AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Kupéfläkt trasig? Effektsteg? e39, 528iA, -96

Visad 54.371 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2010-09-25 17:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mitt effektsystem var trasigt, men jag får inte bort det den sista biten. Jag får bort enheten ifrån den beskrivna spärren. De är loss ca 1 cm och den går att vika på men det är något som tar emot. Vill inte använda onödigt våld eller skruva ner bilen för mycket. För visst ska man inte behöva ta bort mer saker?           IP: ...[152.208]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2010-09-25 19:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det gick vid försök nr 2 var bara att rucka lite så kröp den ut så småningom. Nu funkar allt igen, perfekt,           IP: ...[152.208]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2012-04-06 20:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -97
Ursäkta att väcka en gammal tråd men död kupefläkt är ett vanligt problem....när jag surfade så fick jag fram följande fungerande länk till hur man byter effektsteget "motståndet" för kupefläkten:

[LÄNK]

(tidigare länkar i tråden verkar döda)
          IP: ...[.120.94]
Antal inlägg170 st
Postad/Inlagd2012-05-01 18:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har lite konstigt fel på min E39-00.

Både värme och kyla fungerar utmärkt, det kommer luft vid vindrutan och vid fötterna. Däremot är det någon märkligt med "friskluftsintaget" de du själv kan justera varmt/kallt samt de vid sidorutan.

Det är stendött ibland och ibland fungerar det klockrent, det gäller både kyla och värme. Mycket märkligt fel.

Någon som har tips? Har försökt googla men det är ett lite svårbeskrivet problem.           IP: ...[.92.205]
Antal inlägg170 st
Postad/Inlagd2012-05-01 18:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tillägg, fläktmotståndet är bytt på BMW av förre ägaren för mindre än 6 månader sedan enligt kvitton.           IP: ...[.92.205]
Antal inlägg16.017 st
Postad/Inlagd2012-05-01 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
Alla spjäll för utsläppen nere, panelen och vindrutan, styrs via stegmotorer och klimaautomatiken. Den fördelar luften enligt sitt reglersystem och inställda börvärden osv, det är inte bara temperaturen som styrs automatiskt.
Men helt avstängt har iaf jag sällan upplevt i autoläget, kolla så att du kan öppna dem genom att köra manuellt med knappen på klimapanelen, så du ser att stegmotorerna öppnar/stänger som de skall.
Effektsteget för fläktmotorn och dess funktion påverkar alla luftutsläpp på en gång, inte selektivt t.ex enbart panelens utsläpp.

FP           IP: ...[129.208]
Antal inlägg170 st
Postad/Inlagd2012-05-02 18:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag vet inte om jag var otydligt, men det är bara problem med värme och kyla vid dessa punkter, 1 och 5: [LÄNK]

I alla BMW jag ägt går det att justera, värme, kyla och luftmängd där i mittkonsollen. Den är alltså stundtals stendöd oavsett om jag har fläkten på max, min, kyla eller värme osv, det gäller även justering via klimatanläggningen.           IP: ...[.92.205]
Antal inlägg16.017 st
Postad/Inlagd2012-05-02 21:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
Inget otydligt, det är dessa utblås som styrs av den mittre knappen av de tre i raden över AUTO-knappen till vänster på klimapanelen.
Om inte spjällmotorn till dessa utblås alltid funkar så kan man tänka sig att de t.ex förblir stängda när de skulle varit halvt eller helt öppna osv, det var därför jag skrev att man kan kolla funktionen genom att manuellt öppna och stänga med knappen i klimapanelen.

FP           IP: ...[129.208]
Antal inlägg170 st
Postad/Inlagd2012-05-02 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja okej nu förstår jag vad du menar.

När det mittersta reglaget har varit dött så har jag givetvis provat justera på klima panelen på alla möjliga sätt, både hastighet och vars luften ska blåsa utan resultat. Dock när jag fått igång funktionen så har den reagerat på när jag justerat hastighet och position vars luften ska blåsa.

