AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Jag har köpt en "skruvad" bil (The story)

Visad 74.544 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.039 st
Postad/Inlagd2005-03-03 21:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E60 M5 -07 Lci
Allt detta förutsätter att bilen nu har gått så mycket som robo säger.

Detta ger ju tyvärr bmws återförsäljare en rejäl känga eftersom tom deras egna personal åker om kring med skruvade bilar.
Jag precis som dom flesta andra här tog ditt yrke som en kvalitetsstämpel på din bil när jag läste din annons.
Detta är garanterat något som du har räknat med, annars hade du inte nämnt ditt jobb i annonsen.
Hur kan man lita på bilarna som står i dom svenska hallarna efter detta?

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
[LÄNK]           IP: ...[.82.157]
Antal inlägg1.959 st
Postad/Inlagd2005-03-03 21:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
535i -89
Tsaros - förstår hur du tänker, men jag tror inte att en enskild reservdelsman som i egenskap av privatperson säljer en skruvad bil påverkar folks förtroende för BMW:s återförsäljarnät. Inte ens om han använt BMW:s namn som "förtroendeingivare".           IP: ...[117.248]
Antal inlägg22.645 st
Postad/Inlagd2005-03-03 22:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Oavsett bilaffären och mätarställning modano
I annonsen refererade du till att du jobbade på BMW och gjort alla kontroller ordentligt för att få bästa möjliga referens på bilen som kan ses om ett lojalitetsproblem mot din arbetsgivare och är tyvärr en riktig blunder.
Ingen skugga faller över din arbetsgivare, men däremot är jag övertygad om att han inte gillar ditt refererande i samband med verksamhet som direkt strider mot din lojalitet och anställningsvillkor mot företaget eftersom dom idkar bilförsäljning.

Som exempel så får inte en mekaniker, säga åt kunden ring mig i kväll så repar jag din bil till halva priset som ett exempel vad policyn innebär.iofs inte riktigt samma grej.
Jag hoppas att detta löser sig er i mellan så båda blir nöjda
bilen hade ju en väldigt brokig historia även innan du köpte bilen också med konkurser och utmätning vad jag förstog så nått har hänt på vägen där också vilket borde gjort dig misstänksam också.
Det är ett elände med sånt här men det är bra att det kommer upp idagen som avskräckande exempel.
Hjälps åt och luska vidare och se vad ni får fram, du borde ju ha alla möjligheter att kolla BMW historiken internt bättre än en privatperson.

///MVH Hasso
[LÄNK]           IP: ...[7.29.84]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2005-03-03 22:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Jag håller med dig liste. Såg också annonsen då den låg ute kommer ihåg att min tanke var ungefär "aningen dyr men snygg och säkert ärlig" och det sistnämda berodde ju helt och hållet på att annonsören jobbade på BMW. Helt klart ett starkt försäljningsargument i de flestas ögon.

___
BMWCS #5157
          IP: ...[143.133]
Antal inlägg4.350 st
Postad/Inlagd2005-03-03 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det känns skrämmande när lekmän vet mer om hur mätarställningen manipuleras än anställda chefer hos BMW-åf som sysslar med försäljning av importbilar. Jag kan bara inte tro att det är sant.

Det är väldigt märkligt att det finns många som kontrollerar mätarställningen enligt konstens alla regler, förutom garantireparationsbeviset. Det verkar ingen känna till.
Tidigare ägare är heller inget som lämnas ut med glad min.

Flåklypa           IP: ...[7.71.22]
Antal inlägg2.285 st
Postad/Inlagd2005-03-03 22:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
2013 BMW 116i M-Sport
2011 BMW 535dA Touring M-Sport
Modano, tror inte du kommer undan detta så lätt bara för att affären gjordes upp mellan privatpersoner. Lagen ger fortfarande köparen visst skydd, men inte lika omfattande som vid köp av firma.
Det enda rätta är att du köper tillbaks bilen eller kompenserar köparen. Sedan får du naturligtvis göra samma sak mot din säljare! Och det är inte småpengar det rör sig om. 11000 riktiga mil mot kanske 25000 osäkra mil ger 40-50.000 kr i minskat värde.
Rörande att blanda in ditt arbete; ett rätt intressant fall hände här i Västerås, där en anställd hos en stor bilåterförsäljare hade använt sitt arbete som marknadsföring när han skulle sälja ett skrot-vrak. Han gjorde en bra affär, men företaget fick en halvsida i region-tidningen, som gav oerhört mycket badwill. Så använder man sitt arbete som marknadsföring så får man räkna med att det kan slå tillbaks!
Jag tänker på mig själv, när jag säljer bilar är det naturligt att AutoPower kommer in i diskussionen. Naturligvis är det bra för mig, men samtidigt skulle mitt (såvitt jag vet!) goda rykte försvinna på 7 minuter om jag misskötte mig....

