AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Jag har köpt en "skruvad" bil (The story)

Visad 77.163 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2005-03-15 17:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nä, nu ger jag snart upp och köper en Volvo!

Har kollat runt på bra många bilar nu, alltid har något varit eller kännts skumt när man pratat med säljaren. Det där med att något känns skumt behöver ju inte alltid betyda att det är något fel med bilen, men ibland får man lita på magkänslan när man pratar med folk, och när jag känner så så har jag släppt bilen.

Hittade iallafall en bil förra veckan på blocket som verkade schysst.

[LÄNK]

Snackade med säljaren som kört bilen 3000 mil på dryga året utan större problem. Han hade köpt den av ScandCar i Sollentuna. Scandcar är första ägaren i Sverige. Det företaget ingav spontant inget större förtroende men men.
Säljaren hade fått "garantier" av ScandCar att bilens mätarställning stämde, fick även med protokoll från avläsning från BMWs testinstrument som ju "garanterade" mätarställningen.
Vidare följde det med en fullstämplad servicebok från Autohaus Krauth i Sinsheim som ju är en riktig BMW åf/verkstad. Allt matchade fint. Vidare fick säljaren 12 månaders garanti på bilen förutom slitagedelar (Han köpte den dec 2003). Så efter en timmes snack med säljaren så låter allt bra, bilen är i kanonskick osv. Killen låter tvärärlig och berättar vad han gett för bilen (ej i närheten av underpris), vilka småfel som finns. Allt låter kanon.
Ber honom faxa ner serviceboken vilket han gör. Såg ju riktigt bra ut förutom att post- och telenummer var annorlunda i boken än på hemsidan. Nåväl, de kan ju ha flyttat eller nåt. Kollar med SBP och får reda på vem som ägt bilen i Tyskland, en ägare, dessvärre ett företag som jag inte kunde hitta på nätet eller i telefonkataloger. Nåväl, företag kan ju komma och gå, så vi gräver vidare...

Faxar ner serviceboken till Sinsheim och efter några dagar (idag) så ringer tyskarna upp.

Svaret:
Stämplarna i boken är förvisso deras, men det är stämplar de använde för 10-15 år sedan innan de bytte postnummer och telefonnummer. Postnumret på stämplarna hade bara fyra siffror, numera hade de i tyskland 5 siffror.
Vidare konstaterar tysken att fordonet i fråga aldrig någonsin satt sin fot (däck) hos dem.

Slutsats: Förfalskad servicebok.

Där slutar mina efterforskningar, inte värt för min del att gräva vidare.

Ringde upp säljaren och informerade om vad jag hittat och han blev naturligtvis ledsen och tänkte ringa ScandCar omedelbart.
Gav honom dock rådet att ta det lite kallt. Rådde honom att åka in på BMW och be dem om hjälp med garantiservicekontroll med mera så han har mer kött på benen innan han ger sig på ScandCar. Han sa att han skulle ta bort annonsen från Blocket och så...Så ge er inte på honom, han har bara blivit lurad, sen får vi hoppas att han kan få reda på vem som fipplat med bilen och ev. få upprättelse från ScandCar.
Hoppas för hans skull att han kan få ordning på detta, med tanke på vad han betalat och vad som nu lär komma fram via efterforskningar så blir det en stor förlust om inte ScandCar tar på sig ansvar.

Personligen börjar jag bli rätt trött på det här.
Vill ha en E39 528 Touring.
Steptronic, Navi/TV och det vanliga som brukar följa med dessa bilar. Undrar hur länge man ska måsta söka innan man hittar en ärlig kärra som tål syn? Jag tycker ju inte det är så att jag bara rör mig i de nedre prisregionerna.

Hela det här importsvindleriet måste ju skada BMW som märke ganska kraftigt i längden.
Känns smärtsamt om man ska måsta köpa en V70 2.4T istället. Får ju en sv-såld sådan fullutrustad med Navi/TV etc för 150000:-, sorgligt då BMW är roligare men detta ständiga strul är jobbigt.

Jag har ju en annons inne på köpes, den som har en bil som motsvarar kraven och tål syn och vill sälja får gärna höra av sig.