Det jag däremot fundera över och som jag är ganska säker att det fungerar på min E60 är om jag har kliman inställd på exempelvis 25C och manuellt ställer spjället på blått så kommer det blåsa kalluft även om datorn jobbar för att höja värmen i kupén, trodde på det sättet att det gick att kontrollera funktionen.           IP: ...[.92.205]
Antal inlägg33 st
Postad/Inlagd2013-04-24 13:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
M535i e28 -86
Tar och bumpar samt lånar tråden en sväng, min e39 har slutat blåsa från fläkten, har märkt tidigare att den haft som ett pulserande blås så att säga och att den inte fungerat riktigt på de lägre nivåerna(är auto ac), inget fel på display eller något verkar det som!

Beställt nytt effektsteg så man får väl hoppas att det är det, vad tror ni att det är? Just när det varit pulserande och bara fungerat på högre. Visste att kupéfläkten skulle jävlas, gjort det på varenda bil jag köpt :P           IP: ...[.120.53]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2013-11-02 19:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i touring -08

hejsan. min fläkt la av igår. och tänkte byta fläktmotstånd.

jag har en analog. men funkar det att sätta i en digital eller börjar det spöka då? på min gick det lätt att få loss. men på en annan så drar jag som en jude men vägrar lossna. är det någon spärr man måste trycka på ??

IP: ...[.250.90]
Antal inlägg16.017 st
Postad/Inlagd2013-11-02 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
Digital eller analog? Menar du själva effektsteget som styr motorn, detta är alltid analogt i den bemärkelsen att det reglerar effekten in till fläktmotorn.

Diskussionen ovan rör mest E39 men E34 hade också ett par varianter (minst) på både steglös fläktstyrning med ett effektsteg och en stegad fläkt med 3-4 fasta steg och tillhörande motstånd på en platta som sitter inne i luftkanalen för att få kylning osv.

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2013-11-02 21:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i touring -08

Jo på digitala så trycker du på knappar fär att få upp å sänka värmen/kylan
Analog har du en ratt man bara vrider på
Ville bara veta om de gick att ta från en digital bil när min är analog med ratt. Om det har någon betydelse?           IP: ...[.70.167]
Antal inlägg16.017 st
Postad/Inlagd2013-11-02 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
Förstår hur du menar.
Om det är på din E34 så beror det på om bilen har nån slags automatik för fläkten, t.ex AC med klimaautomatik, eller ett helt manuellt system.
Det kan sitta olika form av reglersteg till fläktmotorn, motstånd eller elektronik med krfatiga effekttransistorer. På vissa bilar både och, t.ex en ratt med tre fasta lägen plus ett läge som är märkt Auto.
Nyare bilar har alltid elektroniskt effektsteg, oavsett om du vrider på rattar eller stegar upp/ner för att reglera hastigheten på fläkten.

Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2013-11-02 23:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i touring -08

Oj fan har ej e34 kvar. Har en e39a nu. Den har inga steg 1-4 man kan vrida den på massa olika lägen. Men den är iaf analog.och jag trycker på en "snöflinga" för att få på acn
          IP: ...[.19.253]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2013-11-02 23:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i touring -08

Så den med digitala jag vill ta ifrån är väll automatsik klima.. motståndet ser likadant ut iaf

Och kontakten passade
Men om det inte funkar så är det väll nått inne i motståndet som säger ifrån eller händer inget?

IP: ...[.19.253]
Antal inlägg16.017 st
Postad/Inlagd2013-11-02 23:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
OK, då förstår jag. Det är säkert samma effektsteg.

Antal inlägg1.210 st
Postad/Inlagd2013-11-20 08:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
E61 535D M-sport -06
E38 740ia -97
E39 528i limo -96
E39 528ia touring -97

Märkte att fläkten slutat blåsa på 530in igårkväll efter att jag hade slängt på vinterdäcken. Händer inget när man trycker på knapparna för att ställa hastigheten, händer heller inget när man trycker på MAXknappen.

Misstänker självklart att det är fläktmotståndet eller kontakten där som är hängig.

Jag var inne å rev bakom klimapanelen för nån vecka sedan när ja installerade en AUX-adapter till originalstereon så jag plockade los stereon igår och kollade så allt satt fast till kliman och det verkade OK vad jag såg. Är det någon speciell kontakt man ska titta på där som kanske kan ställa till det?           IP: ...[.15.130]
Sida: 1 2 3 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2017 AutoPower.se

Däck365

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 840ci  -96
Pris: 189.000:-

BMW 528  -99
Pris: 5.500:-

BMW M135i xDrive  -16
Pris: 330.000:-