AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

"V-Power ger 10 hk mer"

Visad 81.080 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.645st
Postad/Inlagd2005-10-07 19:10
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Enligt Teknikens Världs senaste test. (Nr. 21)

Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S (355hk).

Resultat:

95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Så alla som påstått att det endast är en bluff/placebo effekt kan... ;)

/Manray/           IP: ...[104.164]
Annons
Antal inlägg242 st
Postad/Inlagd2005-10-07 19:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Flertalet mackar i Tyskland kör med 100 oktan istället för 98/99.           IP: ...[.46.153]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2005-10-07 20:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -12 F30
Skillnaden mellan placebo och bluff är inte försumbar. Man kan mycket väl hävda att en effektökning på någon enstaka procent (vilket siffrorna ovan visar) är verklig, men upplevelsen av en prestandaökning kan ändå vara placebo. Bara som jämförelse, den procentuella viktskillnaden hos Porschen med full eller tom tank är större än den procentuella effektskillnaden mellan de tre bensintyperna. Av detta skäl anser jag att man mycket väl kan hävda att en person som kört sin bil på 95 oktan till i stort sett tom tank, och därpå fyller upp med högre oktantal, ger uttryck för en placeboeffekt om han därpå hävdar att bilen går mycket bättre med högre oktantal.           IP: ...[.251.71]
Antal inlägg7.053 st
Postad/Inlagd2005-10-07 20:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
... vill på intet sätt ifrågasätta nått men fanns det även ett 4:e test ... då kanske med 96 som kanske gav 360 hk ??

Kan det vara så att man köpa sig en Carrera för att få ut effektökningen eller gäller samma sak för en röd skoda felicia??

MVH /// Paap R           IP: ...[159.171]
Antal inlägg1.993 st
Postad/Inlagd2005-10-07 23:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har inte läst testet i Teknikens Värld så jag kan inte kommentera artikeln eller ovanstående resultat med mer effekt i en 911S. Dock så kan jag konstatera att min E46 M3 drar betydligt mindre bränsle med Shell V Power 99 oktan än den gamla Shell 98 oktan. Men jag har för mig att Rototest har gjort några tester med Shell V Power 99 oktan med liknande resultat. Utrustningen som Rototest tillverkar och använder är väldigt exakt och de kan oftast hålla alla yttre parametrar konstanta. Men oktantalet är inte ett mått på energi innehållet utan ett mått på bensinens förmåga att komprimeras utan att självantända. Detta innebär att ett högre oktantal inte automatiskt ger högre effekt om inte motorn har ett modernt och avancerat motorstyrningssystem med knacksensorer som verkligen kan dra nytta av detta. Jag har tidigare märkt en stor skillnad på 98 oktan ifrån olika tillverkare (Shell i Göteborg och Premraff i Lysekil). Många racingbränslen innehåller faktiskt lägre energi än vanliga bensin men det går ändå att få ut högre effekt ur motorn på grund av motorstyrningsen kan utnyttja det högre oktantalet (mindre knackningsbenäget). En annan intressant iaktagelse är att BMW endast rekommenderar Shell V Power 99 oktan till M modeller (dvs att det är endast dessa som har en motorstyrning som verkligen kan dra nytta av Shell V Power) medans Porsche rekommenderar det till samtliga modeller. Se länken nedan.

[LÄNK]

/RS2

          IP: ...[.203.57]
Antal inlägg16.033 st
Postad/Inlagd2005-10-07 23:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen bluff, testet visar ungefär vad som händer när en motor med modern motorstyrning, knacksensorer osv, matas med olika oktanhalt på bränslet.
Liknande resultat i labtester kan påvisas om man bromsar ut max effekt vid olika lufttemperaturer, t.ex +30°, 0° och -15° osv.
Det är som Nockenwelle säger, ev. placeboeffekt infinner sig vid verklig körning osv.

FP           IP: ...[237.181]
Antal inlägg281 st
Postad/Inlagd2005-10-08 00:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Varför blandar ni in placeboeffekten när det för en gångs skull finns relativt tillförlitliga mätvärden? Face the facts, enligt tested ger soppan högre effekt för just den bilen.           IP: ...[2.29.57]
Antal inlägg4.351 st
Postad/Inlagd2005-10-08 00:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Konstigt att det inte skiljer mer på vridet. Cylindertrycket är ju som högst under vridtoppen och där borde det spika om något. Därför är jag lite förvånad över att man inte "mosar på" med tändningen där = bra vrid.

Flåklypa           IP: ...[7.75.63]
Antal inlägg7.053 st
Postad/Inlagd2005-10-08 10:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
... då skulle man således kunna köpa sig en saab/se/ecoline och tanka V-power i den och få sig en aero?

.... okej då ... har ju fått ett presentkort från Shell med 0,50:-/liter och skall så nästa gång tanka V-power i min V12:a .....och blir det inte lägre soppaförbrukning ... blir det ett herrans liv i denna tråden.

MVH /// Paap R           IP: ...[.254.42]
Antal inlägg3.333 st
Postad/Inlagd2005-10-08 10:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Se till att testa ordentligt innan det blir ett "herrans liv". Placeboeffekten är nog störst hos folk som inte testar konsekvent. Samma stäcka, samma hastigehet, något annat räknas inte... Och se till att inte blanda allt för mycket soppa i tankarna. ;)           IP: ...[203.143]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2005-10-08 10:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -12 F30
Som sagt, placeboeffekter kan förekomma samtidigt som det finns en mätbar effekthöjning, det ena utesluter inte det andra. Det gäller att testa konsekvent, precis som PowerMac skriver, annars kan man sällan veta om det är reella effekter eller inbillade.
Det skulle ha varit intressant om teknikens värld också mät effekten på Porschen med en och samma soppa, men olika lufttryck, lufttemp, luftfuktighet, osv. Det skulle inte förvåna om sådana skillnader blir i samma storleklsordning, eller större.           IP: ...[.251.71]
Antal inlägg1.312 st
Postad/Inlagd2005-10-08 11:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535i -89
En 911 är inte optimerad för 95 oktan, så effektvinsten är 7,5 hästkrafter och 3,1 Newtonmeter. Känner du skillnaden är du duktig.

Skulle samma procentuella effektökning gälla alla bilar, skulle t ex en bil med 90 hk få 1,9 nya hästar och en 528i -97 få fyra rasande fullblodsaraber till under huven. Känns det? Märks det? Går det ens en halv sekund snabbare 0-100? Nej.

Effektökning på papper är inte värt ett skit om man inte kan känna den i verkligheten.

Enligt uppgift är den stora skillnaden mellan V-Power och vanlig 98 mängden fotogen som blandats i. Fotogen har den rengörande effekt som det talas om och en renare motor går naturligtvis renare. Enligt andra uppgifter når man samma effekt genom att blanda i E85 i sin vanliga bensin, men det låter jag vara osagt.           IP: ...[151.100]
Antal inlägg1.645 st
Postad/Inlagd2005-10-08 12:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag håller med om att det inte är alltid motiverat att tanka V-Power i vilken bil som helst. Och självklart får inte alla bilar en ökning på 10hk med högre oktanig bensin. Det är ingen bluff och ingen placebo enligt vad jag har erfarit. Min bil (E39) drar mindre enligt färddatorn och det märks även på distansen jag kört mellan varje tankning. Att bilen har fått nån häst mer känns inte av, men en effektökning på pappret är inte försumbart som Anders N påstår om den inte känns. Bensinen är gjord för att en bil ska prestera maximalt och om du kör ett race på Autobahn exempelvis, så ska du se att 10hk gör skillnad i höga farter...

/Manray/           IP: ...[7.89.78]
Antal inlägg6.667 st
Postad/Inlagd2005-10-08 12:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i xDrive -18
Hade varit mer intressant om dom testade på en Svenssonbil på 150 häst.


Keep Your Distance!           IP: ...[121.236]
Antal inlägg1.312 st
Postad/Inlagd2005-10-08 12:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535i -89
Men snälla Manray - Vi pratar 7 och en halv häst på en bil med 355 hästar. Skillnaden är 2%. Det gör ca 0,1 sekunds förbättring 0-100 på Porschen. Men visst, låt oss säga att det ÄR en kännbar skillnad - hur många av oss "kör ett race på Autobahn" där du påstår att det märks? Hur många av Shells kunder totalt sett gör det? Hur många har tillräckligt utvecklad körteknik för att tillgodogöra sig en prestandaökning på 2%?

Om man anser att det viktigaste hos bilen är att vinna streetrace så finns det betydligt bättre saker att satsa på än V-Power.

Bensinen är tillräckligt dyr för att man inte ska betala ännu mer för något man inte behöver.           IP: ...[151.100]
Antal inlägg701 st
Postad/Inlagd2005-10-08 12:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Anders N:
HUr många har tillräckligt utvecklad körteknik för att tillgodogöra sig en Porsche elelr annan prestandabil överhuvutaget? Finns det kvalitetsprodukter som förbättrar prestanda eller nån annan faktor, kan jag inte se något fel i att använda dem.


M Coupe
"it´s a lot like nothing else"           IP: ...[.133.90]
Antal inlägg2.160 st
Postad/Inlagd2005-10-08 17:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
997 Carrera S
Enda skilladen jag märkte var att det kostade mig 60 kr för en full tank v-power istället för vanliga 95...


          IP: ...[.31.151]
Antal inlägg4.285 st
Postad/Inlagd2005-10-08 17:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
e81 118d-09
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Helt otroligt att personer kan försöka snacka bort att effekten ökades på Porschen som den gjorde! 10hkr på toppen är 10hkr och var hittar ni placeboeffekten där????????









/Pelle           IP: ...[160.176]
Antal inlägg4.351 st
Postad/Inlagd2005-10-08 17:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Frågan är ju varför den ökades.
Som Nockenwelle var inne på så är det en massa olika faktorer som kan påverka resultatet. Bromsar du samma bil med exakt samma spec två gånger kommer du att få olika resultat, varför?
Bromsar man en bil med exakt samma spec två gånger, men föraren har satt på sig en grön tröja istället för en röd då högst effekt nås. Betyder då det att förare med gröna tröjor har mer effekt i sina motorer än de med röda tröjor?

Man måste mäta en massa parametrar för att kunna utesluta eller peka på saker som påverkar effekt och vrid.

Varför ökar inte vridmomentet nämnvärt mot 95 oktan? För alla som känner efter i ryggen så är det vridmomentet man känner.

Flåklypa           IP: ...[.78.207]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2005-10-08 18:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -12 F30
Pelle Persson, vem försöker hävda att effekten på Porschen inte ökade vid den aktuella mätningen? Och vem har påstått att det finns en placeboeffekt i mätningen?           IP: ...[.251.71]
Antal inlägg701 st
Postad/Inlagd2005-10-08 18:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Var får man tag i sådana här gröna tröjor? ;)

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"           IP: ...[.133.90]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335d Touring  -08
Pris: 69.000:-

BMW 318  -12
Pris: 95.000:-

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen