AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Bilstereo GPS Navi TV Tele Ljud Larm ]

Lågnivå i DSP system existerar ej!

Visad 5.934 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.559st
Postad/Inlagd2004-11-10 21:57
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d xdrive touring -15
Hej!

Tänkte bara meddela er alla att ni som letat efter lågnivå i DSP ljudsystemet kan sluta leta! Eftersom hela klabbet är digitalt (förutom högnivå signalerna till högtalarna) finns det helt enkelt inte någon lågnivå utgång att hitta!

Man måste alltså använda en hög till låg nivå adapter!
Detta ska visst funka fint utan störningar!

Tydligen ska man kunna koppla in sig på exempelvis någon av kablarna som går till "subwoofersarna" i hatthyllan.

Se denna [LÄNK] för info om vilka pinnar som är vad.

Jag ska så snart som möjligt själv montera slutsteg och baslåda, återkommer med resultat!           IP: ...[167.117]
Antal inlägg6.410 st
Postad/Inlagd2004-11-10 22:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det råder ju delade meningar om den saken, se bara i denna tråden ( där även du förkommer...): [LÄNK]
Kopplar man bort DSP lådan skall det som synes gå ypperligt enl. Ljud-nördar Robsarve och B.Almgren....
Eller vad har du för argument för att det INTE skulle funka??

Sök inlägg först , fråga sen! [LÄNK] ( Gammalt BMW-power ordspråk)           IP: ...[191.187]
Antal inlägg1.147 st
Postad/Inlagd2004-11-11 10:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om jag kommer ihåg rätt så är det digitalt endast från växlaren och analogt ifrån radio/navigator. Men allt om DSP´n finns bra beskrivet på bmwtips.com i "DSP system analysed"

I villket fall som helst går det bra att kasta ut hela klabbet.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se           IP: ...[.134.66]
Antal inlägg1.559 st
Postad/Inlagd2004-11-11 15:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d xdrive touring -15
Hej igen!

Hoppas jag inte kommit med felaktig information... Ovan påstående fick jag höra från en kille i USA som jag hittade på nätet.. han verkade vara mycket insatt i ljudsystemet och det lät som om han kunde ha rätt. Han hade själv bygt ett värsting system i sin E38 med DSP. Ska forska vidare och läsa mer på länken som Robsarve tipsade om, här är förresten länk till dokumentet direkt [LÄNK]

Rent spontant känns det ju väldigt konstigt om dom skulle konvertera den digitala cd-växlar signalen till analogt och sedan till digitalt igen. Om radio och kasett signalen är analog eller ej känns oviktigt då det är CD som skall spelas främst! Eller vad tror ni?           IP: ...[.161.67]
Antal inlägg1.621 st
Postad/Inlagd2004-11-11 15:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 330e -19 [G20] leverans 19-09-16
Jaguar XF -16
MB S350 -11 [W221]
Ehhhh... Nej, rubriken stämmer inte.

"Radion" som sitter i vänster bakskärm är hjärtat i systemet, till denna är signal från kassettspelare, navigator, CD-spelare mm anslutet analogt. Med hjälp av knappar och vred i instrumentpanelen styr man denna burk och väljer signalkälla. Ut ur radion kommer sedan LF,RF,LR och RR signal som kopplas vidare till DSP-förstärkaren - helt analogt! Dessutom är CD-spelaren ansluten digitalt till DSP-förstärkaren och vad jag förmodar används inte den analoga signalvägen för CD-spelaren då. Men den finns!

Väl inne i DSP-förstärkaren AD-omvandlas den analoga signalen från radio och EQ, reverb och eko läggs på digitalt. Därefter omvandlas DA signalen igen till analogt i ett flertal kanaler - 12? tror jag - samtidigt som signalen filtreras digitalt för att passa respektive element. Den analoga utsignalen från DA omvandlarna driver sedan en hel bunt (12? ) med små förstärkare som sedan i sin tur är anslutna till respektive högtalarelement via bilens kablestam.

Den som tvivlar på beskrivningen ovan samt övriga inlägg i ämnet är välkommen att inspektera och provlyssna min bil. Jag kan även visa upp den numera bortmonterade DSP-förstärkaren som vidare bevis.