/Robin

IP: ...[.98.220]
Antal inlägg2.101 st
Postad/Inlagd2005-03-15 18:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 535i 2011 M-sport
I dina kläder hade jag satsat på en svensksåld vagn från en auktoriserad handlare. Förvisso något dyrare, och ingen garanti mot fuffens men du slipper i alla fall ägna en massa tid att ringa ill tyska bilverkstäder och lära dig en massa saker om de tyska postnumren.

För övrigt beundrar jag din energi i att kolla fakta inför bilköpet. Om alla var lika noggranna skulle marknaden för mätarsvinen vara betydligt bistrare. Lycka till!           IP: ...[248.188]
Antal inlägg1.907 st
Postad/Inlagd2005-03-15 22:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tretretti: Om du följt tråden så vet du att robo lärt sig sin läxa och därför är extra observant.
robo: Den som söker skall finna...

/Udo Dirkelsniff

[LÄNK]           IP: ...[.60.199]
Antal inlägg8.330 st
Postad/Inlagd2005-03-15 23:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
robo; Du vill inte hämta "få den uppkörd på trailer" en bil direkt från en Tysk BMWhandlare? Vad sägs om denna? [LÄNK]

Eller en långmilare som inte är mätarbackad.... [LÄNK]

Mvh Stephan

IP: ...[.164.89]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2005-03-16 00:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

robo: har du kollat på denna [LÄNK]? Ger ju ett seriöst intryck då den som säljer själv tagit hem och brukat bilen.

___
BMWCS #5157
          IP: ...[143.133]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2005-03-16 00:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tanken har slagit mig att hämta upp en bil själv, kanske med hjälp av transportfirma. Har ju bara hört gott om att köpa från riktig BMW handlare och att man i stort sett kan köpa osett och bli nöjd. Funderar på saken...Nästa fiffelbil jag stöter på i Sverige så lägger jag ned projektet "köpa ärlig importare i Sverige" det är en sak som är säker, ska slå personen som Programmer länkar till på Blocket en signal, verkar seriöst...

Synd om jag ska måsta gå Programmers väg och skaffa V70, nog för att det är en trevlig bil, men det är ingen BMW.

/Robin

IP: ...[4.21.41]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2005-03-16 01:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

robo: när jag sålde min 540T så var jag tvungen att skaffa en ersättningsbil snabbt. Var sugen på en 530T men då vi hade en liten grabb på 4 veckor som tog en hel del tid i anspråk så insåg jag att leta "ärlig" 530 inte var ett projekt jag hade tid med just då. Att köpa V70 är lite enklare och då jag tittade på relativt nya så var det ju faktiskt ett par månaders garanti kvar på den jag köpte. Som du säger en helt ok bil men ingen BMW och just nu snurrar tankarna runt om jag ska byta till en 530T (E39) eller behålla Volvon något år till och då byta till en E61.

Ps. Han som köpte min 540 var ungefär där du är nu eller nästan i alla fall. Han hade gått igenom ett antal bilar som en efter en föll bort när han grävde lite. Han hade bl a en 530T hemlånad och där han var mer eller mindre överens med handlaren om köp. Mätaren på 12' (och bilen såg inte ut att ha gått en meter längre). Kontroll av garantirep i Tyskland visade att bilen gått drygt 19' ett halvår tidigare. När han kollat upp min så blev det affär ganska omgående. Intagen till Sverige ganska tidigt i sitt liv av en person för eget bruk. Efter det två ägare här på Autopower.

Det var lite det som jag fastnade för i annonsen jag länkade till. Personen har tagit hem den för att själv använda den och då är man ofta mer petig än handlarna som tar hem massor av bilar för att bara sälja så fort som möjligt. Sedan har han kört med bilen 3-4 år så det känns ganska normalt att det är dags att byta.
Den såg fräsch ut på bilderna så det är bara att hoppas att den lever upp till det in real life...

