AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Jag har köpt en "skruvad" bil (The story)

Visad 74.905 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg8.835 st
Postad/Inlagd2005-03-05 10:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mycket skönt att det löste sig, och det gör att jag iaf i framtiden inte skulle ha några problem att handla bil av modano igen.

En dag som denna så vinner man tillbaka lite tro på mänskligheten igen.
          IP: ...[.75.113]
Antal inlägg876 st
Postad/Inlagd2005-03-05 14:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330 cab-02
rent juridiskt sett är det väl så att säljaren har ansvar för uppkomna fel som kan bevisas ha funnits där före köpet i 6 månader!?
läste på lite om detta förut och har för mig att "fel"som: överspacklad rost, dåligt lagad krockskada, tillbakaskruvad mätare mm. anses som fel säljaren är ansvarig för, vare sig han vet om det eller inte.

PS. tur att det finns så pass ärliga personer som modano!           IP: ...[246.157]
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2005-03-05 14:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jonaz_6, är det ett köp privatpersoner emellan har kan säljaren aldrig ställas till svar för eventuella fel. 6 månader gäller bara mellan privatperson-bilhandlare.
Om man ser det rent juridiskt så hade jag aldrig behövt ta tilbaka bilen, hade kunnat vända ryggen till säljaren.
Vad vissa av er än tror så hade jag gjort rätt för mig vare sig jag jobbar på BMW eller inte.
Min livsfilosofi tillåter inte mig att göra så.

Bilen står nu åter hemma hos mig.           IP: ...[243.193]
Antal inlägg8.835 st
Postad/Inlagd2005-03-05 15:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
modano: Vad kommer du göra med bilen nu? Kommer du försöka kräva kompensation ifrån din säljare?           IP: ...[.75.113]
Antal inlägg1.828 st
Postad/Inlagd2005-03-05 16:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hoppet för mänskligheten är inte ute,! En hedersman är du Modano. Hoppas du också kommer att få kompensation. Driv detta och om du vill/kan, förtsätt historien här.           IP: ...[.112.80]
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2005-03-05 16:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
acey,
Jag kommer köra bilen ett tag, kanske sätta ut en ny annons med alla fakta om bilen. vet bara inte vad den kan betinga för värde. Det är som sagt en mycket fräsch och snygg bil på alla sätt.

Jag kommer troligtvis inte kunna få någon ersättning vart jag än vänder mig MEN skulle jag få nys om vem som skruvat bilen så lär jag inte hålla truten.

IP: ...[.211.44]
Antal inlägg1.903 st
Postad/Inlagd2005-03-05 16:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520d xDrive Sedan Business Comfort Edition. (F10) Tjänstebil
robo: Hur smakade skon? eller har du inte ätit den?

"Och bilen kom ju till Sverige strax efter det. Så 19000 mil + det den rullat i Sverige. Om säljaren av bilen inte hade en aning om detta så ska jag äta upp en av mina mest sura jympadojor."

/Udo Dirkelsniff

[LÄNK]           IP: ...[.60.199]
Antal inlägg876 st
Postad/Inlagd2005-03-05 17:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
330 cab-02
enligt vad jag kan förstå så har man liknande rättigheter även om det är mellan privatpersoner.

[LÄNK]           IP: ...[246.157]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2005-03-06 00:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Udo, och andra

Angåemne att äta en av mina suraste jympadojor så har jag til viss del ändrat uppfattning. Köpet har gått tillbaka med FULL ersättning till mig. Kalla mig feg, men med tiden backad så vad kan jag begära....????
Det finns i Sverige privatperosner, och garanterat bilformor som förtjänar att nämnas i hela denna "skandal". Jag lämnar helt enkelt över ordet till Modano i denna fråga då hab nu återköprt bilen untan krångel. Han får bestämma hir det skall föras vidare. Jag känner till att det finns jurdiska problem, visst, men liksom Modano uppfyllde sina moralsika plikter så finns det andra innan honom. Hursomhelst, då återköpet är fullfötljt till min fulla belåtelse, Modano är en man med heder, så finner jag ingen anledning att argumentera i dennna tråd. I mina ögon så låter jag Modano äga tråden då det numera är hans bil.

Hur man än vrider och vänder på det så har han gjort rätt för sig, så ingen mer kritik angående detta.

Min mailadress finns ju tillgänglig om någon har specifika frågor, jag har ingen anledning att agera i blindo och Modano vet min inställning till hur han skött affären. Talat som person, skulle jag gärna köpa en annan bil av honom med lärdomen om att kolla upp flera saker innan. Jag har lärt mig massor av hela denna story och jag vet att Modano gjort detsamma.