Gasar-Magnus: "Ljud-nörd" - jo, det stämmer nog ganska precis :) :)

Mvh Björn           IP: ...[.37.194]
Antal inlägg2.144 st
Postad/Inlagd2004-11-11 16:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
balmgren - en fråga: kan man kombinera DSP med en lågnivå ut för tex drivning av extra slut-steg ?

som jag fattar det går inte det (med lågnivå)

... jo mina grejer är redan utkastade :-)) men jag undrar ändå !           IP: ...[117.138]
Antal inlägg1.621 st
Postad/Inlagd2004-11-11 19:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jaguar XF -16
MB S350 -11 [W221]
540is - jorå - visst går det. Det är bara att gå in mellan "radion" och DSP'n och tappa av signal. Min allra första installation använde helt sonika "strömtjuvar" på kablarna till stora kontakten på DSP'n.

Som noterats i andra trådar här är det inte "riktig" lågnivå ut från "radion" då spänningen är högre än 0.75 Vpp så det behövs antingen en spänningsdelare eller ett slutsteg som klarar lite högre signalspänningar in på lågnivåingången. Mina slutsteg kan ställas in för att ta emot 8 V max pp och känsligheten står på ca 50% så kanske 4 V pp som värst skulle jag tro.

Mvh Björn           IP: ...[.37.194]
Antal inlägg6.410 st
Postad/Inlagd2004-11-11 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja själv är jag bara hobby ljudnörd medan t.ex. Robsarve har ett SASCA förflutet liksom fler bekanta till mig...

Sök inlägg först , fråga sen! [LÄNK] ( Gammalt BMW-power ordspråk)           IP: ...[191.187]
Antal inlägg1.559 st
Postad/Inlagd2004-11-12 10:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d xdrive touring -15
Se där! Jag erkänner att jag fått felaktig information själv (om man bortser från att det faktiskt inte verkar finnas "äkta" lågnivå)! Balmgren verkar ha riktigt bra koll, och detta är den första ordentligt klargörande förklaring till hur systemet är uppbyggt som jag sett!

Få se om jag fattat detta rätt: Samtliga "input apparater" (cd+kass+radio) är anslutna analogt (lågnivå förutsätter jag) till "radiodelen" och sedan fortsätter en mixad signal (det är denna signal man kan ställa "enkel" bas/diskant/fade/bal för) i fyra kanaler till DSP förstärkaren. (Här efter finns endast högnivå analog signal kvar antar jag?).

Men du säger även att DSP'n tar digital signal DIREKT från CD'n, och att det är denna som används? Det är detta påstående som gör mig förbryllad, hur ska man då kunna påverkar ljudbilden för CD ljudet med de "enkla" inställningarna? Dessutom skulle det sitta en onödigt DA omvandlare i växlaren?

Om man går på någon av de fyra kanalerna LF, RF, LR, RR för att gå vidare till slutsteget, får man väl inte med "alla ljud"? (när en CD är inspelad i stereo kan ju vissa ljud låta i höger högtalare men inte i vänster etc) Eller är det så att de riktigt låga frekvenserna ändå finns med i både höger och vänster kanal? Denna inkoppling borde väl även innebära att om man lägger slutsteget på LR/RR och fade-ar ljudet till FRONT så försvinner signalen till steget (LR/RR)?

Mycket frågor blir det, men jag tycker det är dags att detta utreds ORDENTLIGT nu! :)
          IP: ...[.161.67]
Antal inlägg1.147 st
Postad/Inlagd2004-11-12 10:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Der är samma radiodel oavsett om du har DSP eller inte.

Därför är CDn kopplad anlogt till den. Men har du DSP så kopplas signalen digitalt in i den. Annars omvandlas signalen så här:
D/A ->A/D ->D/A, eftersom DSPn jobbar i den digitala domänen.

I de Proffessional-bilar som inte har DSP så sker delningen aktivt i orginalsteget, jag misstänker att det kan vara så även för DSP´n, men jag har inte kollat. I såfall är lågnivån (ca 4,5 V, upp till 9 V lågnivå är inte ovanligt i tävlingsapparater nuförtiden) ofilterad och det är ju goda nyheter för den som vill koppla in något annat efter.

Tyvärr är ju högtalarfiltreringen från DSP´n (a la BOSE) redan i bruk så det kan bli lite illa med uppgraderade högtalare,

Vad gäller vilken signal som finns i respektive högtalarkabel så vet man ju inte det pga filtreringen i DSP-enheten, men skall du bara koppla in en sub så är högnivå från basarna i hatthyllan rätt att ta.

