Sida 1 av 10
|
|
---|---|
Del 1. Jag vet, jag är ett pucko! Ingen behöver strö extra salt i såren... Min jakt efter en BMW började för en månad sedan. Jag behövde en brukskombi som tillägg till Porsche Boxstern som jag hoppas köpa inom kort. Efter lite läsande kändes en E39 528 Touring 97-99 som ett bra val. Schyssta prestanda och hygglig förbrukning kombinerat med vettig försäkringspremie. Kort sagt en lagom kompromiss. Bestämde mig tidigt för att grundkravet var att den skulle vara välutrustad inkluderande Skinn och Navi/TV. Sagt och gjort, ut på jakt på Blocket mm. Efter idogt sökande och ringande på en massa bilar som bara lät som en blivande besvikelse så hittade jag en bil som verkade intressant. En -98 528 med all utrustning jag ville ha + att den var ganska upphottad med Xenon, angeleyes, tonade rutor, schyssta fälgar med mera. Välutrustad och snygg. Dessutom nybytta stötdämpare fram, bromsar runt om, bussningar bak mm. Alltså många av de normala slitagedelarna nybytta som annars lätt kostar en slant. Inspektion 2 nygjord. Ja, mycket lät bra, dryga 11000 mil på mätaren och annonsen förtäljde att mätarkontroll var gjord mot sverige och tyskland. Dessutom förtroendeingivande högt pris (antog att man fick vad man betalade för). Som krydda på moset så jobbade säljaren på aukt. BMW verkstad som reservdelsansvarig. Det om något borde väl borga för att han skulle vara en schysst säljare tänkte jag. Jag talade mycket med honom i telefon, framkom att bilen hade bristande dokumentation, dvs ingen servicebok från början osv. Förklaringen på detta lät vettig, en tidigare ägare i Sverige hade varit ett företag som konkursat och bilen "beslagtagits" av finansbolaget. Ägaren av företaget hade således ej lämnat ifrån sig dokumentationen. Detta verifierade jag genom samtal med konkursförvaltaren och finansbolaget. Visst, en STOR plump i protokollet men visst, diskussionen kunde fortsätta. Då BMW killen ett flertal tryggt påpekade att han ju faktiskt jobbade på BMW verkstad, att bilen ej hade några fel alls förutom några slocknade pixlar och några enstaka stenskott så tyckte jag fortfarande att det lät intressant. Självklart var milen ok, han hade kollat upp allt osv... Han ställde även snällt upp på mina krav att bilen skulle genomgå BMW konditionstest, 4 hjulsmätning, utskrift av mil från ljusmodulen etc. Förblindad av att jag trott att jag hittat en kanonbil med schysst säljare så glömde jag bort alla de kontroller jag själv kunde ha gjort, jag kollade endast Vägverkets fordonsuppgifter som stämde överens med vad han sagt. Många mail och telefonsamtal senare: Jag for iväg för att provköra och troligtvis göra affär, han hade gått med på att möta mig på halva vägen då han ändå hade ärenden uppöver. Gör sedvanlig koll av bilens yttre, inre osv. Allt fungerar. Provkör, bilen går kanon och inget att anmärka på. Inget snack verkade det som, bilen var värd över vad som normal betalas för den här typen av bilar. Vi satt i bilen och kollade igenom alla papper. Som sagt, ingen servicebok sen ny, men väl en ny servicebok där de senaste servicarna i Sverige fanns stämplade. Nya manualer. Milutskrift från ljusmodulen. Två senaste besiktningsprotokollen. Konditionstest där allt var ok, mekaniker anmärkte på enstaka stenskott. Som personlig kommentar skrev mekanikern att chassit var medel/över medel med hänsyn taget till bilens mätarställning. Förståndet försvann, jag var kär och förblindad, accepterade att dokumentation före 2003 saknades. Litade på honom, som han själv sade "Jag har ju gått ut med att jag jobbar på BMW och vilken verkstad det är i annonsen, så det vore ju inte så lyckat för mig att sälja en oschysst bil". Fair enough tänkte jag, jag kan nog försöka skaka fram lite mer dokumentation senare. Vi skakade hand och gjorde affär. Hemfärden på dryga 20 mil kändes som ingenting, ny lycklig BMW ägare. Efter att ha haft bilen några dagar kände jag mig nöjd, fanns småsaker som jag skulle putsa till men... Nu börjar det roliga: Började med att kontakta bilprovningen för att få fram alla besiktningsprotokoll som ju är allmän handling. De fick gräva lite i arkiven för att hitta åt protokollet från registreringsbesiktningen men jag fick det inom en timme faxat till mig inklusive kopia på "fahrzeugbrief". Nu kommer chocken! Mätarställning vid registreringsbesiktning Jan 2002: 9600 mil Mätarställning vid besiktning Dec 2003: 9100 mil Mätarställning vid besiktning Feb 2005: 11200 mil Bilen har alltså blivit skruvad i Sverige inklusive DIS fiffel!!! Får vara nog för ikväll, the story continues. Hoppas kunna komma med del 2 imorgon ifall någon är intresserad. Robin | |
Vilken BMW-verkstad jobbar han på undrar jag... | |
Mycket trist att höra, i detta fallet kom väl som jag förstod det "man får vad man betalar för" rejält på skam. Hoppas att du kan låta köpet gå tillbaka, alternativt ha REJÄLT mycket pengar tillbaka, det riktiga miltalet är väldigt svårt att veta alltså måste man ha kompensation för det värsta. Har du kvitto på miltalet borde det säljaren gå med på att låta köpet gå tillbaka annars kan denne åka dit för bedrägeri. /Simon |
|
Jag förstår inte, var är problemet, han kanske inte har kört med bilen så mycket sedan 2002, eller missade jag någonting i texten kanske. | |
danielb: 9600 mil 2002 och 9100 mil 2003. Mvh Johan |
|
kan ju vara en felavläsning (9700?)av besiktningskillen, även om det är rätt osannolikt att bilen gått 100mil på 23månader... /Christofer |
|
Kan bara säga, "De är förjävligt" Du kanske ska gå och prata med pressen och säga att BMW anställda säljer skruvade bilar, för jobbar man på BMW och har tillgång till alla datorer samt kunnig personal så vet man om bilen är skruvad eller inte, säkert han själv som har gjort det! Har själv blivit lurad en gång, köpte en S2:a med 8000 mil på mätaren, men tyvärr utan servicebok! Bilen var jättefin, jag köpte den, sen började problemen, orkar inte skriva allt men jag blev totallurad! Mitt råd är att ska man köpa import, åk och köp bilen själv, de finns för mycket idioter i Sverige som lever på att skruva bilar! Så tyvärr har importerade bilar fått stämpeln, "skruvade bilar" Men när man pratar med privata svenskar, svenska bilhandlare så säger majoriteten att det är tyskarna som skruvar bilarna! Men jag är 100% säker på att majoriteten som skruvar bilar är svenskar, o då menar jag inte 51% utan snarare 80-90% I Sverive är de tyvärr "jantelagen som gäller" |
|
Kan ju vara så att den tidigare ägaren (det företag som konkade) fifflat med mätaren och att din säljare handlat i god tro. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag får verkligen beklaga, men en liten tröst (?) är kanske att du varken är först eller sist att bli lurad! att skruva mätaren efter regbesiktning får väl för övrigt anses vara ganska idiotiskt! tror tyvärr inte på felavläsning, den är säkert nerskruvad för att komma under de magiska 10000 milen vid försäljning. begärde du in utdrag ur garantidatabasen också? så den inte är skruvad på vägen hem också.... har själv stått med en svensksåld 523:a utan servicebok till alldeles nyligen, så jag är fullt medveten om att den KAN försvinna. jag köpte bilen av KVD som leasingåtertag. men finns den inte där så ska naturligtvis all annan dokumentation stämma. klockrent fall av bedrägeri i något led, problemet är att bevisa av vem och hur mycket bilen är skruvad. men du ska kräva ersättning av ägaren innan, och sedan får denne i sin tur gå på nästa led. Simon, du som hatar uttrycket "man får vad man betalar för", måste väl ändå förstå det alla andra förstår? :-) dvs att bara för att bilen har normalpris så slipper man inte undan att kolla upp den? och du måste väl ändå hålla med om att sannolikheten är större att en bil som ligger 30-40000 kr under marknadsvärdet är fifflad med än en bil med normalt pris? Mvh Johan |
ProPro-medlem 23.237 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har du annonsen kvar ?? utskriven.? Tror knappast att BMW vill "Skylta" med att en anställd säljer mätarskruvade bilar och lämnar sin arbetsgivare som referens för att bilen ska vara OK. Om han nu inte är lurad själv av någon importör ??. ///MVH Hasso Länk |
Ska tillägga att det var väldigt tråkigt att din bil som föreföll så reko var skruvad, har ju läst om den i annan tråd, vilket jag glömt när jag postade inlägget ovan. Angående skruvningar så skulle jag tro att 90% görs i sverige innan de regbesiktigas. | |
Del 2: Jag tackar för intresset och stödet från alla. Det är mycket som händer och man hinner inte skriva allt på en dag så jag tar det stegivs. Här kommer iallafall del 2. Självklart får jag, som vissa säger skylla mig själv. Vet själv att jag brustit i att kolla upp bilen innan köp. Men sån är människans natur. 1. Jag vill tro det bästa om folk tills de bevisat motsatsen. 2. Mitt rationella och kritiska tänkande försvinner när jag blir förälskad (i detta fall i en bil). 3. Jag vill tro att yrkesmän inom sin profession har en viss yrkesstolthet och passar för jobbet. Jag vill kunna lita på en bilmekaniker, såväl som på en Polisman eller läkare. Sån är jag född, vissa är begåvade med ett annat grundtänkande. Det senare är givetvis att föredra vid bilköp. Tidens tand och alla gånger jag blir bränd kommer väl förmodligen innebära att jag hårdnar, livets hårda skola. Nåväl, vidare med researchen kring bilen. Jag tänker inte nämna någon bilfirma innan jag har fått mer torrt på fötterna angående bilens miltal och att säljaren fått en chans att svara mig på mina krav. Jag har mailat honom om vad jag vet nu (och att det lär komma mer) men han har inte svarat ännu. Löser sig allt, så ska credits ges till säljaren och verkstaden, hittar jag mer lurt och säljaren krånglar så ska jag givetvis ge råd om en verkstad man bör undvika, då det utöver säljaren även är en mekaniker som skrivit på att bilens skick är medel/över medel med hänsyn taget till mätarställningen. Det är ju helt uppenbart att bilen blivit skruvad i Sverige, och jag kan i mina vildaste fantasier inte tro att inte säljaren visste om detta. Han jobbar ju med sånt här, och berättade så fint i telefon när jag ifrågasatte miltalen att "O nej, allt stämmer det har jag kollat, det är inte som något sånt här skräckexempel vi hade inne häromveckan med en nästan ny 530 där mätaren stod på 10000 mil men det visade sig att den gått 30000 mil, gissa om den ägaren såg ledsen ut..." Såna grejer sades i telefon och där försvann mitt omdöme, jag litade helt enkelt på karln. Tog ju mig en timme att luska ut att den var skruvad i Sverige genom att kolla hos Bilprovningen, gissa om man bankar huvudet i väggen för att man inte tänkte på det tidigare. Fahrzeugbrief: Bilen har endast haft en ägare sen ny i Tyskland, en firma i Bremen som ägt den från Maj 1998. Finns en stämpel på dokumentet som jag antar är säljstämpel/exportstämpel eller nåt daterat sent November 2001, bilen reggades ju sen i Sverige i början av 2002. Jag har faxat firman med all info jag har om bilen och snällt bönat och bett att om någon hos dem kommer ihåg bilen och vart den blivit servad så vore jag tacksam för info. Bett väldigt snällt, och endast hoppats på att någon där ska komma ihåg ungefärlig mätarställning när den såldes samt vilken verkstad de anlitat. Med tanke på att det är en firmabil så är det ju troligt att de anlitat en och samma verkstad. Hoppas på svar.... BMW säljaren påstod vid försäljningen att han kollat garantiservicarna mot tyskland då han sålde bilen och det matchade väl mot dagens milställning, han hade det dock inte på papper. Däremot så hade han (enligt honom) på min begäran flera dagar tidigare begärt att få ett sånt papper men att han inte fått svar än, lovade att skicka upp det till mig. Inget i brevlådan ännu. Skit i samma tänkte jag, behövde köpa ett gummispännband till skuffen a 48 riksdaler och lite läderrengöring och så, så jag svängde in på BMW i Vällingby. När jag ändå var där så bad jag dem fixa utdraget från garantiservicarna. Hinner jag så ska jag hämta upp det idag. Blir spännande! Eventuellt ska jag även ta ett snack med Borgs I Vällingby om dom kan avvara en mekaniker vid något tillfälle och göra en ny kontroll av DIS mm med approachen att bilen är skruvad och se om de kan hitta något som borde vara uppenbart för en annan BMW mekaniker att hitta. Kan också bli intressant. Återkommer med resultatet. Ska bli intressant att försöka reda ut vem som skruvat med bilen i Sverige: Ägarhistoriken i Sverige är som följer (Nämner inga namn på personer): Jan 2002 - Jan 2003 Konkursad firma, inte fått tag på namnet bakom firman, endast konkursförvaltaren som inte hade nån info att ge. Advokat = sekretess så svårt att få ut mycket av henne. Bilen tagen av Nordea Finans och såld till Rehnströms Bil O Motor i Stockholm. Har pratat med Nordea Finans med de hade inga uppgifter om fordonet heller förutom att de kunde bekräfta att de tagit bilen. Feb 2003- Aug 2004 Bilen ägd av privatperson som servat bilen hos Rehnströms med stämplar och allt i den nya boken. Ska försöka nå denna kille och snacka med honom om bilen och vad han visste, fick veta av Rehnströms osv. Aug 2004 - Feb 2005 Ägd av Reservdelsansvarig på aukt BMW verkstad/försäljning. Nu ägs den tyvärr av mig. Fortsättning följer inom kort, ska nu återgå till efterforskningarna. Robin |
|
"Nu ägs den tyvärr av mig" Trots allt är det ju inte synonymt med dålig bil! | |
Hasso: Jepp har kvar annonsen, både utskriven och en screenshot. Förutom att han skriver att han arbetar på BMW verkstad så står det till och med tydligt "namn@bilförsäljaren.se" tydligt i annonsen om man vill kontakta honom. Så firmanamnet kan man nog säga att han använt och skyltat med. Robin |
|
ProPro-medlem 23.237 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag gjord lite efterforskningar på en E46 på börsen för några veckor sedan, jag kände igen bilen sedan tidigare, men det visade sig att den som annonserade ut den"lånat" bilder på en annan bil som var den jag kände igen. Han annonserar alltså ut en bil som han inte äger med regnummer, jag reagerade att miltalet inte stämde. Innan jag mejlat annonsören och frågat vad han hölls med och fick bekräftat att det var inte bilen på bilden han säljer utan en lika med lika utrustning. Urdraget på den bil jag kände igen från vägverket hade en två år gammal mätarställning (2003)noterat trots att bilprovningen noterat en ny över ett år tidigare(2004) vid förfrågan, så det verkar som myndigheternas uppgifter inte är klockrena heller i vissa fall. ///MVH Hasso Länk |
Då var det klart med att verifiera att bilen har blivit skruvad minst två gånger. 1 gång efter registreringsbesiktningen i Sverige som jag ju nämnt tidigare vilket är klumpigt. Givetvis är den ju skruvad mellan ägaren i Tyskland och reg bes i Sverige också, konstigt vore ju annars när man börjar nysta i härvan. Faxade ju som sagt till enda ägaren i Tyskland igår kväll, ett företag och bad dom om hjälp med mätarställningen. Serviceminded som dom är och inget att dölja så återkom dom raskt med svar via e-post. Här är ett utdrag: "Dear Mr. XXXXXXX, unfortunately I cannot find out the numbers of km when the car has been sold, only when we gave it back to the leasing company. They told me today at the termination of leasing contract the car had already 189.850 km. That was on 10.Nov. 2001." Och bilen kom ju till Sverige strax efter det. Så 19000 mil + det den rullat i Sverige. Om säljaren av bilen inte hade en aning om detta så ska jag äta upp en av mina mest sura jympadojor. Robin |
|
Jag vill minnas att jag såg en annons för inte så länge sedan på blocket där det var just en herre som jobbade på bmw som sålde bilen. Om jag inte missminner mig helt så var den bilen uppe i en annan tråd angående något. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
ProPro-medlem 23.237 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bra jobbat. Ge killen en chans att göra rätt för sig antingen ekonomisk om du är "kär" i bilen eller lämna tillbaka bilen. Du ska absolut tala med hans arbetsgivare om han protesterar. 10.000 mil typ 30.000 eller nått. Han har tydligen inte kollat bilen till 100% och blivit lurad själv, eller så är det så att han vet, och tagit BMWs och hans arbetsgivare som referens för att kunna sälja bilen, jag skulle tro att många av oss även jag hade kunnat bli blåst av en sådan referens. ///MVH Hasso Länk |
tsaros: Stämmer nog, jag startade en tråd angående värdering av bilen innan jag köpte den. Den var rätt dyr i förhållande till många andra bilar som annonseras ut på Blocket. Men jag trodde att det kunde vara värt det med tanke på det intryck säljaren gav + att bilen hade massor av nya delar/tillbehör monterade. Robin |
|
Om man ska vara riktigt petig så tar väl knappast stötdämparna slut på en E39 vid 11000 mil om man inte kör Dakar rallyt.. Jag vet, man blir förblindad. /Johan |
|
bmwlundqvist: ""Nu ägs den tyvärr av mig" Trots allt är det ju inte synonymt med dålig bil!" Va!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.