AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
Schmiedmann
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Jag har köpt en "skruvad" bil (The story)

Visad 73.425 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2005-06-30 07:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d -10
Men om säljaren har upplyst köparen om vad mätarställningen är, själv har säljaren ingen aning om att bilen är skruvad, så har ju inte bilen sålts med evsikten att lura någon. Säljaren har inte lovat någonting, alltså kan ju inte bilen inte motsvara någonting... Hade säljaren däremot garanterat att den inte var skruvad eller något, så är det ju en helt annan sak. Men det brukar vara ruskigt svårt att bevisa vad parterna kommit överens om muntligen.           IP: ...[2.98.10]
Antal inlägg3.734 st
Postad/Inlagd2005-06-30 08:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dAT -08
Det är mycket troligt att de skriver mätarställning istället för körsträcka när de inte vågar ta ansvar för att den stämmer.
I tyskland så står det ofta "Tacho XXXXX" på bilar med tvivelaktig bakgrund.

/Christofer           IP: ...[5.198.1]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2005-06-30 09:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Dredd: Om säljaren i annonsen skriver att han jobbar på en BMW-återförsäljare och uppger att bilen är kontollerad så leder ju detta köparen att tro att allt är som det ska.

Bara för att du inte haft för avsikt att lura någon så försvinner inte ditt ansvar.

___
//Ulf
          IP: ...[.194.26]
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2005-06-30 09:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
... och det är mitt ansvar jag har tagit.           IP: ...[.243.58]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2005-06-30 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Precis!

___
//Ulf
          IP: ...[.194.26]
Antal inlägg1.902 st
Postad/Inlagd2006-01-06 07:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520d xDrive Sedan Business Comfort Edition. (F10) Tjänstebil
modano: Nu kan du väl lägga ut registreringsnumret?

/Udo Dirkelsniff

[LÄNK]           IP: ...[.128.89]
Antal inlägg94 st
Postad/Inlagd2006-01-08 22:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
DEt var hemskt vad alla har smarta inlägg och skriver att det är en självklarhet som Modano har gjort. Det är det verkligen inte, det han har gjort är fan det ärligaste jag har hört.           IP: ...[.201.22]
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2006-01-09 07:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
regnumret är SUF 019           IP: ...[.230.69]
Antal inlägg310 st
Postad/Inlagd2006-01-25 17:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mätarställning betyder just det, att mätaren står på detta tal. Körda mil eller motsvarnade kan diffa mot detta. Såhär skriver bilfirmor för att friskriva sig mot mätarfiffel etc. Detta är enligt mig inte nog, kan iofs inget rättsfall om just detta men det går väl att kolla. Sen för att föra tankarna lite längre bak itråden, där div "handlare" runt om i västsverige försvar agerandena med motiveringen att dess är bägge privata etc. En jämförelse som togs var väl något med icabutik eller? sanslöst, när man gör affärer så finns det något som kallas enuntiation, detta är någt (en faktor) som säljaren särskillt utfäst i antingen anonns eller under förhandling som kan anses drivande för affärdens genomförande, känns det igen? Jobba bme, @bmw.se kollat miln o du det är lugnt jag kan detta med bilar etc. Nu vet inte jag vad som sagt under förhandlingarna men det spelar ingen roll. Dessa utfästelser fäller säljaren i domstol: BASTA

Otto som numer är mljövän
          IP: ...[.96.159]
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2006-01-26 07:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
eh.. jaha ?           IP: ...[.230.69]
Antal inlägg310 st
Postad/Inlagd2006-01-26 09:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vitte bara klargöra lite, du har faktiskt initialt betett dig klandervärt, detta har du på bästa tänkbara sätt åtgärdat då din kund går skadeslös ur det hela. Kanske till o med lite för bra, han är inte helt oskyldig då denne med lätthet kunde kontrollerat de ursprungliga uppgifter du lämnat i anonnsen. Sant att ha brukat bilen en tid, sak samma, ni har ju löst det.

Min enda "kritik" om man nu får komm med en sådan är att du inte körde fram instrumentet(mätarställningen) till den korrekta om du nu gjorde som du sa och informerade din nya kund om situationen. Detta är vårdslöst av dig och ditt ansvar om denne nu blåser en kund i sin tur. Isåfall bör du ha papper på att bilen är såld under förespegling av ett givet antal mil. Bäst hade varit en korrekt mätarställnig. Alla eventuella framtida krav mot dig hade fallit. Givet är att kommer ett sågant har du regrässrätt mot den du köpte av minus den tid som förflutit sen du fått veta.

Hoppas allt går bra och än engång, stilig lösning må jag säga.

Mvh Otto von Rapsöl
Antal inlägg22.536 st
Postad/Inlagd2006-01-26 09:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
325iAT -06 Sonorametallic
Ford KA Collection -2010
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Och Otto hur gör man för att flytta fram mätarställning rent tekniskt :)
Anlitar oseriösa mätarskruvare??, vars programvaror förmodligen bara är kalibrerade för att backa mätare :)

///MVH Hasso
[LÄNK]           IP: ...[.30.166]
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2006-01-26 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
exakt. har ingen aning om hur man ska kunna flytta fram mätarställningen.
I min annons angav jag att mätarställningen är skruvad, hur mycket vet jag inte... Även på köpekontraktet angavs detta.

Du skriver "om jag informerade kunden om situtionen.." antar att du inte sett annonsen på bilen? Jag informerade alla potentiella köpare om att bilen var manipulerad. Tro precis vad du vill.

Är jag vårdslös? Vad skulle jag göra? Skrota bilen ? Och nej det är absolut INTE mitt ansvar om den nye ägaren blåser en framtida köpare.

Jag kan tyvärr inte belastas för om köparen av min bil är ärlig eller ej.
Framtida krav mot mig? Vore kul att höra motiveringen om huruvida jag skulle kunna bli fälld för något över huvudtaget dels för att jag är privatperson dels för att jag har ett kontrakt på försäljningen där det klart och tydligt står att bilen är manipulerad.

IP: ...[.230.69]
Antal inlägg310 st
Postad/Inlagd2006-01-26 12:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Man ringer BMW. Detta är fullt möjligt, iallafallpå Audi o Vw. Detta görs när man byte mätarhus etc.

Otto
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2006-01-26 12:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu är det ingen Audi eller VW.
          IP: ...[.230.69]
Antal inlägg1.229 st
Postad/Inlagd2006-01-26 13:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
645 cab 12V
modano borde kanske veta iom att han jobbar på BMW ;-)           IP: ...[103.108]
Antal inlägg22.536 st
Postad/Inlagd2006-01-26 13:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
325iAT -06 Sonorametallic
Ford KA Collection -2010
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Man kan byta mätarhus, men mätarställning blir densamma som Ljusmodulen lagrat, lika om du byter ljusmodul så tar den mätarställningen från instrumentet. Och för att detta ska kunna ske så måste antingen instrumentet el Lcm ha mätarställning noll pga det är det enda sättet att programera in bilens chassinummer vilket krävs i bägge enheterna för att dom ska synka.Annars står mätarställningen stilla i den ena enheten.
Så tyvärr är det inte så enkelt för BMW :)
Du kan mao inte stoppa i ett beggat instrument el Lcm heller.

///MVH Hasso
[LÄNK]           IP: ...[.30.166]
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2006-01-26 13:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
exakt Hasso!           IP: ...[.230.69]
Antal inlägg1.749 st
Postad/Inlagd2006-01-26 15:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Otto von Diesel:
Varför väcker du denna självdöende tråd till liv igen? Allt är ju redan sönderdiskuterat och modano har gjort (mer) än rätt för sig... Varför tjafsa vidare?
Dessutom blir det väl ganska svårt o ställa fram mätaren till det korrekta miltalet eftersom modano inte känner till vad bilen egentligen har rullat...??

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: [LÄNK]           IP: ...[7.207.5]
Antal inlägg310 st
Postad/Inlagd2006-01-26 15:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tycker att han gjorde rätt, DÄRFÖR, han agerar som jag skrev , storstilat. Ville bara säga det, samt ett försök till klargörande av ansvarsfördelning vad gäller mäklade bilar, vilket många sysslar med och implicit tycker till om i trådens början.

Hasso; detta måste ju bara vara fel, om en bil är ställd på 9999999999i ljusmodulen så inte står mätaren på detta, det är jag säker på då en vän hade en köpte en backad 530d. Vid köp 14 realt 37. Ljusmodul 9999999999. Varför skulle det då inte gå att ställa om frammåt ? Bakåt kan jag förstå men inte frammåt. Det är det som går på VW Audi. Inte bakåt.

Är det inte så att om ljusmodul står på x och mätare på Y så ökar x enbart om y är större än x. Och om Y är större än x så blir inte x samma som y. Då är x konstant fram tills dess att y passerar x och då gäller åter att x=Y Vilket medgör framkörning av mätare. Om detta inte är sant hur är det då möjligt att backa mätare då ljusmodul inte kan köras bakåt?

Min Lupo (motometer) har denna koll, om jag ställer mätaren under reellt värde så justerar den tillbaka sig efter 30 minuter. Dock inte om man gör rätt dvs ställer om alla lagringsenheter vilket går på VW men inte på BMW vad jag vet. Denna koll internt i bilen elektronik har inte Bmwbilar vad jag vet. Du kan ju svara i en ny tråd eftersom det finns önskemål om att denna skall vara "tyst".

Otto           IP: ...[.96.159]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2017 AutoPower.se

Däck365

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 840ci  -96
Pris: 189.000:-

BMW 528  -99
Pris: 5.500:-

BMW M135i xDrive  -16
Pris: 330.000:-