Om du funderar på att uppgradera hela anläggningen så hade jag tagit ut allt efter radienheten, slängt in en femkanalare, ett vettigt framsystem och en lagom sub.

tycker Erik
Marknadschef
Antal inlägg1.559 st
Postad/Inlagd2004-11-12 11:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d xdrive touring -15
När jag pratade om att "gå på" någon av de "fyra kanalerna LF, RF, LR, RR" så menade jag alltså mitt i mellan radiodelen och DSP förstärkaren (tror du missuppfattade och trodde jag menade högnivån ut från DSPn...) vad tror du om det?           IP: ...[.161.67]
Antal inlägg1.147 st
Postad/Inlagd2004-11-12 11:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hmm borde funka, men frågan är ju hur den gör med CD-växlaren när den digitala signalen är ansluten... Troligen skickar den ut den anloga signalen från radiodelen ändå, men DSP växlar över till digitalingången. Värt att prova iaf, tar ju inte så många minuter...

tycker Erik
Marknadschef
Antal inlägg1.559 st
Postad/Inlagd2004-11-12 23:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d xdrive touring -15
Okej! Jag ska prova det.. då man inte hunnit införskaffa slutsteg och bas än borde man väl kunna testa med exempelvis ett par aktiva datorhögtalare (drivs ofta med 12v)? Vad jag förstått ska jag i så fall koppla in mig på kontakt B X18772, pinne 8+17 (vänster) & 9+18 (höger) enligt denna [LÄNK] ?
Någon som förresten förstår vad LH och RH i den länken betyder?           IP: ...[.161.67]
Antal inlägg1.621 st
Postad/Inlagd2004-11-13 01:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jaguar XF -16
MB S350 -11 [W221]
Krångligt det här! :)

Jag hade fel - igen. Det är bara LF och RF anslutet från "radion" till DSP'n, inte alla fyra. Vill man hämta LR och RR får man ta det på kontakterna på "radion" såsom jag ju själv har gjort. Doh! Ibland har man gröt i huvet :) Av detta kan man sluta sig till att fadern-funktionen finns både i "radion" och i DSP'n vilket förklarar hur man kan fada digitalansluten CD. Förmodligen så är även bas/diskant/balans dubblerad i DSP'n, det är ju lätt gjort i programvaran. Detta är iaf ett möjligt svar till Johan_S's knivskarpt kluriga fråga (jag hade inte tänkt på det) om hur dessa funktioner kan fås att fungera med digitalansluten CD.

Betr CD-signalen tror jag Erik har rätt att den analoga matningen kommer via radion också, för analog signal kommer det även med CD'n som aktiv signalkälla, trots digital direktmatning.

Angående att tappa högtalarmatningen till subwoofern från DSP-förstärkarens utgång för att driva en bättre subwoofer/förstärkare så är inte det så alldeles fantastikt då filtreringen i DSP'n för subwooferkanalen är klart besynnerlig. Övre gränsfrekevensen är för låg och undre gränsfrekvensen för hög enligt Bob Hazelwood's (tror jag det var) mätningar för att det skall bli riktigt bra, men visst blir det lite bättre. Det var just så det en gång började för mig när jag drogs ner i bilstereoträsket igen, och när man väl börjat igen så sitter man fast. :)

Front/Rear - jag har sub-förstärkaren ansluten till RL/RR och frontsystemet till LF/RF och använder fadern till att justera sub-nivån bekvämt inifrån bilen. Original-högtalarna i bakdörrarna är bara till telefonen och drivs direkt av den utan mellanförstärkare.

LH/RH betyder helt enkelt Left Hand / Right Hand som i "drive on the right hand side" - de säger faktiskt så hur tokigt det än kan låta, man kan ju tycka att det borde göra ont! ;) (obs långsökt!)

Ideén med datorhögtalare är rent förträfflig. Hade jag tänkt på det själv hade det spart mig mycket arbete - smart! Mer gröt i huvet tydligen.

Jo, inkoppling på X18772 stämmer bra, men blir bara LF/RF som nämnt. Johan_S, du kommer bli glatt överraskad av kvalitetslyftet och sen sitter väl du också ohjälpligt där i bilsteroträsket :)

Mvh Björn           IP: ...[6.89.72]
Antal inlägg1.559 st
Postad/Inlagd2004-11-16 22:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d xdrive touring -15
Hej igen!

Har haft mycket att göra, så jag har varken hunnit klura mer på detta teoretiskt eller prova i praktiken. Kanske hinner man till helgen..

