AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Xenon på E39 -98 startar inte alltid

Visad 3.613 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg99st
Postad/Inlagd2005-03-01 16:40
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Tjena!

Har lite problem med Xenon ljuset på min bil.

Det är en 528 Touring -98 faceliftad med Angeleyes och Xenon sådär i efterhand.

Ibland, 1 gång av 10 kanske så tänds inte ett av Xenon ljusen och check kontrollen varnar. Bara att slå av tändningen och starta igen så blinkar de igång efter någon sekund.
Det varierar mellan sidorna, så endera håller båda lamporna på att ge upp samtidigt (verkar osannolikt?) eller så är det något annat.
Vet ju att det finns en massa andra komponenter i systemet, men vad är bästa gissningen om det är på detta viset?
Det är alltid en av lamporna som tänds på endera sidan, aldrig så att båda lamporna missar.
Klarar Xenon kyla dåligt? Har varit -10 och under, kan detta vara någon förklaring?
Har inte kollat exakt vilket märke det är på Xenonljuset som är monterat, går inte att styra nåt inifrån bilen iallafall. Dock så har de någon form av elektronisk reglering verkar det som då ljusbilden höjs vid start och sen sänks, eller är det kanske standard även utan Xenon.
Tips emottages tacksamt och gärna vad det skulle kunna kosta att fixa, känns surt att behöva starta om bilen bara för att tända ljuset.

Ha det bra!

Robin           IP: ...[.98.218]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2005-03-01 19:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tillägg:

Har nu spenderat en halvtimme med att plåga bilens startmotor och Xenonljus genom mängder av på/av. Använt både metoden att starta bilen med nyckeln samt använt mig av ljusreglaget och slagit av/på/av/på....

Skulle egentligen fört statistik men min uppfattning är följande:
Med tändning av - motorstart så startar Xenonljusen i 9 fall av 10, oftast på en gång , ibland lite trögare ungefär som ett lysrör som segar lite, men efter en sekund eller så så går det igång. Det verkar som att högra ljuset startar först, knappt märkbart om alls när det startar prickfritt, men högst påtagligt då det beter sig som ljusrör, då hoppar först högra igång och sedan vänstra en sekund senare.
De fall en av lamporna inte alls startar så är det 50/50 mellan högra vänstra. I ett fall startade inget av dem (men då har jag säkert gjort 100 starter).
Med bilen igång och på/avstängning med ljusreglaget finns samma symptom. Dock tycker jag det fallerar mer ofta om man använder vredet. Om jag startar motorn och lamporna går igång så kan jag ofta köra vredet på/av alldeles utmärkt. Men, nu och då kärvar det till sig och bara ena lampan startar. Dessutom, när det väl börjat kärva i detta läge så fortsätter det ofta att jävlas. Kan krävas 2-3 försök innan båda går igång, ibland mer. När detta inträffar så kan jag slå av tändningen och sen slå på och det funkar utmärkt.
Min slutsats är alltså att ljusen har en lägre felfrekvens vid "riktig" start av bilen än av/på via reglaget.
Detta fel går ju att leva med eftersom bilen så snällt varnar, och det då oftast räcker med att vrida reglaget av/på och sen köra.
Meeen, vill ju vårda min kära bil och ha allt 100% så långt det går. Så tips på felsökning/vad som kan vara fel emottages tacksamt. Tyvärr -20 ute så jag kan inte hålla på och gräva i motorrummet just nu för att själv försöka luska.

Just det, en till grej. Nu när jag slår på av hela tiden, så fick jag intrycket att det endast var vänster lykta som hissades upp och sedan ner vid start, höger stod stilla vad det verkade. Kanske fastfruset vad vet jag, som flickvännen minns det så rörde sig båda igår. Har inte blivit nån skillnad i ljusbild dock. Överhuvudtaget tycker jag egentligen att ljusen står för lågt, Xenon är ju så kraftigt så jag skulle vilja höja dem lite, ljusstyrkan finns där. Kanske ska vara så lågt dock för att vara lagligt och inte blända.

Tackar återigen på förhand för alla tips!

Robin           IP: ...[4.21.55]
Antal inlägg4.566 st
Postad/Inlagd2005-03-01 21:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i cab -07
520D -17 G30
420D cab - 17
Chevrolet Camaro Z28-82
Mina lampor på e39:an, går ner och sedan upp vid påslagning, dina verkar göra tvärtom, men det är iallafall ett naturligt betende, dom skall göra så. Vad du har för fel på xenonljuset vet jag inte, jag har monterat 3 olika satser på mina bilar men aldrig fått det fenomenet.

BMW CS #5206           IP: ...[.144.54]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2005-03-01 22:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Är lamporna relativt nya/garanti så skulle jag nog reklamera dom. Är det original BMW (Hella) eller nåt annat fabrikat? Det är inte så bra att tända/släcka dom med täta intervaller för livslängdens skull. Man skulle kanske mäta upp spänningen framme på 12V-anslutningen till lamporna för att utesluta ev. spänningsfall, detta skulle mycket väl kunna orsaka dina symptom. Iofs svårt med vanlig multimeter, det skulle behövas nåt registrerande instrument för att hinna se resultatet.
Ljusregleringen drar först ner och sedan tillbaka höjdinställningen vid varje start.
Svårt att spekulera i varför de inte tänder riktigt, man får helt enkelt prova med byte av lampor, om det inte hjälper så får man prova start/drivenheten, då har man diskat av allt som ingår.

FP           IP: ...[.222.50]
Antal inlägg4.566 st
Postad/Inlagd2005-03-01 23:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i cab -07
520D -17 G30
420D cab - 17
Chevrolet Camaro Z28-82
Folke! Skulle vilja passa på och fråga dig angående mina xenonhelljus på e46 som slocknar efter en stund. Jag har skaffat motstånd på 33 ohm 10W som skall simulera halogenlampor men hur skall jag koppla in dom, skall dom ligga i serie på +kabeln. eller paralellt över tändmodulen eller på annat vis.

BMW CS #5206           IP: ...[.144.54]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2005-03-02 00:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tjena!

Tack för svaren så långt!

Har hittills uppfattat det som om de går upp först och sedan ner. Men detta är endast iaktaget från flickvännens sida, som kanske inte tittat så noga utan mer tyckt det varit konstigt att lamporna rör sig...
Själv har jag endast kunnat observera lamporna från förarsätet riktat mot snödriva. Med huven ivägen kanske jag inte sett hela startförloppet.
Med humanare temperatur och en flickvän på gott humör så borde jag kunna vända på läget, hon får skruva på reglage och starta bilen och jag iakttar så kanske jag kan ge mer exakt beskrivning på hur lamporna beter sig sett utifrån.
Ska försöka ta en titt imorgon dagtid om möjlighet gives under dagtid för att se vad det är för fabrikat på grejerna. Tror inte det är något Biltema grejs, förra ägaren som monterade jobbade ju trots allt på reservdelsavdelningen hos BMW verkstad.
- Frågorna kvarstår dock tills jag utrett problemen tidigare. Bl a så undrar jag om hissningen/sänkningen vid start är normal även för originalmonterade lysen på -98, dvs utan Xenon eller om detta är utbyggt på min iom att man satte in Xenon.

Folke:
Känns ju märkligt om båda lamporna skulle vara knasiga samtidigt, borde väl vara rätt unikt med tanke på Xenons vanliga livslängd. Jag kan ju dessvärre inte prova att skifta dem då problemet uppstår på båda sidor.
Har dålig koll på vad som ingår i systemet i övrigt. Med tanke på att problemet ej tycks specifikt på ena sidan så skulle jag själv (utan nån som helst nämnvärd elektronsikt kunskap) tro att det sitter i nåt centralt som hanterar båda ljusen.
De lyser hur fint som helst när de väl startat, ur lekmannaögon känns det ungefär som om inte bilen (eller komponent) orkar leverera tillräckligt för att starta dem.

Fan att det ska va så kallt, annas vore jag ute nu och mecka för att se så att det inte är nåt enkelt jordningsfel eller nåt, och framförallt letat rätt på fabrikatet och kontrollerat huruvida de verkar proffsigt monterade eller ej... Men men, medan jag väntar på bättre klimat och humanare väder så fortsätt tipsa om vad jag ska felsöka. Har ju tyvärr inga instrument att mäta med så behövs sånt så måste nog kärran lämnas in.

Borde tänkt på det innan, när man köper en ny bil så ska man alltid se till att ta en veckas semester så man har tid att leka/pyssla med bilen.

Baslåda på väg mm, men vet inte när jag ska hinna installera...Får vädja till chefens bilintresse och förstående.

Ha det gott kära medmänniskor så länge så hörs vi, får hoppas jag kan bidra med tips så småningom när jag haft bilen ett tag.
Gjorde mitt första besök hos BMW idag för att skaffa lite småprylar typ gummispännband till skuffen, mycket trevligt bemötande och service till skillnad från min tidigare Nissan där de mest sett besvärad ut även om man velat lämna in bilen för service som trots allt är en kassako till skillnad från ett spännband a 48 riksdaler. Var på Borgs bil i Vällingby, är deras verkstad lika bra som reservdelsavdelningen så ser det lovande ut.


Robin


          IP: ...[4.21.22]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2005-03-02 10:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
En teori, om än långsökt, är ju att de helt enkelt lyst så länge att de börjar närma sig slutet. Kanske de var begagnade redan vid monteringen, bara förra ägaren eller den som monterade vet...
Det finns inget mera än start/drivenhet och lampa i systemet. Spänningen kommer via bilens ljusmodul, knappast troligt att det är nåt fel där som gör att bara just dessa lampor blinkar. Ett sätt att kolla är ju att hänga på ett par smålampor, t.ex 5W på samma anslutning som drivenheterna. Om den lilla lampan tänds normalt varje gång men inte halvljuset så finns det ju inget fel på drivspänningen. Det är nog inte så mycket mera man kan göra utan tillgång till mätinstrument eller nya delar att provbyta med.
Utan kunskap och kännedom om xenonljus och dess start/drivenheter så bör man nog inte pula för mycket, risk för både farliga elstötar från högspänningen och att man skadar nåt.

Christer: Motståndet skall kopplas parallelt över anslutningen (12V) på start/drivenheten. testa och se om detta tar bort problemet.

FP           IP: ...[104.131]
Antal inlägg4.566 st
Postad/Inlagd2005-03-02 12:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i cab -07
520D -17 G30
420D cab - 17
Chevrolet Camaro Z28-82
Jag har testat så, och då tändes inte lampan alls. Jag har också konstaterat att det är drivmodulen som släcker lampan, inte matningen från bilen, för det finns ström till drivmodulen hela tiden, även när lampan slocknar. Det finns en som har kopplat in dimljuset till helljuset istället, och använder ett relä till xenonhelljuset, och fått det att fungera på det viset, men det måste ju gå att simulera en 55Watts lampa istället.

robo! Ursäkta att jag lånar tråden!

BMW CS #5206           IP: ...[.144.54]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2005-03-02 14:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hm. 33 ohm tillför ju bara drygt 4W extra last till de c:a 45W som xenonlampan drar (den tar iofs drygt 100W kortvarigt vid start).
Konstigt om den inte tänds då, det är ju ändå under förbrukningen vid vanlig 55W lampa. Du är helt säker på att inte motståndet hamnar i serie med xenonlampan, för isf tänds den inte?

FP           IP: ...[104.131]
Antal inlägg4.566 st
Postad/Inlagd2005-03-02 22:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i cab -07
520D -17 G30
420D cab - 17
Chevrolet Camaro Z28-82
Jag kopplade in ena ändan av motståndet på + sidan och den andra på - sidan på kabeln som går till tändmodulen.

BMW CS #5206           IP: ...[.33.185]
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2005-03-03 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Robo

Faceliften satt på när jag köpte bilen.
Det är ingen original-BMW, men har tyvärr inte gått in djupare på vad det är för fabrikat då jag aldrig haft dessa problem.           IP: ...[.211.44]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2005-03-04 08:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
christer: Då är det ju riktigt kopplat, mysko varför det inte funkar. Tydligen uppför sig inte E46 som t.ex E39.

FP           IP: ...[104.131]
Antal inlägg4.566 st
Postad/Inlagd2005-03-04 12:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i cab -07
520D -17 G30
420D cab - 17
Chevrolet Camaro Z28-82
E39:an var betydligt enklare att konvertera, jag får väl testa lite och se, jag återkommer med resultat. Tack för hjälpen Folke.

BMW CS #5206           IP: ...[.144.54]
Antal inlägg1.316 st
Postad/Inlagd2005-03-04 12:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har samma fenomen med mitt högra xenonljus som robo verkar ha på bägge. Köpte nya lampor, men problemet kvarstår.
Problemet verkar mest frekvent när det är riktigt kallt ute.

Väldigt mysko och ingen lösning. Kanske byte av tändbox, men den borde ju vara ok eftersom de tänder då o då.



Det är alltid gratis ost i råttfällan...           IP: ...[2.6.154]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 120d  -16
Pris: 214.900:-

BMW 325i M STCC  -04
Pris: 70.000:-

BMW 52i Touring  -00
Pris: 5.800:-

BMW 325  -89
Pris: 82.000:-

BMW 320  -94
Pris: 21.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen