AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ M1, M3, M5, M6, Z3M, Z4M, X5M, X6M, Alpina m fl ]

"kontrollerad mätarställning hos BMW" M5 e39

Visad 8.176 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg462st
Postad/Inlagd2004-12-09 09:11
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M5-01
Är på jakt efter en M5 e39 och har tittat på några stycken varav
flera importbilar.

En del har papper på att mätarställningen är kontrollerad hos
BMW Sverige. Mätarställningen har dock inte verkat stämma
med bilens skick.

När man sen tittar på serviceboken så ser stämplarna ut som
om de skrivits med samma penna vid samma tillfälle och
serviceboken är tryckt 1 eller 2 år efter bilens tillverkning
vilket med största sannolikhet innebär att mätarställningen har ändrats och att serviceboken är en förfalskning.

Så se upp med detta ni som är på jakt efter en M5.

Man skall dock gå efter bilens skick i första hand men en
sån här sak gör inte bilen lättsåld den dagen man själv
skall sälja den. Det är inte heller roligt att köpa en bil
som gått 25 000 mil men som står på 11 000 mil på
mätaren.

IP: ...[5.50.37]
Annons
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2004-12-09 09:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
m5 -01
Man kan tyvärr aldrig vara säker, oavsätt om bilen är importerad eller ej.           IP: ...[4.89.94]
Antal inlägg430 st
Postad/Inlagd2004-12-09 11:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
850 CSi
M5 E39
Är det någon speciell bil du vill varna för, som du varit och tittat på?

Nicke           IP: ...[137.138]
Antal inlägg6.013 st
Postad/Inlagd2004-12-09 15:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag pratade med en kille som precis har köpt sig en E39 M5 och han sa att han hade frågat BMW om flera såna bilar som var svensksålda och det visade sig att nästan alla som han tittade på var skruvade. Mycket dokumentation där mätarställning och datum står med är viktigt tycker jag. Gärna att bilen ska vara inlämnad till en verkstad som ger kvitto med reg.nummer, datum och mätarställning.

//Schnitzer

IP: ...[.35.108]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2004-12-10 21:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bilen går att skruva med tillräcklig kompentens och pengar (byta licht modul mm.) så att det inte märks på en BMW verstad.

Jag skulle värdera intrycket mera än BMW intyget om att dom veteligen bilen inte är skruvad. Forska i bilen historia om möjligt, samt det borde inte finnas någta tveksamheter runt S-boken.
Lycka till           IP: ...[162.116]
Antal inlägg6.013 st
Postad/Inlagd2004-12-10 21:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Är boken tryckt 1 eller 2 år efter bilens tillverkning så är det något som inte stämmer. Den ska väl vara tryckt året före bilens tillverkning?

//Schnitzer

IP: ...[.36.141]
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2004-12-10 21:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
är ljusmodulen bytt på en nyare BMW (E39>) så varnar DIS-Plus om ljusmodulen nån gång är bytt eller manipulerad!           IP: ...[.180.20]
Antal inlägg373 st
Postad/Inlagd2004-12-10 23:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
"är ljusmodulen bytt på en nyare BMW (E39>) så varnar DIS-Plus om ljusmodulen nån gång är bytt eller manipulerad! "

Detta stämmer ej..är den manipulerad så tar en "riktig" justerare inte ens ur den ur bilen.

Så man kan ALDRIG gå på att bilens mätarställning stämmer ÄVEN om man har intyg från BMW.           IP: ...[.115.25]
Antal inlägg2.290 st
Postad/Inlagd2004-12-11 11:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
är inte DIS-plus den nya programvaran som BMW precis börjat använda? Den borde väl visst kunna larma om ljusmodulen är bytt? För även på den gamla så gick det att se om man visste var man skulle kolla. Men det finns säkert ett sätt runt detta, därför kan man inte längre lita på "uppkollad på BMW".

Kolla upp bilen enligt Importguidens kapitel 13, så är du så skyddad som man kan vara.

Man blir så trött på detta, men faktum är att så länge köparna går på pris som första, andra, tredje och fjärde prioritet så kommer bedragarna att forstätta sälja vrak! Skulle marknaden vända tveksamma bilar ryggen så skulle de som fifflar också försvinna. Det gamla talesättet "Invånarna har de politiker de förtjänar" stämmer även här, dvs "bilköparna har de bilsäljare de förtjänar".....

mvh Johan

IP: ...[132.215]
Antal inlägg813 st
Postad/Inlagd2004-12-11 14:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Vet själv ett av fusk med mätarställning där köparen tyckte bilen va fin och allt servicebok fanns och allt verkade stämma men han ville ändå kolla upp bilen på BMW, enligt mätarn skulle bilen rullat 9000 mil men jag vet att den hade gått runt 27000 mil.
Efter kontroll på BMW intygade dom att bilen hade gått 9 k mil...
Känns som man inte kan lita på ngn vad det gäller beg bil köp, inte alls kul...

Johan           IP: ...[206.229]
Antal inlägg225 st
Postad/Inlagd2004-12-11 14:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Är det någon som har erfarenhet va svensksålda bilar som blivit skruvade? Det borde vara lika lönsamt att skruva en svensk som en import bil, visst kan det bli lite kneppigt med besiktningsinfo men den bes. utförs ju inte varje månad. Sen tror jag knappt folk bryr sig om att kolla upp mätarställning på en svensksåld bil?

