Sida 1 av 5
|
|
---|---|
marw |
Hej. Vågar man köpa Biltemas oljefilter till sin vagn? Priset är 39:90. Mekonomen mer än det dubbla. Vilket köpa? Mvh, Martin |
Gemini__ |
Varför chansa med något så viktigt som oljefiltret? Köp på BMW el. Mekonomen. //Thomas |
Tycker det räcker att man kollar på filtret från Biltema för att åtminstone jag skall lägga tillbaka det i kartongen som sedan läggs tillbaka på hyllan... ;o) Det skiljer ungefär 40kr i pris mellan Biltemas och BMW original-filter (eller motsvarande kvalitet någon annan stans) och slår man ut 40kr på 1500 mil (om du har det korta serviceintervallet) är kostnaden ca 2,5 öre per mil! Har du 2500-mils serviceintervall blir merkostnaden ca 1,5 öre per mil.... Vinsten är minimal och konsekvenserna av att filtret inte klarar sitt jobb är stora! Välj själv! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
ProPro-medlem 23.230 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nej ALDRIG ett Biltema oljefilter. ///MVH Hasso Länk |
Jag kör Biltemafilter vid byten ibland. Ser ju likadana ut allihopa från utsidan. Är det någon som cuttat itu o kikat hur de ser ut innuti? Nej ge mig vettiga mothugg! :) |
|
Det som ofta saknas på biltemas (och andra lågprisfilter) är: 1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn! 2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls! 3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga! 4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen. Nu har E39 ett insatsfilter och man ser direkt hur filtret ser ut. Jämför man ett originalfilter med ett lågprisfilter från t ex Biltema är skillnaderna ganska stora! Jag skulle INTE rekommendera att man använder Biltemas oljefilter! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
ProPro-medlem 23.230 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tidigare hade/har ?? Biltema filter av papper som luddade upp sig så att övertycksventilen till oljepumpen på en del motorer inte kunde sluta ordentligt och det blev taskigt oljetryck på tomgång, en polare fick riva ned sin då relativt nya Omega och hittade då papper i denna ventilen, sågade då isär oljefiltret och konstaterade då att det var material från filtret som satt i ventilen. Oljefiltret är en mycket viktig del i motorns smörjsystem som man absolut inte ska spara på utan välja ett välkänt kvalitetsfilter. ///MVH Hasso Länk |
-BeeMWe- |
Beror på vad för bil man har också... Jag har kört biltemas filter på vissa av mina BMW på 500 mils intervaller oljebyten, inga problem. Då har det mest varit av lathet för att slippa åka till BMW när jag endå köper oljan på Biltema och rycka åt sig ett filter i vevan. |
D-diddy |
Biltema och BMW är inte kompatibla enheter. LÄR ER DET, eller snarare BILAR och Biltema är inte kompatibla enheter. Du får vad du betalar för, glöm inte det. David. "The unattainable is invariably attractive" |
Nee...Snåla inte med oljefiltret är också mitt svar.Finns annat att snåla på.. Jag köper BMW original. Om man jämför filtrena(till mina M30,dvs insatsfilter) så ser man vad som bl.a. saknas,t.ex det perforerade papper runt filtret,finns ej på många piratfilter(antagligen sitter det där för att fördela oljeflödet över hela filtret),även tätningsringarna som sitter på "ändarna" sitter bättre fast på originalfiltret,sedan vet jag inte hur mycket ett piratfilter renar,tvivlar på att dem renar lika bra som original. Ett hyffsat bra filter brukar rena bort partiklar som är över 0.025mm,dvs 25mikron. Till M30 motorerna betalade jag senast för oljefiltren 112:50kr/st. Mvh Janne. |
|
Vet inte om det följer 2 nya tätningar i Biltemas filter vilket det gör i BMW:s, skönt att slippa läck efter meck. Håkan |
|
Jag har sett itusågade filter till en Volvo, ett från Biltema och ett Volvo original. Uppbyggnaden var helt annorlunda. Vilket som var bäst vet jag inte men man kan ju gissa. Instämmer med tidigare inlägg, insatsfilter till BMW kostar inte många kronor så man har inte mycket pengar att spara på en mkt viktig del i motorn. |
|
Ta ett orginalfilter och ett biltema och väg dem... Jag har kännt på dessa i varsinn hand och orginalet vägde iaf mer. | |
Piratfilter kan även vara för täta, ha för bra reningsgrad helt enkelt. Med resultat att när det går trögt (kall olja) så öppnar bypass-ventilen i stället och släpper igenom helt orenad olja... | |
rasade ur grader ur biltema filter som jag köpte till en citroen jag hade en gång i tiden. var sista filtret jag köpte på biltema. | |
Man hör många skräckhistorier om Biltema. Frågan är hur gamla dessa historier är och om dessa är lika relevanta idag..? Janne T: Jag köpte två filter på BMW vid olika tillfällen. Det ena hade ett perforerat papper runt hela filtret, medans den andra endast hade ett några cm brett perforerat papper på mitten. Dessa två filter var dessutom tillverkade i två olika länder... Jag säger inte att Biltemas filter verkligen är sämre, men jag vågade inte chansa när jag bytte olja i min bil. Däremot så litade jag på klassningen av Biltemas oljor och kör på en sådan olja i min bil. Någonting som jag undrar och har hört vid ett flertal tillfällen, är var den sk "backventilen" sitter på själva oljefiltret? // Jögge Länk |
|
marw |
Kastade mitt Biltema filter. Körde till micro köpte ett riktigt filter. Tillverkare MANN Gick på 79:90 picks. Skillnaden är enorm mellan dom. Micro filtret är både större, ordentligare ubbygd, väger och ser mer ordentligt ut. På tal om oljefilter. Lite off topic. Köpte denna olja ( Havoline Synthetic Motor Oil SAE 5W-40) till min vagn. OK eller inte?? Länk under. Länk mvh, Martin |
Ett bra val..marw | |
Backventilen sitter bara i "burkfilter". I BMW:s fall sitter backventilen i själva filterhållarburken och den sitter ju fast på motorn... Backventilen är egentligen en ganska simpel konstruktion i burkfilter, den består av en gummipackning som ligger ovanför hålen som sitter runt ytterkanten i filtret, se bild: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ok... Bra länk, här fick man ju veta lite om de risker som kan förekomma i ett "piratfilter"... // Jögge Länk |
|
Jo nog är alla historier om biltema sanna jag jobbar på verkstad och ser alla deras dåliga kvalite på nära håll. Alltså kunder som har köpt reservdelar själva. Dålig passform eller helt obefintlig, delar som går sönder efter en vecka, kunden vill reklamera jobbet trots att vi har förklarat för denne att vi icke lämnar garanti på jobbet om han eller hon kommer med biltema grejer. Ja kan rabbla upp hur mycket skit som helst. Men slut ordet lyder som tidigare du får vad du betalar för glömm aldrig det.............. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.