AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Bilstereo GPS Navi TV Tele Ljud Larm ]

Byta högtalare samt mont. steg i en 330Ci cab (E46) -03

Visad 4.117 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg56st
Postad/Inlagd2005-07-18 13:48
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 335 E93 cab 2008
Jag har just köpt en en 330 cab med 16:9 nav, och är otroligt missnöjd med ljudet! Vad bör jag tänka på när jag köper högtalare samt monterar dom? Räcker det med nya högtalare för bättre ljud, eller är ett steg ett måste? Så som jag har förstått det så ska man kunna motera steget där bak utan att dra lågnivå från stereon, då alla kablar löper bak vid DVD-nav-enheten? Någon som har en skiss över vad man ska plocka ner samt, vilka kablar man ska omvandla till lågnivå för att att sedan koppla på steget? Har även hört att det är dåligt med plats för högtalare i dörraran, så man måste köpa talare som inte är så djupa?           IP: ...[.81.135]
Annons
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2005-07-18 13:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Mitt råd är att börja med nya högtalare fram. Originalelementen är inte mycket att glädjas över och flitret är simplast möjliga. Midbasen i dörren kräver en adapter på sedanen, troligen också på caben. Det skadar inte att förstärka dörrsidan. Den är inte särskilt stum.
När du monterat nya högtalare märker du om du vill gå vidare. Att montera slutsteg utan att byta framhögtalare är inte så meningsfullt, eftersom en usel länk i kedjan kvarstår.
          IP: ...[.251.71]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2005-07-18 14:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335 E93 cab 2008
Men djupet då? Bör jag tänka på det när jag köper talare?           IP: ...[.81.135]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2005-07-18 14:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335 E93 cab 2008
Sitter det alltid ett slutsteg back, eller beror detta på vilket ljudpaket bilen har?           IP: ...[.81.135]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2005-07-18 14:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Jag har 5,25" amega C-Comp, det var inga problem.
Men visst bör du försäkra dig om att djupet inte blir något problem. Hur stort djup som du i realiteten har till ditt förfogande beror delvis på adaptern. Jag tillverkade en i MDF, så det blev en rätt tjock adapter, men det var ändå inga problem.
Tyvärr har jag inga mått, det skulle krävas att jag plokar ner dörrsidan igen för att kolla det, men rimligen bör säljaren i en kvalificerad bilstereobutik kunna svara på om högtalarna de säljer får plats eller inte.           IP: ...[.251.71]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2005-07-18 14:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Slutsteg bak eller inte lär bero på vilket ljudpaket du har. Men men sedan med TV/Navi har själva radion bakom vänster bakhjul, fast den har enklaste ljudpaketet, dock med cd-växlare.           IP: ...[.251.71]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2005-07-18 14:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335 E93 cab 2008
Hmmmm, då borde ju även min har ett slutsteg vid vänster bakhjul! Är det mycket jobb att plocka ner inredingen där bak för att komma åt sakerna?

Ang. dörrarna? Hur plockar man ner dom? Jag har sett att det sitter två synliga skruvar, samt en under handtaget, är det allt? Ingen riskt att man pajar eller utlöser airbagen när man trixar?           IP: ...[.81.135]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2005-07-18 16:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Caben har väl samma dörrar som coupen, och de är tyvärr annorlunda än sedanen, så där kan jag inte ge några råd.
Att kontrollera hur det ser ut vid vänster bakhjul är nog lättare, för det är bara att vika undan klädseln samt lossa någon fästpunkt. PÅ min bil satt det i ovankant en "sprint" som man fickk ta bort. Det rör sig om en rörformad sak som det sitter en "pligg" inskjuten i. Tag bort "pliggen" med en flacktång så är det bara att vika undan klädseln.           IP: ...[.251.71]
Antal inlägg632 st
Postad/Inlagd2005-07-18 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 M3 -03
[LÄNK]
[LÄNK]

/Robban           IP: ...[.113.18]
Antal inlägg557 st
Postad/Inlagd2005-07-18 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
330 cab -01
116 -06
I caben tror jag steget sitter vänster om baksätet, inne bakom den plattan som högtalargallren sitter i.

