Sida: 1 2 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
19st
2006-01-17 10:28
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
E30 318is - 90
|
Hej!
Mitt första inlägg här och jag har läst omkring nu på sidan efter information om BMW e30 325 turbo byggen. Jag har nu blivit sugen att försöka att bygga en sådan själv och undrar vad man behöver till ett sådant. Det ska vara ettt budgetbygge, observera det.
Det sakerna som jag har hört är bra och billiga är:
Adapter grenrör
Gammal volvo eller saab turbo
Intercooler från saab 900 eller 9000 sägs vara nästan bolt-on
Lmm från en 5 serie
och någon annan grej från en 5-serie
Vill bara att den ska gå att ladda kanske 0,5 - 0,6 bar. Vad kan det ge i effekt?
Kan någon ge mig ett komplett recept så jag slipper ligga sömnlös på nätterna ;)
MVH Robin Hellström IP: ...[.112.49] |
134 st
2006-01-17 16:42
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw 535 E34 -90
|
Tycker du ska köra 535 Lmm, och spridare ifrån en 535.
Spridare har jag liggandes till bra pris.
Saab Viggen IC, passar mycket fint. Bolt On typ, har en sån liggandes till bra pris.
Turbo funkar bra ifrån en saab eller volvo.
Mvh Mattias
IP: ...[120.116] |
267 st
2006-01-17 20:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320i- 84 turbo 318i- 89
|
på mitt budgetbygge dock var det en 320 men jag hade iaf adaptergrenrör , t03 från saab, 535 spridare + 535 Lmm från e28 med utbytt elektronik i samt audi s2 IC o jag låg på 0.5 bar och det funkade bra.
Tycker kanske du ska prova med runt 300cc spridare , kanske också justerbar BTR
535 spridarna verkar nästan vara för små. IP: ...[.96.104] |
19 st
2006-01-18 08:35
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E30 318is - 90
|
Tack så mycket för svaren:D
Turboputte: Hur många hästar fick du ur motorn med dem modifikationerna? Var hitta du adaptergrenröret?
Pitbull_Power: Lagerför du dina grejer så att jag kanske senare i sommar kan handla med dig?
MVH Robin IP: ...[125.125] |
134 st
2006-01-18 16:41
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw 535 E34 -90
|
Ja, sånt finns alltid hemma.
Mvh Mattias
IP: ...[120.116] |
267 st
2006-01-18 19:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320i- 84 turbo 318i- 89
|
vet inte med hästarna , men betydligt piggare än original 320 :D
adaptergrenrör kan man bygga själv. IP: ...[.96.104] |
19 st
2006-01-18 20:26
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E30 318is - 90
|
Pitbull_Power: Ok vad ligger priserna på? har du även adapter grenrör?
Turboputte: Om man inte själv kan bygga ett var kan man då få tag på ett till rimliga priser? tycker att det inte direkt kryllar av dem på blocket och powerbörsen:P
MVH Robin IP: ...[.168.42] |
267 st
2006-01-18 20:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320i- 84 turbo 318i- 89
|
www.pure-pf.com säljer tror jag , vet inte vad det kostar. IP: ...[.96.104] |
134 st
2006-01-18 21:45
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw 535 E34 -90
|
Adapter till grenröret kan byggas efter dina
önskningar.
Mvh Mattias
IP: ...[120.116] |
17 st
2006-01-19 00:16
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320 coupe -93
|
vad kopstar det att bygga turbo på en e30, om man gör det till ett budget bygge och vill ta ca50hk ??
Mvh adam IP: ...[6.74.52] |
19 st
2006-01-19 08:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E30 318is - 90
|
Pitbull_Power: Vad skulle ett sådant kosta?
Turboputte: Tack:D IP: ...[125.125] |
1.557 st
2006-01-19 12:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320IK -88 750IAL Highline -90 318I Touring -91 325IX -87 320I -92 R80/7 -78
|
bheror helt på vad du kan göra själv, kan du svetsa o har tillgång till en br verkstad o kan vara utan bilen en vecka så kan man göra det för några tusenlappar.
min konvertering gick på starax under 5000:- o de slutade med att jaladdade över 1 bar o körde på ren E85 (slutede med blåst pakning = inte så bra)
mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) IP: ...[.215.47] |
17 st
2006-01-19 12:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320 coupe -93
|
okej... men hur hållbart blir det då ? kan man fixa turbo på en e30 318 utan att behöva mecka efter varje åktur... alltså om man vill plocka hur runt 200-250hk !?
Mvh IP: ...[6.74.52] |
19 st
2006-01-19 13:09
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E30 318is - 90
|
Ok men om jag har förståt det rättså behövs :
- Turbo, T03 från Saab
- Intercooler från saab
- 535 Lmm från e28 med utbytt elektronik
- Spridare från 535
- Lite rör
- Adaptergrenrör
Räcker detta?
MVH Robin
IP: ...[225.249] |
1.155 st
2006-01-19 13:09
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320 ci cab -04
|
Erik
Hur många mil körde du innan packningen gick? Min uppfattning är att det inte "bara är" att hänga på en turbo och köra. Det krävs rätt mycket mer för att det skall bli hållbart.
Adam, en seriös turbokonvertering kostar mycket pengar. En 318 med ca 90 hk till över 200 kostar säkert 50-75 tkr. Det är inte "bara". Om det är ditt första "motorjobb" så kan jag lova att det skiter sig. Ibland, inte alltid, finns det folk på det här forumet som "snackar" det är bara gör si eller så. Visst, men hur länge fungerar det?
Om du skall göra det själv så bör du lära känna folk som kan och har gjort det. Att lära av andra som KAN är bäst - då behöver du inte uppfinna hjulet själv. Läs på, i böcker, lär dig räkna på kompressioner etc. Det räcker inte med att vara händig.
Eller, lämna bort jobbet till PPF eller någon annan firma som kan, men då kostar det flis.
E IP: ...[.253.50] |
17 st
2006-01-19 14:04
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320 coupe -93
|
okej E tack...!! känner lite folk som är kunig och säkert skulle kunna hjälpa mig, blev lite sugen när de lät som att de gick å få på turbo för 5000..men det är inte att rekomendera alltså...!??!
Mvh IP: ...[6.74.52] |
1.155 st
2006-01-19 14:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320 ci cab -04
|
Inte med effektökningar på 100% eller mer. 10-20 hk (10 -15 %) kan du säker få hållbart för 5000 om du gör allt själv och vet vad du gör. Har du dessutom folk som kan hjälpa dig så går det nog bra. Tänk bara på att bilen med all sanolikhet inte går att besikta med turbon i och att bilen, från det ögonblick du sätter i turbon, blir olaglig att köra på allmän väg (oavsett om bilen besitades utan turbo i igår).
E IP: ...[.253.50] |
648 st
2006-01-19 14:36
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW E30 BMW 735
|
har ett grenrör till 324td till salu passar om man borrar upp hålena några mm på grenröret
ring för mer info 0739161693
Börna bör man annars dör man IP: ...[.57.198] |
284 st
2006-01-19 20:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw
|
men E då?...? Inte betaltar man 50 - 75 tusen för 200-250 hk!!
när det e budjet..
IP: ...[176.114] |
134 st
2006-01-19 20:42
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw 535 E34 -90
|
Det gör man verkligen inte.
Och 50-75tkr räcker mycket längre än 250hk, minst det dubbla.
IP: ...[120.116] |
1.557 st
2006-01-19 20:43
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320IK -88 750IAL Highline -90 318I Touring -91 325IX -87 320I -92 R80/7 -78
|
tja igen
självklart så är det inte bara att skruva dint, inget är så på en bil!
mitt bygge gjorde ja o en polare på en vecka (kansek 2 kvällars effektivt arbete, mycke väntande på delar) o visst är den konverteringen att rekomendera, om man håller se3j i skinnet, vilket är väldigt svårt =) (kolla mitt bygge t ex.) men om man håller sig på ca 0,5 bar o kör på 98 oktanigt (eller V-power) så kan man köra hur länge som hälst typ, bara amn sköter bilen förövrigt,
mitt bygge körde ja med hela somamren, lite skruvande va de allt då o då, emn då låg ja hela tiden på gränsen, det gör man inte om man nöjer sig emd 0,5 i ladd
för att räkna ut effekt kan man som en finbgervisning räkna som följande, för varge helt bar övertryck ås får man 100% mer effekt (men det är fortfarande bara en FINGERVISNING inget exakt) så om man laddar 0,5 på en M20B25 så får man ut ca 170*1,5= ca 250 hk fortfarande GROVT räknat.
till detta så KAN man användda förlgande
*Turbo, en TB03 från nån gammla volvo eller SAAB (500-1000:-)
*IC från saab 9000 (ca 500:-)
*LMM samt spridare från 535 E28 (1000-1500:-)
*tryckrör av avgasböjar på typ mekonomen (100-1000:-)
*olja till ofrån turbo, inklusive T kors, köpt på hydralfirma, (100-500:-)
*Material till addaptergrenrör (200-500:-)
*downpipe o resterande avgasystem (300-1000:-)
de är väll i grova drag allt som behövs, lite slangar o slangklämmor sen e de fixat,
det är oftast lättare än va många tror. men viss mek kunskap skadar ju inte förstås.
nått mer du undrar över e de bara att fråga.
mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) IP: ...[.215.47] |
|