AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Bilstereo GPS Navi TV Tele Ljud Larm ]

E30 Cab Baslåda

Visad 2.501 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg10st
Postad/Inlagd2002-02-23 18:15
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hej, Någon som kan eller vet någon som byggt ljud i en e30 cab? går det att lägga in en låda i skuffen? eller blir det skit. om ni vet någon sida eller någon här har gjort något liknande så är jag tacksam för hjälp.

Mvh Håkan

Håkan
Stp_81@hotmail.com           IP: ...[202.201]
Antal inlägg272 st
Postad/Inlagd2002-02-24 00:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325cab-91
hallå JAG HAR OCKSÅ SÖKT HJÄLP av samma anledning men det verkar inte finnas någon som byggt i cab e30           IP: ...[168.176]
Antal inlägg210 st
Postad/Inlagd2002-02-24 16:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag byggde en sluten låda som spelade framåt med 2 Kicker Impulse 10":or i varsin kammare.Då utrymmet under "lådan" för suffletten är ganska begränsat kan det bli svårt att få in något större än 10:or men med 2 stycken blir det ett djävla drag!           IP: ...[240.243]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2002-02-25 14:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Men det är ju bara plåt bakom sätet!? eller får man igenom ljudtrycket ändå?!

Håkan
Stp_81@hotmail.com           IP: ...[3.202.8]
Antal inlägg210 st
Postad/Inlagd2002-02-25 21:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja,det funkade för mig i alla fall.Man vill ju inte gärna börja kapa i plåten.           IP: ...[240.243]
Antal inlägg262 st
Postad/Inlagd2002-02-26 09:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Jag byggde en sluten låda med 4st Coustic 8" basar som spelade framåt, det lät faktiskt hyffsat.
Men det är alltid problem med en cab, för man är ju inte så himmla sugen på att såga hål i ryggstödet...

Såg en svensk sida någonstans på nätet där en kille visade sitt ljud bygge i en svart E30 cab, vill minnas att han faktiskt hade kapat upp hål i ryggstödet bak, vet inte hur han gjorde och ifall han satte i någon förstärkning i plåtarna !?

LyckA till !

När du älskar att köra !!!           IP: ...[.10.163]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2002-02-26 14:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
okej, kommer du ihåg adressen till den sidan?!

Håkan
Stp_81@hotmail.com           IP: ...[234.199]
Antal inlägg262 st
Postad/Inlagd2002-02-27 15:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Sorry !
Har letat igenom min dator igår kväll men hittar inte adressen ! Lycka till med bygget.

När du älskar att köra !!!           IP: ...[.10.163]
Antal inlägg272 st
Postad/Inlagd2002-02-27 16:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
325cab-91
till e30 cab om du orkar göra allt det där med basar kolla den här sidan [LÄNK]
lycka till           IP: ...[.170.63]
Antal inlägg72 st
Postad/Inlagd2002-02-27 18:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i cab -87
320i -88 M50B25 turbo
320i-85
Är det nån som vet om en E30 cab har 4" eller 5,25" i kickpanelerna. Bak ovanför armstödet har de 5,25", men fram?           IP: ...[9.104.2]
Antal inlägg272 st
Postad/Inlagd2002-02-27 19:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
325cab-91
caben har 5,25" i kickpanelerna           IP: ...[.170.63]
Antal inlägg72 st
Postad/Inlagd2002-02-27 19:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i cab -87
320i -88 M50B25 turbo
320i-85
Jag vet det nu. Var ute i garaget och kollade.

"Man lär sig nåt nytt varje dag!"           IP: ...[9.104.2]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2003-11-06 15:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 ix t89
320 cab 92
3,0 CSI
Adressen till ljudbyggesidan är www.carmaniacs.net
Jag skall bygga på det sättet. Om du också skall det kan vi väl hålla kontakten.
          IP: ...[18.16.3]
Antal inlägg716 st
Postad/Inlagd2003-11-06 16:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tjena, byggde en öppen låda med dubbla lancer pro 12" basar rikade uppåt till min e30 cab. Använde det utrymme som är under cab lådan och la slutsteg i reservhjulsbaljan. Funkade bra, basen letar sig fram även utan hål. Tricket är att bygga grovt för att kompensera för ljudförlusten i en cab, dubbla tolvor tycker jag är minimum. Försök också att placera vikten så långt fram som möjligt i bilen för att inte göra e30n ännu vildare vad gäller bakvagnssläpp... om jag skulle bygga igen skulle jag köra
dubbla tolvor monterade med magneten utanför lådan vinklade så att de passar på höjden precis bakom baksätet. Rensa bakluckan på reservhjul, verktyg, domkraft och annat tungt för att kompensera vikten så gått det går.           IP: ...[.212.46]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2004-06-17 23:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har byggt om min bil nu ett par gånger pga av klåfingriga nötter som inte kan skilja på vad som är mitt och deras...Har testat många olika lösningar för både bas och fram system!

Iallafall första basen jag testa var att bygga ett rör med en JBL GT bas 12", röret var på cirka 30liter (denna konstruktion kom för övrig med på dennam sidan som kanonbas =) [LÄNK]

Denna konstruktion lät bra faktist, väldigt tight bas med mycket kontroll. Dock var den ju för jäkla otymplig (bilden visar ju det om inte annat) För mesta dels av tiden tog den enna passagerar platsen bak med bältet över den som fäst anordning. Detta fick för bli så i ungefär 1 år...hade viseligen vindskyddet som insynsskydd så man såg inte att det låg nått i baksättet.