Mvh Johan           IP: ...[132.215]
Antal inlägg3.734 st
Postad/Inlagd2005-03-03 23:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dAT -08
Johan är inne på rätt spår här.
Eftersom du sålt en bil som visat sig vara skruvad(som man tom fick fram genom att bara kolla med besiktningen) så spelar det ingen roll om du visste det eller ej, du måste reglera affären mot köparen och sedan i din tur gå på den du köpte den av.
Att du annonstext begagnat dig av var du jobbar och vad jag förstår även strulat med att uppge att den är uppkollad, vilket inte stämmer.Det ger dig en besvärlig sits då du mycket väl kan förlora jobbet om det kommer till din arbetsgivares kännedom att du i dina privata försäljningar använder deras namn som "säkerhet".
Mitt tips till dig är att ta tillbaka bilen och sedan sälja den med korrekta mätaruppgifter eller info om att den är skruvad och förmodad körsträcka samt att då inte nämna var du jobbar.           IP: ...[.11.141]
Antal inlägg3.237 st
Postad/Inlagd2005-03-04 00:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om det hela ligger till som köparen beskriver det och kan bevisa det så tar en seriös och ärlig säljare tillbaka bilen. Om jag vore i säljarens sits skulle jag vara ytterst tillmötesgående mot köparen med tanke på att ett företag har figurerat som en referens i säljannonsen. Detta företag riskerar att få sitt namn fläckat om köparen bestämmer sig för att driva ärendet vidare. Något som inga företag uppskattar.

För övrigt är det bedrövligt med den omfattande verksamhet som råder gällande bedrägerier vid bilaffärer. Att köpa en direktimporterad BMW i Sverige har ungefär samma trevliga odds som att spela rysk roulette. Allt verkar vara tillåtet. Att som köpare inte NOGA kolla upp en importbil utan istället lita på en säljare är mycket vanskligt. Dels kan säljaren utan skrupler ljuga kunden rakt i ansiktet. Eller också är även säljaren torsk och vet inte att bilen är manipulerad.

Att kolla serviceboken, lyfta luren och ringa de verkstäder som stämplat boken kan spara många tusenlappar. För mig är det helt ofattbart att inte alla köpare gör detta. Jag gör alltid detta. På både direktimport och sv-sålda bilar. Ofta kan också verkstäderna berätta fler intressanta saker än just mätarställningens status. Har bilen servats på samma ställe hela tiden kan de ge värdefull information kring bilens skick.

Hoppas det aktuella fallet löser sig och att säljaren tar sitt ansvar. Såvida uppgifterna lämnade av köparen är korrekta. Sen får säljaren upprätta skadeståndsanspråk gentemot sin den han köpte bilen av.           IP: ...[.26.157]
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2005-03-04 00:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu kommer slutet (troligtvis) på denna historia.

Har precis pratat med köparen längre stund(hans batteri tog slut).
Efter att ha fått alla papper på bordet så ser jag solklart att bilen varit skruvad.

Jag har framförallt gjort två stora tavlor i detta ärende:

1.
Har inte kontrollerat alla dokument så djupt som jag borde gjort.
Var alldeles för blåögd och intresserad av bilen när jag köpte den.
När jag nu fått alla papper i min hand så är det solklart, bilen har varit rejält skruvad! OCH jag är den förste att erkänna detta!
Det är oförlåtligt att luras, särskilt om man är någon som utger sig vara något och är någon folk i allmänhet har förtroende för.

2.
Jag använde mig av mitt arbete som säljargument.
Mycket klantigt, om jag hade minsta aning om vad bilen varit med om ELLER om jag velat lura någon, VARFÖR skulle jag använda mig av att använda minn proffesion som säljargument?

Jag och köparen ska lösa detta så att vi båda känner oss nöjda.
Jag kommer få ta denna smäll men det gör jag mer än gärna för att kunna hålla huvudet högt.
Däremot är en sak säker: den firma som sist ägde bilen, dom har lite att förklara...
          IP: ...[211.227]
Antal inlägg1.944 st
Postad/Inlagd2005-03-04 00:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ford Focus ST -06
Juridist sett så behöver väl inte Modano ta ansvar för det inträffade gent emot robo. Det vore skillnad om modano visste att bilen var skruvad vid försäljning. Då klassas det väl som bedrägeri? Men som det är nu så har ju båda handlat i god tro... Vad säger konsumentköplagen igentligen?           IP: ...[.237.82]
Antal inlägg3.237 st
Postad/Inlagd2005-03-04 00:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Rent juridiskt finns goda förutsättningar för Modano att slippa ersätta köparen. Däremot finns det en moralisk aspekt i det hela. Om Modano tar på sig ansvaret för det inträffade kommer i varje fall jag respektera både Modano och den bilfirma som varit inblandad. Om Modano däremot inte tar något ansvar dras inte bara hans namn, utan även bilfirmans, ner i smutsen.

Nu verkar det som om det hela löser sig och ilskan bör istället riktas på de som blåste både Modano och Robo.           IP: ...[.26.157]
Antal inlägg412 st
Postad/Inlagd2005-03-04 00:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M6 -86
bjoerck"

Vad har bilfirman med detta att göra? Allt han gjort är att nämna att han jobbar där och det är ju absolut inget de kan lastas för.           IP: ...[218.142]
Antal inlägg412 st
Postad/Inlagd2005-03-04 01:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M6 -86
Missade dettta:

Tycker det verkar som Modano verkar vara en verkligen just säljare, han ger sig till känna här omgående och tar en smäll han inte på nåt sätt är skyldig till. Knappast något en skojare skulle göra.           IP: ...[218.142]
Antal inlägg3.237 st
Postad/Inlagd2005-03-04 01:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
ppeellee: Att en BMW-firma använts som referens för en bil som sedan visar sig vara föremål för bedrägeri är anmärkningsvärt. Tror fler än jag reagerat på det. Nu har Modano hittills skött det hela på ett bra sätt och verkar ta ansvar för det inträffade. Han ska ha all heder för det och jag hoppas verkligen att de riktiga bedragarna i slutändan får betala.           IP: ...[.26.157]
Antal inlägg412 st
Postad/Inlagd2005-03-04 01:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M6 -86
bjoerck"

Jag förstår ditt resonemang men ändå inte. Det är ju inte på nåt sätt bilfirman som är ansvarig för bilen. Om en person som jobbar på Ikea säljer en beg soffa soom spricker i sömmarna efter 2 dgr så är ju inte det Ikeas fel och inget de på nåt sätt kunnat påverka. Samma sak gäller ju Modanos bil, inget bilfirman kunnat bära ansvar för och ska då ej heller ha nån kritik för detta.           IP: ...[218.142]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2005-03-04 01:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Först vill jag också ge en eloge till Modano som verkar vilja ta sitt ansvar.

När det gäller huruvida bilfirman kunde ha drabbats eller inte finns det säkert någon med juridiska kunskaper som kan svara på men jag vet att företag kan drabbas om anställda i mail skickade från företaget uttrycker åsikter, ingår avtal, etc. Detta är anledningen till att många företag (däribland min arbetsgivare) har som policy att anställdas e-mail ska innehålla en sk "disclaimer". Ett exempel:

The views expressed in this e-mail and any attachments are personal and, unless stated explicitly, do not represent the views of Xxxxxx. Furthermore, Xxxxxx will not be bound by this e-mail.

___
BMWCS #5157
          IP: ...[143.133]
Antal inlägg3.237 st
Postad/Inlagd2005-03-04 01:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
ppeellee: Om jag i en annons skriver "soffa säljes. Garanterat äkta kashmir. Kontrollerat hos IKEA. Kontaka bjoerck@IKEA.nu" så är det väl klart att företaget IKEA skadas när soffan visar sig vara gjord av sämre syntetmaterial. Att desutom personal på IKEA gjort särskilda utlåtanden kring soffan och sagt att den är fin och allt är i sin ordning gör inte saken bättre.

Jag klandrar varken Modano eller den bilfirma där han jobbar. Modano har agerat korrekt. Om han däremot nekade till allt så skulle artikeln i lokalblaskan kunna låta så här: "Personal vid xxx gjorde affärer vid sidan om den huvudsakliga verksamheten där kunder lurades att köpa bilar med manipulerad mätarställning. Firman hjälpte den anställde att sälja de manipulerade BMW:arna genom att låta mekaniker ge sitt utlåtande om att bilarna hade korrekt mätarställning"

Sådan uppmärksamhet vill inget företag ha.

Återigen; Om inte Modano kände till mätarfusket skall han inte ha skit för något. Han verkar ta ansvar för det inträffade vilket är hedersvärt.

IP: ...[.26.157]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2005-03-04 02:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej!

För de som tvivlar på mätarställningen så kan jag ju inte bevisa detta ännu mer än vad jag gjort. Men behövs det? Varför inte lita på mailsvaret jag fick från enda ägaren i Tyskland på det fax jag skickade dem? Klart jag kan skaka fram mer papper från dem om det behövs, men jag och säljaren är nog överens.

Jag har fått kontakt med Modano och vi diskuterar hur vi ska lösa detta. Rent juridiskt behöver ingen diskutera, jag förlorar.

Jag ber om ursäkt till Modano för att jag litat för mycket till mailkommunikation istället för att ringa honom, datanörd som jag är. Gjort är gjort.

Det är sent och vi ska diskutera vidare under morgondagen efter
att ha kollat med bilfirmor etc. Kan finnas andra skyldiga i denna härva som man ska nämna.

Jag har ingen aviskt att svartmåla säljaren, finns flera lösningar på detta problem i mina ögon, hoppas jag och säljaren kan komma överens. Det är som sagt ingen juridisk fråga direkt utan mer en moralisk om man kollar på annonsen etc.

Ber återigen att vi lugnar oss med att driva tråden vidare tills jag diskuterat med säljaren, jag har ingen anledning att dra honom eller firman i smutsen så länge han är beredd att diskutera situationen.

All heder åt honom hittills, men än är inget överenskommet, men det kanske vi kan ordna under morgondagen.
Mycket creds till Modano om vi löser detta i samförstånd, detta får vi väl återkomma till.

God natt!

Robin

IP: ...[4.21.22]
Antal inlägg3.734 st
Postad/Inlagd2005-03-04 08:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dAT -08
Skönt att ni verkar kunna lösa det hela. tråkigt för modano som i sin tur också blivit lurad, men man kan ju hoppas att han kan reklamera vara där han köpte den.
Ang det juridiska:Jag är inte säker på att modano skulle klara sig undan även om det skulle gå till rätten, bara för att inte han utfört eller vetat om skruvningen. Affären har gjorts mellan R och M, r har ingen annan motpart än M och troligen skulle det regleras mellan dem för att sedan få tas vidare mellan M och den han köpte bilen av.

/Christofer           IP: ...[5.198.1]
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2005-03-04 19:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Överenskommelsen är gjord.

Jag var beredd att erbjuda köparen en ekonomisk kompensation eller återköp av bilen.
Jag vet att jag inte på något sett var tvungen till detta rent juridiskt men det finns en del andra aspekter i min livsfilosofi som spelar roll i detta fall.

Vi pratades vid och en ekonomisk uppgörelse var inte av intresse för köparen då han anser att bilen blir oerhört svårsåld för hans del med den fakta han har om bilen.

Jag tar tillbaka bilen med full återbetalning till köparen, det enda jag önskade var att han tar bilen till mig, vilket inte är något problem för honom. Återköpet sker denna helg.

Jag har inte haft för avsikt att lura någon, jag har gjort ett fel, och oavsett vilken aspekt man blandar in så vill jag göra rätt för mig!

IP: ...[.211.44]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2018 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320 Baur  -83
Pris: 70.000:-

BMW 530i s62 kompressor  -93
Pris: 139.000:-

BMW Z4 3.0si roadster  -07
Pris: 199.000:-

BMW M5  -00