Balmgren!
Måste bara fråga vad du menar igen :)
Menar du att från "radiodelen" (dvs cd+kass+radio) skickas bara en vanliga enkel stereo signal till förstärkaren (som "typ" ej är uppdelad i front/rear)? Därefter skickas en förstärkt signal även till bakre högtalarna och fadeningen sker i DSP förstärkaren?
Menar du även att det finns ett par ej använda rear-anslutningar i radiodelen som även dessa styrs av fade-funktionen?

I så fall borde jag m.a.o. kunna koppla in mig på dessa lediga rear-anslutningar på radiodelen med ett nytt slutsteg och driva basen på det? (blir väl iofs lika bra att koppla in på front anslutningarna.. bara det att basen minskar när man fadar bakåt i så fall, antar jag. Fade funktionen brukar iofs inte användas så mkt)

Förresten, om signalen är snäppet för stark som den verkar vara enligt er, hur får jag ner den till lämplig nivå? Kanske MDS vet?           IP: ...[167.117]
Antal inlägg1.147 st
Postad/Inlagd2004-11-17 00:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
MDS brukar inte veta så mycket... ;-)

I värsta fall går det att sänka signalen med några motstånd, men på de flesta steg funkar det ändå.

Är 99% säker på att du kan koppla in dig på rear utgångarna.

Enda frågetecknet är den analoga signalen från CD-n, men den borde vara där.           IP: ...[166.228]
Antal inlägg1.559 st
Postad/Inlagd2004-11-17 00:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d xdrive touring -15
Vanliga motstånd tänkte jag faktiskt på men vågade inte föreslå :) Kan man kan mäta signalen med en vanlig multimeter? Är spänningen alltid densamma oavsett vad/hur högt det spelas? eller varieras den t.ex mellan 0-5 V beroende på volym? Är inte alls hemma på audio elektronik..
Steget som MDS tycker att jag ska köpa klarar visst mellan 0.18 - 5V input.. funkar det ihop då utan modifikation?

Vi får hoppas att CD-signalen är med! Jag kommer att avlämna rapport sen hur det gick med allt.

Nu ska jag nog kunna sluta terra er med frågor :)

/Johan           IP: ...[.161.67]
Antal inlägg1.147 st
Postad/Inlagd2004-11-17 11:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Spänningen är vid max volym. Och den är enligt uppgift 4,5 V, så 5 V skall gå bra.           IP: ...[166.228]
Antal inlägg1.621 st
Postad/Inlagd2004-11-21 23:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jaguar XF -16
MB S350 -11 [W221]
"Menar du att från "radiodelen" (dvs cd+kass+radio) skickas bara en vanliga enkel stereo signal till förstärkaren (som "typ" ej är uppdelad i front/rear)?"
Stämmer bra!

"Därefter skickas en förstärkt signal även till bakre högtalarna och fadeningen sker i DSP förstärkaren?"
Jajamen!

"Menar du även att det finns ett par ej använda rear-anslutningar i radiodelen som även dessa styrs av fade-funktionen?"
Stämmer det med. :)

"I så fall borde jag m.a.o. kunna koppla in mig på dessa lediga rear-anslutningar på radiodelen med ett nytt slutsteg och driva basen på det?"
Jo, det var så jag hade på min tills idag, fast utan DSP. Har installerat ny, bättre förstärkare idag och konfigurerat om. :)

Håller med Robsarve om att en enkel spänningsdelare mha några motstånd skulle fungare bra. Kanske 5k+18k eller så. Dessutom stämmer det bra att spänningen är max-spänning bara och styrs ju av volymkontrollen. Det går bra att mäta signalen. heslt med en bra digital multimeter (Fluke t.ex.) ´med RMS-funktion och naturligtvis AC-läget (växelström). Men annars är det bara att koppla in med låg volym påvridet och lyssna. I värsta fallet så låter det bara illa om man vrider på volymen för mycket.

Mvh Björn           IP: ...[6.89.72]
Antal inlägg1.559 st
Postad/Inlagd2004-11-22 23:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d xdrive touring -15
Tackar tackar! Nu har jag allt solklart för mig, känns skönt :)

Förhoppningsvis har några andra fått nyttig info också!           IP: ...[.161.67]
Antal inlägg8.954 st
Postad/Inlagd2004-11-23 09:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
XC70 D4 2015
Detta forum är verkligen något i hästväg!!!

Mvh           IP: ...[137.133]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -85
Pris: 120.000:-

BMW 730D  -08
Pris: 90.000:-

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10