|
|
---|---|
Börje |
Finns det någon klok som kan det här med trimmning (trimmchip)? Vad jag förstår så har jag en 2,5 liters motor i min 523:a (-96)Men man har av någon anledning sänkt effekten till 170hk jämfört med den gammla 525:an som hade ca 190hk och döpt om den till 523i. Är det någon som vet hur och om jag kan få de här extra 20 pållarna i min 523:a? |
Hm... 523 96- har egentligen en annan motor än 525, man utgår bara från samma motorblock. 523 är omgjord och är modernare så man får ut ungefär samma prestanda på de där 170hk mot 525s 192hk. Deimos 525ixa touring -95 |
|
Börje |
Varför kallar man bilen som jag har för 523i när motorn är på 2,5 liter. Om jag inte har allt för mycket fel så finns det också 525i i E39 utförande. Vilken är skillnaden? |
Skälet till att den fick heta 523 istället för 525 var enligt vad jag har hört att man ville ha ett större steg upp till 528 än vad man hade fått om den fick fortsätta heta 525. 525:an är nu tillbaka i -01 istället för 528 och har 192 hk igen. 523:an ersätts av 520 som nu är på 2.2 liter och har 170 hk. De nya motorerna (fr o m -99) har Vanos (variabel kamstyrning) på både insug och avgassida. Nya 525 borde ha ett bättre toppregister än vad 523 har. |
|
Tja, vad jag har hört så optimerar bara ett trimchip motorn till 98oktan, när det gäller BMW:s svagare motorer. Det ska tydligen knappt märkas. Men om någon vet något annat så kan det vá kul att höra. Jag skulle också vilja skrämma upp bilen lite :) Mvh Ingo E39 -97 med 19" |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.