AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Trimning och väghållning ]

EXTRAKTOR VS LAMDA

Visad 1.125 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg10st
Postad/Inlagd2002-02-06 22:07
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hej, har köpt ett supersprint extraktor till min e30 cab, nu undrar jag om man kan ta bort lamdan eller den måste sitta kvar. vill ju helst inte borra i ett kromat extraktor, eller kan man flytta ner lamndan till avgassystemet, katalysatorn har jag skurit upp och rensat ut allt "Skit" som var där och svetsat ihopa den igen, någon som har något bra förslag på hur man skall gå till väga med detta, vill helst slippa allt med avgasrening, och så undrar jag om bnågon kan rekomondera något bra trim chip till en e30 88 och om någon har något till salu så maila mig. tacksam för svar

Mvh Håkan

Håkan           IP: ...[.202.89]
Annons
Antal inlägg4.285 st
Postad/Inlagd2002-02-06 22:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
e81 118d-09
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Syresonden/lambadasonden måste du ha kvar, då den känner hur för bränningen är i avgaserna och skickar signalen till styrboxen som opptimerar värdena, dvs motronicboxen ger rätt mängd bränsle.
Om du ska göra mer med motorn kan du sattsa på ett chipp så länge, annars är det bäst att satsa på ett unichip och få motorn injusterad på rullande landsväg           IP: ...[.106.20]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2002-02-07 16:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har portad topp, sportfilter, chip från need for speed supersprint extractor och annan kam! är de bättre med uni chip då eller?!

Håkan
Stp_81@hotmail.com           IP: ...[204.126]
Antal inlägg987 st
Postad/Inlagd2002-02-07 16:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
545i E28
528iAM E39
Är grenröret kromat? Är det inte polerat rostfritt? Isåfall så går det ju bra att svetsa på en lämplig mutter och polera upp på nytt!
Unichip eller liknade mappning är nog att föredra...           IP: ...[9.126.2]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2002-02-07 22:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
det är kromat har just varit och hämtat hem ett chip från svensk turbo teknik, har även fixat en mutter som lambdan passar i det fanns att köpa färdiga sådana så nu är de bara rör fram till katalysatorn som skall dras, hur rensar man den lättast? skär upp den eller går det att slå rör igenom?!

Håkan
Stp_81@hotmail.com           IP: ...[205.242]
Antal inlägg655 st
Postad/Inlagd2002-02-08 10:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Att det är ett rostfritt stål råder ingen tvekan om. Antingen är det ett ferritiskt rostfritt eller ett austenitisk rostfritt stål. Hur som helst går båda bra att svetsa i. Viktigt är dock valet att svetstråd.
Prova med en magnet om röret är magnetiskt el. ej.
Förmodligen inte, då är det ett austenitisk rostfritt stål (liknande stål som diskbänken hemma)och då bör du använda ett artlikt tillsatsmaterial annars är risken stor för termisk utmattning och lossad nippel som följd.

Inte säkert är att du behöver en lambdasond. Många chip ställer in sig på ett förprogrammerat värde efter ett tag om något värde är totalt fel.

Katalysatorfunktion behöver du inte då du har en 88, men den måste sitta där. Detta betyder att du kan rensa den och sätta ett genomgående rör på insidan istället.
Dom tuffare avgaskraven gäller inte för 88.or men däremot fullt ut från 89.

oo=00=oo           IP: ...[.75.130]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2002-02-09 00:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
har just kommit hem ifrån garaget och satt på extraktort, svetsade ditt en mutter som jag fäste lambdan i, men behövs den inte då? chipet kommer ifrån svensk turbo teknik, och är köp på need for speed i malmö, extraktort är ett supersprint, sitter på plats nu, och katten skar jag upp på ovansidan och rensade,svetsade sedan ihopa den igen, nu fattas jag bara två 15 böjar sen skall allt vara på plats och man hoppas det skall gå bra, har annan kam portad topp och filter med vet du ungefär hur mycket effekt det lämmnar? och ett sport system.lambdan mätte jag så den sitter på samma avstånd som på original! men funkar det verkligen utan den? och kan man kolla det på något sätt? typ bara lossa kabeln från den? är tacksam för alla svar!.

Håkan
Stp_81@hotmail.com           IP: ...[.154.52]
Antal inlägg655 st
Postad/Inlagd2002-02-09 09:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kanske kan svensk turbo teknik ge dig svar på detta. Det beror på vilken information chipet behöver och hur det arbetar.
          IP: ...[4.15.66]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2002-02-09 16:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Dum fråga kanske , men vad gör det om lambdan sitter där? Speciellt nu då du redan svetsat dit den?

MVH David Öfverdahl-Forslöf           IP: ...[219.153]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 60.000:-

BMW 323ti  -97
Pris: 65.900:-

BMW 535i  -86
Pris: 50.000:-

BMW 318ti  -03