Härmed lämnar jag alltså ordet till Modano, det finns saker i affären vad gäller historik som bl a gäller svenska ägare osv. Men jag lämnar detta till Modano när och huruvida han vill gå ut med detta. Återigen, jag hoppas Modano kan få någon typ av upprättelse, om än inte juridiskt/ekonomisk så hoppas jag han orkar driva detta vidare som en moralfråga.

Ja, vi skiftade bil mot pengar idag. Finns inget att diskutera. Jag fick tillbaka hela köpeskillingen utan diskussioner.

/Robin

IP: ...[4.21.22]
Antal inlägg1.903 st
Postad/Inlagd2005-03-06 10:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
robo: Bra att du är nöjd och lycka till i jakten på en annan bil.
robo och/eller modano: vad är det för reg. nummer på bilen?

/Udo Dirkelsniff

Antal inlägg1.903 st
Postad/Inlagd2005-03-10 20:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
modano: Hur går det i jakten på skruvaren? Hoppas att du får tag i den som gjort det.

/Udo Dirkelsniff

Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2005-03-11 07:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
har pratat med företaget som ägaren innan mig köpte bilen av.
Dom påstår att dom aldrig garanterar några mätarställningar på sina bilar.?? !!
På deras varudeklarationer skriver dom bara ---- på mätarställning och dom upplyser alltid kunden om att bilarna "kan" vara skruvade enligt vad dom sa till mig.
Vem tusan vågar köpa bil där?
Låter konstigt att en firma kan sälja bilar på dessa premisser.
Jag kommer nog ingenstans där tyvärr, men Renströms Bil känns väldigt lurt att handla bil ifrån...           IP: ...[243.193]
Antal inlägg3.477 st
Postad/Inlagd2005-03-11 08:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 328 ti-00
BMW 318 cab-92
BMW CS 2802
Va!!! Skapligt oseriöst! Skulle aldrig köpa bil från den firman!

Mvh Abbe

Dagboken: [LÄNK]           IP: ...[.142.10]
Antal inlägg1.828 st
Postad/Inlagd2005-03-11 09:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Låter ju sanslöst... Var ligger Renströms bil?           IP: ...[.112.80]
Antal inlägg21.015 st
Postad/Inlagd2005-03-11 09:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog forska vidare lite, för visar det sig att det är bilhandlaren som låtit skruva bilen tycker jag det låter som ett solklart fall av bedrägeri som de inte kan friskriva sig från!

Saken är nämligen den att om de vet att bilen är skruvad, är de skyldiga att påtala det!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.98.224]
Antal inlägg1.089 st
Postad/Inlagd2005-03-11 10:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Verkar ju hyfsat svårt att kunna bevisa att det är handlaren som har skruvat...
Det är ju inte direkt något som skruvaren har intresse av att dokumentera i servicebok, foton före/efter etc etc ;-)           IP: ...[158.177]
Antal inlägg22.666 st
Postad/Inlagd2005-03-11 10:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
[LÄNK] Tyresö där finns ju närhet till mätarskruveriverksamhet enligt sägen.
Dom köpte bilen av Nordea som utmätt den från tidigare ägare
enligt tidigare inlägg av Robo.

///MVH Hasso
[LÄNK]           IP: ...[.113.20]
Antal inlägg1.903 st
Postad/Inlagd2005-03-11 22:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
modano: Vad säger föregående ägare? Det är väl den du blev lurad av...

/Udo Dirkelsniff

Antal inlägg351 st
Postad/Inlagd2005-03-14 13:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Som någon nämnde tidigare i tråden: vad är det för regnummer på bilen? Kan ju vara intressant om den kommer i omlopp på blocket eller liknande om ett tag igen. Sen som sagt, det behöver ju inte vara en dålig bil bara för att den gått längre än vad någon på vägen ville ge sken av. Men alltid intressant att känna till..           IP: ...[27.7.51]
Antal inlägg424 st
Postad/Inlagd2005-03-14 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Instämmer med traum, möjligheten finns att bilen kommer i omlopp och till slut med fel utgiven mätarställning, och ytterligare en person sätts i samma sits som i det här fallet. Då är det inte säkert att säljaren agerar på lika bra sätt som modano.

BMW4EVER!
---
Min E39:a: [LÄNK]           IP: ...[.36.193]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2018 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318i  -98
Pris: 19.900:-

BMW 735i  -90
Pris: 15.000:-

BMW 535  -92
Pris: 45.000:-

BMW 320  -04