tappar allt vett och förstånd!
An
291
Antiloop
E38 728iA
Det är kul med snökaos!! Synd att allt regnar bort nu bara....
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Johan_S: Både och :-)

Skämt åsido, det finns många duktiga vinterförare även i södern men vi har ju ett ganska lömskt vinterväglag med temperaturer runt 0:an, och när väl snön kommer så är det oftast i kombination med storm eller hård vind.
Grovt generaliserat är det ju rätt stor skillnad på ett klimat där tempen går under 0:an i oktober och över 0:an i april.

Sen är vi ju rätt många här nere i Skåne med mycket intensivare och tyngre trafik, Luleå har väl ungefär samma antal invånare som metropolerna Ystad eller Trelleborg? Blir det någon form av störning på de större motorlederna i Skåne får det ju lite andra konsekvenser.

Jag körde härom fredagen under det förra snöovädret mellan Ängelholm och Lund längs E6 och jag tyckte det trots allt gick utmärkt, om än mycket långsammare än vanligt. Trafiken flöt på och de allra flesta tog det försiktigt. Enligt radion inträffade många avåkningar på de mindre vägarna som inte prioriteras av plogbilarna.
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Tycker åxå det skulle vara kul med lite snökaos. Var och köpte FISKARS bil och campingspade igår... en passligt liten och lätt snöspade som ryms under golvet i touringen. Tänkte om vi skulle få lite av det snöväder som härjar i sverige hit till sydvästra finland. Men sidu nej. Inte en flinga. Lite trist med 2 cm snö på vintern.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
I mitt tycke är det största problemet att vi har värdelös snöröjning. Eftersom jag bor söder över så bor jag i en kommun som har minimal budget för snöröjning och halkbekämpning. Detta innebär att de drar sig in i det längsta för att åka ut. När jag åkte hem från en 64-årsfest inatt hade de inte ens röjt ambulansvägarna och då hade det snöat oavbrutet i 10 timmar.
Anders N, Du bor ju på norrlands största ö! :D

Jag håller med ErikW och Kristoffer L, det de skriver om vårt vinterväglag här nere är riktigt.

Det är förstås väldigt lätt för många norrlänningar att slå sig för bröstet och hävda att vi här i syd är värdelösa chaufförer för att så många olyckor sker när det börjar snöa. Men det är lika felaktigt som att påstå att norrlänningar inte kan göra annat än att äta palt och dricka hembränt... eller? :-)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Grejen med trafiken i norrland är ju att den inte existerar :)
Ser man en bil på vägen så hissar man flaggan och sätter på kaffet lixom ;)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Är det inte så? Palt och HB alltså..
pe
117
pecklo
518i -86
Är ju själv norrbottning som flyttat till Stockholm för 8 år sen och kan säga att det är värre väglag i norrland än i Stockholm. Skillnaden är att i norrland går det väldigt fort så har dom plogat o röjt undan snön. Kan som sagt komma väldigt mycket snö på kort tid samt hårda vindar. Har hänt att man inte sett vägen, kommit typ 30 cm snö och blåst snövallar på över 1 m där det är öppna landskap men då tar man ju skotern :)

Skillnaden är nog att beredskapen för snabb snöröjning inte finns i söder. En annan stor skillnad är att man håller avstånd, kanske beroende på att det är mindre trafik men man kan hålla avstånd i Stockholm också om man vill.
Bra riktiga vinterdäck med dubb är till stor hjälp.

Det där med palt o hb stämmer.
J.Dredd: E4:an mellan PITE och LULE är en av sveriges mest trafikerade vägar. Problemet med snökaos i södra sverige är väl att 60% av billisterna inte kan köra i halka och snö, så dom märks ju ganska mycket eftersom det bor lite mer folk än norrut. Här är väl kanske 30% helt värdelösa på vinterkörning blir inte så många bilar i jmf.

Sen är det som pecklo säger vi har betydligt bättre snöröjning.

Kalle: Va finns det nåt annat än palt och hb.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Mattias & kalle: =) Jag har _aldrig_ köpt renat på systemet .. =)
Vantage
Åk te Norrland och begrunda hastigheten som plogbilarna har där så förstår man att dom hinner ploga det dubbla mot söderkisarna.
Sant är att i norr så fixar man vägarna både mot snö och is.
Här är det panik ( Dalarna ) varenda jä...la gång tydligen.
Saltas ska det ( verkar vara en dunderkur ) så det inträffar 50ggr fler olyckor.
Hellre Snö och Is än Salt-modd.

Vantage
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.