Nästa låda som blev till var en 50 liter låda byggd i 22mm spån skivor å rejält stagad inuti, lackad i svart piano lack med en värsting 12"are från Soundstream. Denna var monterad under cab lådan i bagagen, efter mycket exprimenterande fick jag fram att den faktist spela bäst/snyggast med basen riktad bakåt i bilen...uppåt blev det för lite ljud, framåt funka men låt lite konstigt, så det blev bakåt. Denna låda spela med hela bilen!!! Alltså allt, ALLT vibrera och vässnade å levde rövare, bagage luckan vibrera som mest 3cm upp å ner!!!! nummerplåsten såg helt suddig ut m.m detta var ju kul i ungefär 2-3mån sen tröttna man rejält på att bara höra en massa bröll till bas, för denna lösning funkar men bra låter det inte! Basen låter väldigt monotont!!! VÄLDIGT ENFORMIGT LJUD...men bas i massor blir det!. Detta tröttna jag på snabb å lådan å basen såldes mot en hemmabio förstärkare model halvdyr =) Förövrig kändes bil väldigt baktung å obalanserad men så mycket tungd bak men vid normal körning märkes inte mycke.

Senaste skapelsen var den roligaste det var en basreflex låda på 66,8 liter med två rockford fosgate 10"or i.. lådan vart byggdi två separata kammare vardera på 33,4 liter baffeln var bygg med dubbla 22mm mdf resten i 22mm enkel, lådan var extremt stadgad inuti, samt dämpad med både noisekiller och "fårull". Lådan byggdes så den tog upp hela baksättet, samt baksätet lades på som "lock", hela alltet såg väldig "stock" ut, om man inte visste hur det igentligen skulle se ut... så hela installationen såg ut som en roadster konvtering, ljudet är något av det bästa jag hört alla katigorier. basen var fast, tight, hård samtidigt djup... för att inte nämna högt (det gick att spela så högt att man kunde köra på motor väg ner cabbat å ändå inte höra vindbruset) denna låda satt för övrigt bultad i karossen men det hindra inte inbrotts tjuvarna som lyfta ur hela min framruta och bulta loss den på nåt vänster, detta inbrottet var förövrigt det mest proffisga, inte ens en repa på bilen ut över grejerna som var borta å rutan som stod mot väggen.

Men det viktigaste för att få bra ljud är ett framsystem. Har provat många olika (JBL, Macrom, Mb quart m.fl) och jag kan säga så här att visa märken inte funkar inte alls i en cabriolet, men låter helt ok i en vanlig bil. Det framsystemet som har fått sitta kvar (både av tjuvar och av ljud kvalitet) är ett Dynaudio 2 vägs system (240 GT) som spelar med hela dörr sidorna som låda, för dom där små kickpanels lådorna nere vid fötterna ger inte mycket volym till ett bra ett framsys. men kan man med viss fram gång vaddera kickpanelerna ordentligt (tight packat men utan att elementet störs) men det blir inte lika bra som att använda dörrarna, men om man inte vill förstöra dörrsidorna eller bygga nya så är ju kickpanelerna nästan ända valet... diskanterna har jag monterat i dom gamla orginal kopparna på insidan bakspeglarna, där att dom spelat så bra att jag inte tyckt det varit nån ide att exprimentera, dock är det lite fas fel mellan mellanregistet i dörren och diskanten men det märker man inte om man inte finlyssnar och vet EXAKT vad man ska lyssna på för att höra det!

För att driva dessa olika basar å fram system har jag haft en rad olika steg första lådan användes till samman med ett gammalt poineer steg på 4x100w rms 2 kanaler till basen, 2 till fram sys. samt ett hifonics steg till rearfill systemet. nästa version blev 2 stycken Soundstream steg å en 1farad kondning med en sammanlagd effekt på 600w dessa steg fick sitta i nästan en hel vecka...snyft. Den senaste versionen är ett Rockford fosgate 800a5 800w steg, dessa slutsteg är helt underbara skapelser, dom ger så mycket effekt å låter så enormt gott och detaljerat!

Som huvuenhet till allt detta har jag haft först en Sony med CD växlare(den såldes, för gammal) sen blev det den Pionees deh 825r väldigt trevlig maskin med sin enkla version av tidskomp. denna försvann... nu sist blev det en Rockford fosgate RFX-9300R en väldigt trevlig maskin med väldigt rent ljud, MP3 spelande, samt allmänt väldigt snygg, enda jag inte gilla med denna var den lite ryckigt stegade volym kontrollen, samt fjärren med för kort räckvidd, men ljudet...oj oj oj...helt underbart!

Nästa steg i denna följtog är snart på väg, men denna gång kommer inget synas alla, baslådan kommer plastas istället för handskfacket, och huvudenheten kommer gömmas, likså även steget... men denna gång blir det fullt aktivt rakt igenom (dvs varje element har en eget slutsteg) samt 6kanals tidskomp.

Sammanfattnings vis kan jag säga att satsa på ett rejält fram system och en bra huvudenhet först, sen är det dax att tänka på bas, för utan dessa låter inte basen nåt roligt ändå =)
Har exprimenterat en del mer med ljud i min bil (med både konstiga och rekommenderade lösningar) så om det är nåt ni undrar om ang. just Bilstereo i e30 cab fråga mig gärna jag har säkert provat nångång =)
          IP: ...[105.212]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 60.000:-

BMW 323ti  -97
Pris: 65.900:-

BMW 535i  -86
Pris: 50.000:-

BMW 318ti  -03