___
BMWCS #5157
          IP: ...[143.133]
Antal inlägg1.828 st
Postad/Inlagd2005-03-16 07:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kanske dags att "skriva upp värdet" på de ärliga bilarna, depriser vi alla brukar ange i värderingsforumet tenderar ju att bli låga tycker jag och de kanske passar bra på skruvade bilar. För en ärlig kan/ska/får man ge mer. Eller köpa en till det lägre priset men med de höga milen kvar på mätaren och historiken i behåll, vilket jag valde att göra. Dock kostade den som "lågmilare" man brukar se på bla blocket men då är en "riktig". Ca 26000mil. Den är värd varenda krona!           IP: ...[.112.80]
Antal inlägg5.360 st
Postad/Inlagd2005-03-16 07:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bekymmret med att värdera upp de "ärliga" och "fina" bilarna är att köparna kommer ändå att jämföra pris med de billigaste som i allafall i nuläget styr marknaden. Hade gärna sett att det vore tvärtom, men så fungerar det inte (oftast) i nuläget. Ett bra mått på prispressen är att de jag känner som småhandlar som innan handlat med BMW nu helt slutat med det, slutpriserna blir ofta lägre än motsv i tyskland...

/Simon           IP: ...[.140.69]
Antal inlägg4.789 st
Postad/Inlagd2005-03-16 09:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har dragit samma slutsats som simon_en.

Priserna i Sverige är så låga att man knappast kan importera en BMW för att tjäna pengar utan att fiffla.

Jag skulle aldrig köpa en importerad BMW som tagits in av någon som bara haft den en kortare tid (för att tjäna pengar på). Bättre att hämta den själv istället.

IP: ...[239.132]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2005-03-16 16:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i E91 -07
Kan inte göra annat än att hålla med Simon och Björn!

Själv har jag tänkt att sälja min bil till sommaren (330i-01 M-paket, sv-såld 7200 mil) efter att ha gett en bra bit över 200' för den
för ett år sedan, som jag då tyckte var ett bra pris, letade länge!
Men efter att ha sett sista halvårets prisras på 330 har jag nästan beslutat mej för att behålla den, om jag inte får vad jag vill ha, är jättenöjd med bilen, men ni vet hur de är, man vill alltid ha något nytt...
De billigaste 330:ina ligger ju runt 150' iof import + allt krångel man får på köpet då (robo)!
Så då kan man ju fråga sig, om jag säljer min bil för en bra bit under 200', vad får jag då för annan likvärdig bil för dom pengarna, i mina ögon, ingenting!
Någon som har några förslag?

En annan sak är ju enligt min mening, svenskarna som har gjort att import har fått detta "skit rykte" och som samtidigt drar ner hela prisbilden.
9 av 10 svenskar säger, en importerad bil/ eller hämta en tysk bil kan man ju inte köpa/hämta för den är ju skruvad,
men så är de svensken själv som skruvar bilen, snacka om att kasta sten i glashus!
          IP: ...[181.1.3]
Antal inlägg813 st
Postad/Inlagd2005-03-16 16:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Problemet uppstår när en mindre seriös firma/privatperson hämtar hem en bil för att kränga direkt endast för att tjäna pengar.
Dom som åker ner till Tyskland för att hämta en fin bil till sig själv som dom tänkt behålla en längre tid är nog underrepresenterade bland "skruvarna".
Tror jag.

Sjöberg           IP: ...[09.7.44]
Antal inlägg4.789 st
Postad/Inlagd2005-03-16 16:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Precis som sjoberg skriver är det skillnad på importbil och importbil.

De senaste 5-7 BMW som jag haft har varit importbilar av den anledningen att de varit de finaste jag kunnat hitta till rimliga pengar. Samtliga utom en hade tagits in av köpare för eget bruk och ägts under minst 10 månader. Eller importerats av mig själv.
Har inte haft några problem med dessa bilar som kan relateras till att de skulle vara importerade.

IP: ...[239.132]
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2005-03-17 15:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
skuggar igenom bytbil.se efter 5 touring 97- och förvånas av de låga priserna på bilar som verkar vara i gott trimm. Ex en 528, -98 med "full" utr och 12.000 mil på mätaren. 89.000:-, eller en annan 520 98 med 15000 mil o hyfsat god utr. nivå, 82000:-,, Visst kan man med stor säkerhet säga att dessa bilar är skruvade eftersom de dessutom är 10-20.000 billigare här i (S) än vad de är i (D). Dessutom så har vissa företag av namn typ som XXX auto trade eller xxx car import oftast inga skyltar alls eller som en handlare har gjort, lagt ut grå färg i paintbrush för att dölja reg.nr. Känns ju seriöst.

Fan, man blir ju helt tosssig efter att läst forumet här. Man misstänker ju, som någon redan här påtalat, allt och alla så fort man ser en bil med en skylt som börjar på S;T;U;W           IP: ...[0.175.2]
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2005-03-17 15:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
525d -10
Nu är det väl inte hela sanningen att det skall vara så mycket strul med importbilar som forumet kanske ger intryck av. De som är nöjda och aldrig har problem lär ju inte skriva för mycket här inne. Det är ju de som behöver ventilera känslor och/eller få hjälp som skriver.

Personligen köper jag hellre import än svenskt, eftersom jag tycker svenskar överlag sköter sina bilar alldeles för dåligt, med skitreservdelar och dålig avsköljning av salt etc.           IP: ...[2.98.10]
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2005-03-17 15:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
525d -10
Fast det skadar ju inte att vara extra försiktig. Både gällande svensksålda bilar och importbilar.           IP: ...[2.98.10]
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2005-03-18 10:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
tips på 525 touring.. troligen ett skämt men ´värt att kolla upp ;-)
[LÄNK]           IP: ...[0.175.2]
Antal inlägg1.828 st
Postad/Inlagd2005-03-18 10:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Luktar födelsedagskalas?           IP: ...[.112.80]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2005-03-19 23:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej och hå!

Skam den som ger sig.

Igår var jag iväg och köpte bilen som programmer länkade till på Blocket. Kollat upp den så gott det går på den här tiden även om jag ska gräva vidare så djupt det bara går.
Hursomhelst, det faktum att ägaren importerat bilen själv och ägt den över 3 år gav ju ett bra intryck. Sen fanns det mer, han hade ett yrke som gör att man ogärna kan syssla med blåsningar.
Såld av Mercedes Benz Niederlassung (Daimler Chrysler) i Lübeck där de tagit den som inbyte när enda tyska ägaren köpt en ny merca, en äldre herre.
Intyg kors och tvärs + att en BMW mek hävdat att han kollat bilen vad gäller ljusmoduler och sånt och konstaterat att ingenting nånsin varit utbytt. Vet inte om han vet vad han talar om eller om det är så, att man kan se på bilen att grejerna är vad som kom ifrån fabrik och inget annat.
Ett års Eurogaranti från Merca som nog motsvarar den garanti som tyska BMWs Eurogaranti. Läste försäkringsvillkoren och det täckte bannemig allt vilket förra ägaren utnyttjat utan problem för att fixa småfel under första året.
Kändes som ett stort plus då den var såld av Mercedes Niederlassung, bäst vore ju en BMW Niederlassung, men jag har svårt att tro att Mercedes skulle ha okunskapen eller viljan att befatta sig med en tveksam bil.
Med skoltyskan kan jag ju iallafall konstaera att Mercedes intygar en massa angående skicket, ej krockad, ej taxi/trafikskola etc. Ej heller några konstiga formuleringar kring mätarställning.
En hel pärm med dokumentation inklusive lappen som satt i rutan när bilen stod till försäljning.
Smakar det så kostar det, närapå fullutrustad som den var med god dokumentation så blev det dyrare än vad man ser normal på Blocket. Men men, jag tycker det är rimligt att pynta minst lika mycket för en sån här bil som för en V70, 4 veckors sökande på blocket och i stort sett alla bilar jag ringt på har det varit något lurt med. Lockande pris men...
Hoppas folk så småningom inser att 100000:- för en i stort sett fullutrustad 528 Touring och 10000 mil oftast är en bluff.

Nä, nu ska jag se till att överösa resten av forumet med frågor om hur jag bäst kan fixa till den här bilen som jag vill ha det. Hoppas ni kan hjälpa till!

Hoppas att det löser sig för Modano med att få upprättelse för bilen som den här tråden grundade sig på.

/Robin

IP: ...[4.21.41]
Antal inlägg8.330 st
Postad/Inlagd2005-03-19 23:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Grattis!, Och skam den som ger sig!, För då hade du ägt en V70 i stället.

Mvh Stephan           IP: ...[.46.234]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94