OBS Detta är ingen reklam för att börja skruva utan en fråga om någon stött på eländet.

IP: ...[105.231]
Antal inlägg3.204 st
Postad/Inlagd2004-12-11 15:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 E60
Jag vet inte om svensk sålda bilar, men i Finland, kollas ju mästarställningen också vid varje besiktning, och denna är mycket lätt att få tag på vid i efterhand, likaså för BMW statistik på detta vid varje service. Så summasumarum är fenomenet med skruvade finska bilar non-existent om vi säger så. Det är inte så lönsamt. Men ska man ju göra pengar på import bilar, måste man ju hitta en långmilare i tyskland, skruva den och sälja den som lågmilare i mål landet, annars lönar det sig inte.
T.ex i Finland börjar det nu finnas duktigt med importerade M5 E39, jag valde att hellre köpa en finsk bil med lite mer mil dokumentrat, full historik av servicebok kollad från BMW, samt besiktning, än att köpa en lågmilare från samma årsmodell, med hälften mindre mil importerad från tyskland.
Sanningen är också den att finsksålda M5'or säljs rätt snabbt om priset inte är helt fel, medan de importerade, fastän ett lägre pris med 10.000€ motsvarande en finsk bil, står kvar i bilbutiken.

Jag tror mätarställning fusk är vanligare än man tror, dock är inte alla importbilar skruvade. Det med service bok från senare år än bilen är vanligt, sett det på 2st M5 E34:)

Min M5'as servicebok är tryckt -98.           IP: ...[.61.248]
Antal inlägg225 st
Postad/Inlagd2004-12-11 15:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad har vi för besiktningsintervall i sverige? Har bara fått för mig att det för nyare bilar är två år. Kör man då t ex fyratusen mil per år så kan det nog vara lönsamt att mellan två besiktningar dvs 8000mil skruva bort 6000mil.

Antal inlägg813 st
Postad/Inlagd2004-12-11 15:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Precis, mätarefiffel e nog ganska vanligt.
Därför köpte jag en nyimporterad långmilare utan servicebok, måste ju vara det ända rätta;)
Tror att ska köpa en sån här "specialbil" måste man kunna lite och lita på sin känsla och ha en del tur...
Så om ett halvår vet man väl om man lyckats...

Johan
          IP: ...[206.229]
Antal inlägg225 st
Postad/Inlagd2004-12-11 15:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
det bästa är väl att köpa en bil och sedan själv skruva den. Då kan man med säkerhet svara på om milen stämmer eller inte ;)

Antal inlägg813 st
Postad/Inlagd2004-12-11 15:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Håller helt med om det...           IP: ...[206.229]
Antal inlägg3.204 st
Postad/Inlagd2004-12-11 15:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 E60
Visst samma i Finland, nybil ska besiktas första gången efter 2-3år, kommer inte ihåg vilket, tror det ändrade nyligen, men eftersom BMW också registrerar milen vid service, och även vid eventuella reparationer och fel, så blir detta svårt i Finland. Visst kan man ju alltid fuska med detta också och göra en inspektion nån annanstans mellan de "riktiga" inspektions intervallen till BMW, men detta tror jag inte medel finnen som köpt en bil orkar med. Dessutom kan jag inte rikta er ens i nån riktning om vem eller var det skulle finnas utrustningen för mil manipulering här iallafall. Detta bla för att det straffas mycket hårt enligt lag, oftast fängelse, i värsta fall kanske upp till 5år ovilkorligt beroende på storleken av bedrägeriet.

Undrar inte alls att det förekommer i stor utsräckning i tyskland dock, varannan bil tidning har ju på annons sidorna "Tachoinstellung". Och det är ju lagligt att "justera" mätaren där?!           IP: ...[.61.248]
Antal inlägg2.827 st
Postad/Inlagd2004-12-11 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
bayrischemotor:
Det är lika lagligt att skruva mätare i SE, allt bygger på att man berättar den korrekta vid ev. försäljning (eller dokumenterad av vst i serviceboken) + att det kommer fler och fler firmor som sysslar med just mätarjustering. Om det inte fanns en marknad i SE så skulle firmorna inte finnas till...

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! [LÄNK]
          IP: ...[7.36.50]
Antal inlägg601 st
Postad/Inlagd2004-12-11 19:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
upprepar vad jag sagt tidigare: är ljusmodulen bytt så indikerar Dis-Plus detta           IP: ...[.180.20]
Antal inlägg3.204 st
Postad/Inlagd2004-12-11 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 E60
Stephan:

OK, allt detta strängt förbjudet i Finland. Om nån olycka inträffar får säkert BMW fixa miltalet rätt, men annars inte.           IP: ...[.61.248]
Antal inlägg2.827 st
Postad/Inlagd2004-12-12 00:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
bayrischemotor:
Glömde att du bor i finland...

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! [LÄNK]
          IP: ...[7.36.50]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 120d  -16
Pris: 214.900:-

BMW 325i M STCC  -04
Pris: 70.000:-

BMW 52i Touring  -00
Pris: 5.800:-

BMW 325  -89