Carl           IP: ...[.158.11]
Antal inlägg557 st
Postad/Inlagd2005-07-18 22:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
330 cab -01
116 -06
Å en grej till. Det man kan göra är att plocka högnivå från bakhögtalare, koppla det vidare till ett steg och sedan till en sub.

Därefter tar man bort plastbiten/skisacken i baksätet. Det blir faktiskt rätt hyggligt, jag är ganska nöjd.

Carl           IP: ...[.158.11]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2005-07-19 09:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335 E93 cab 2008
Ett stot tack till alla tips och länkar!           IP: ...[.81.135]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2005-07-20 09:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335 E93 cab 2008
Jag plockade av vänstersidan i baksätet igår för att kolla om där satt något steg. Men nej, inget steg där inte! Dock ser det ut som om man har gjort plast för ett om man valt ett större ljudpaket till bilen! Någon som vet?           IP: ...[.81.135]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2005-07-21 09:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335 E93 cab 2008
Oj, oj, oj.... Vad har jag gett mig in på!? Jag skruvade loss högtalarna i vänster baksida och ersatte dom med ett par DLS:are för att kolla om det blev bättre ljud! För det första var det inte lätt att hitta ett par talare som passade in i det trånga utrymet, men dessa kommer nog gå in på håret. Sen blev det ju inget vidare ljud heller precis, BMW-originalhögtalarna måste vara grymt lättdrivna, för sterion orkade helt enkelt inte driva DLS:erna, det blev gröt av all! MEN, hur är det med delningsfilterna på BMW-original, jag antar att man inte bara kan klippa kablarna från originalhögtalarna och skruva på dom på DLS-delningsfilterna och sedan vidare till dom nya högtalarna, för det borde ju redan sitta ett bar delningsfilter till originaltalarna i bilen, så med det inkopplingssättet borde ju nu ljudet löpa genom dubbla delningsfilter, eller???? Hur sak jag göra?           IP: ...[.81.135]
Antal inlägg632 st
Postad/Inlagd2005-07-21 10:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 M3 -03
Här förklaras väll det mästa? [LÄNK]

/Robban           IP: ...[.113.18]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2005-07-21 11:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335 E93 cab 2008
Ja, den beskrivningen är inte dum, men tror du jag kan lita på den när jag inte har samma utrustning i min bil, jag har ju inte HK, men NAV! Frågan är om Navenheten har inbyggd förstärkardel, eller den sitter bak i skuffen!?           IP: ...[.81.135]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2005-07-21 14:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335 E93 cab 2008
Nu har jag hittat radiodelen bak i skuffen, men den ser inte ut som den i länken ovan! Så hur vet jag vilka kablar som e till vad?           IP: ...[.81.135]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2005-07-21 19:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335 E93 cab 2008
Ingen som har fler tips om hur jag ska gå tillväga?           IP: ...[226.201]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2005-07-21 21:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335 E93 cab 2008
Okej, ett steg längre i träsket! Nu har jag hittat vilka kablar som går till div. högtalare, så när är det bara att ta mod till sig att kapa dom och kopla in dom i mitt DLS-steg med högnivå-ingång, för jag misstänker att stereodelen inta har någon lågnivå ut. Sedan är det ju bara att koppla på den andra enden av de kapade sladdarna på steget och så är det klart så lågt, sen är det ju bara att jorda steget på lämplig punkt och koppla på plus på batteriet med en säkring mellan. Och någon remot behövs ju inte när man kör högnivå in, enda problemet är ju att man får en liten boom i höglarna när man slår av tändningen! Sen ska mina nya DLS-talare passas in, och det är inte helt lätt. För mina nya DLS-ref är något djupare än originaltalarna, men det ska nog gå bra.

MEN!!!! Hur är det med delningsfilter på originalsystemet? Det löper en gul och en brun kabel från radiodelen in under baksätet och försvinner, sedan nästa dån den dyker upp har det tillkommit två smalare kablar i samma färger som löper upp till diskanten. Så delningsfiltret kan ju inte sitta i stereodelen, utan och det finns något så måste det sitta där de tjocka kablarna delar sig till två, eller så sitter de i högtalarna!!!? Bak på midbasen sitter det förvisso inget, men på diskanten sitter det ett litet motstånd.

Någon som har en aning om hur det kan ligga till?           IP: ...[226.201]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2005-07-26 00:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335 E93 cab 2008
Snälla, är det ingen som kan hjälpa mig? Jag får snart panik!!!!

Som sagt, nu har jag kommit så långt att steget är på plats och att kopplat! Detta genom att klippa högtalarkablarna bak vid radiodelen. Dom rätta kablarna tror jag mig ha hittat genom att sätta ett 1,5v batteri mot dom misstänkta kablarna och när jag hörde ett "woff" i en av högtalarna utgick jag från att ha hittat rätt kabel. När jag sen plockar ner framdörren och hittar samma färg på kablen till talaren där som de bak vid radion så känns det som att det är bekräftat! När jag väl fastställt vilka kablar som går till div. högtalare så kapar jag dom och skarvar på min DLS högnivåkabel och kopplar in dom i mitt DLS slutsteg. Sen kopplar jag på den andra enden av dom kapade kablarna på utgångarna på mitt steg! Jag vrider på tändningen med största spänning och hoppas på ljud, viket jag också får. Ett klart friskare ljud, men originaltalarna pallar som väntat inte trycket! Dock fungerar inte allt som det ska. För jag provar navigaton sprängs nästan mina öron, WOW!!! Jag tror nästan man kunder höra "gör en u-sväng" ända till Danmark! Okej, då är det väl bara att gå in in menyn och sänka navigatorvolymen tänker jag, men när jag provar detta kommer min första suck! När när jag sänker händer inget, samma höga volym hela tiden! :-( ?????? Varför? Det enda jag har gjort är ju att låta högtalarkablarna löpa genom ett steg för att förstärka signalen. Och när det går att sänka och höja volymen för CD/Radio så borde det ju även gälla för naven, eller?
Men nu kommer vi till det verkligen roliga! Originalhögtalarna består ju som sagt av en 6,5" midbas och en diskant. Från radion kommer endast en kabel som går in i midbasen och sedan vidare till diskanten. mitt på kablen mellan midbasen och diskanten sitter ett liten motstånd som agerer delningsfiler åt diskanten. Så med andra ord sitter det inget "riktigt" delningsfilter på originalsystemet! Jag klipper kablen till midbasen och byter ut originalhögtalrana mot en 6,5" DLS med seperata delningsfilter för midbas och diskant. Skruvar tillbaka dörrsidan och hoppas på ett minst sagt bra lyft när jag sätter på stereon! Men nä, inget hifi här inte! Okej, mina DLS för 1800:- kanske inte vinner några tävlingar, men nog f*n ska dom låta bra mycket bättre än originaltalarna! Men så är inte fallet! Dom låter som om man skulle slå en person hårt i magen och sedan be honom om att sjunga en låt! Dom orkar helt enkelt inte, och när jag höjer volymen låter det bara värre, men jag sen vrider över till höger sida och låter originalhögtarana mycket bättre! Men det slutar inte där, sen ger jag navigatorn ett nytt försök, när jag ber den om att ge mig en istruktion så kommer det inget ljud från min nya DLS-talare i vänter sida????? :-O Som sagt, det enda jag har gjort e att byta ut högtalrana mot nya. Varför skulle detta påverka ljudet från navigatorn? Och sist men inte minst så får jag in en radiokanal i höger bakhögtalare, inte den som är inställd på Radion, utan en helt annan!

Jag vet att det låter som om jag har koppat om var enda kabler i bilen och blandat ärtona med moröttrna, men jag känner mig ganska säker på att jag gjort rätt! Men av att dömma från resultatet känns det ju inte så!

Med andra ord: HJÄLP!!!!!!!!
          IP: ...[226.201]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2005-07-27 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335 E93 cab 2008
Verkligen ingen som har någon idé om vad som har blivit fel?           IP: ...[226.201]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -19
Pris: 419.000:-

BMW 525e  -85
Pris: 125.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 219.000:-

BMW 535  -86