Forum Senaste Sok
Rubrik: Car.info fråga reg.nr
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
pekings 2021-04-01 20:24
Hej,

Hur kan car.info spindla blocket annonser utan
publicerade reg.nr?
Phoenix M3 2021-04-01 21:46
Kommer väl åt någon källkod
tsint 2021-04-02 10:15
Har du något exempel?
MUC 2021-04-02 10:40
Du anger registreringsnummer när du lägger in annonsen så det finns lagrat i Blockets databas även om det inte visas i annonsen.
Sen kan du förmodligen kontakta Blocket och be att få integrera till deras Api.
Alternativt kanske det finns tillgängligt hos t ex:
[LÄNK]

Så när du anger reg.nr hos carinfo så anropar deras system ett antal Api för att hämta information, t ex hos Blocket.

Löwet 2021-04-02 11:04
Car.info är startat av Jonas bonde, prisjakts grundare. Schibsted äger både prisjakt och blocket. Nånstans där har du förklaringen ;-)
pekings 2021-04-02 13:52
Tack för svar!

Är inte pyton eller Api expert men visst går misstankarna
att det sker via ett api anrop som i bakgrunden kopplas
mot info från blockets db.

Tycker iofs att om man som kund valt att inte publicera sitt regnr
i annonsen så borde man därmed vara fri från att publiceras
på car.info :-)

En intressant fråga som både berör kundens integritet och
det legala köpeavtalet med blocket.

MUC 2021-04-02 14:34
Det allra ”bästa” är Transportstyrelsen. En myndighet som tar betalt av dig som fordonsägare för att registerhålla dina uppgifter och sedan säljer uppgifterna till kreti och pleti - t ex till Blocket, Carinfo etc.
Jörgen 2021-04-03 10:10
De har ju ett samarbete, idag när du knappar i regnummer på blocket, får du ju upp utrusning mm.. De kommer ju från car.info..
MUC 2021-04-03 10:56
Javisst det finns Api både hit och dit:

[LÄNK]
Verdi2 2021-04-03 11:44
Car.info tolkar även registreringsnumret från bilderna har jag för mig.

Jag håller med om att det är ett problem. Car.info är lite för bra. Är trevligt när man ska kolla upp en bil men mindre trevligt när man ska sälja själv.
pekings 2021-04-03 20:22
Tjena,

Jag försöker lyfta frågan att om jag som säljare inte vill displaya mitt reg.nr i annonsen på blocket är sannolikheten stor att jag inte vill det på någon annan sida heller, ett eget personligt val som jag desdutom betalar för😊

Att du får upp din utrustning och övrig info inför en försäljning på blocket är ju något helt annat och som inte avslöjar din identitet.

Det är lite snudd på gdpr här.

Löwet 2021-04-03 20:31
Det följer inte med personuppgifter som är identifierbara. Jag är rätt säker på att Schibsted har koll på gdpr. Till att börja med kan du kolla vilka samtycken du gör när du lägger in annonsen på blocket ;-) Genom att använda tjänsten godkänner du villkoren.
Jörgen 2021-04-03 20:33
Du samtycker till detta, så de följer GDPR, och du har accepterat det när du annonserar..
[LÄNK]
pekings 2021-04-04 07:53
Tjena,
Jag har tidigare läst igenom samtycke och hittar ingen info, beskrivning där jag ger samycke till att min annons ska publiceras på ett annat forum/nätsida med reg.nr om jag valt att inte publicera det i min köpta sälj annons.

Primära frågan är, om jag inte väljer att publicera regnr i annonsen eller på bilderna till annonsen var ger jag rättigheten/samtycke till att car.info att publicera det😊?

Väljer ev. att tro att bulk datat i api integrationen av misstag inte är filtrerat i det här unika fallet.
Jörgen 2021-04-04 07:58
Pekings, då får du nog läsa igen.
[LÄNK]

"Information ur din annons (till exempel rubrik och bild eller registreringsnumret för ett fordon) kan skickas vidare till Blockets samarbetspartners"

har du ej regnummer i annonsen, och ej på bild, hur ska då car.info veta vilken bil det är ?
pekings 2021-04-04 11:16
Jörgen,

Det är ju exakt det jag frågar om, dvs när jag som säljare inte har reg.nr i publicerad annons i text eller bild varför car.info speglar min annons på deras sajt med mitt regnr som sökbar nyckel tex

Svaret på din fråga är att car.info hämtar bulk data och ingen filtrering baserat på vad du visar i din annons på blocket enbart används från deras db fält.
Det skulle tom vara ditt telefonnummer om samma princip används, trots att du väljer att visa ett blocket nr.

Frågan är således om detta är ok, att använda info till 3 part som jag som kund väljer att inte visa i min publicerade annons?
Jörgen 2021-04-04 12:06
Hej. Du får gärna skicka regnummer (pm funkar) på den annonsen de det skulle skett. Så kan jag kolla. Att man skulle koppla på telefonnummer finns ej. Då tex jag annonserar ju bekantas bilar.
Jag är ej jurist. Men har jobbat med Pul, Solpul, Gdpr och vet vad som gäller med utgivningsbevis. Svårt se varför det är ok. Helst när du accepterat vilkoren.
Löwet 2021-04-04 12:21
Det är ju inte sant att om regnummer saknas i annonsens fält för regnummer att annonsens innehåll skickas till car.info. Det är bara att kryssa i att regnummer saknas.

Eller menar du att du har censurerat regnummer på bild men det finns i annonsdatat och att data skickas dit? Vad har din bil varit med om som gör att du vill dölja dess historik?
pekings 2021-04-04 13:08
Löwet,

Det är exakt det som jag säger att jag har upptäckt, att om reg.nr inte finns på bild eller i annons text på blocket, displayas annonsen trots det på car.info med reg.nr som sökbar nyckel. Därav min fråga😊

Tycker att frågan är berättigad att ställa, om jag inte vill visa mitt reg.nr i blockets annons, varför ska då det vara sökbart och displayas på car.info?

Du skriver ju att det inte borde vara så, dvs att om jag väljer att inte göra det i registreringen så borde det inte hamna på car.info, nu gör det trots allt.

Min egen bil har inget med min fråga att göra, men om du vill veta nyköpt och inget märkligt alls.

Blocket delar data med car.info utan ngt filter verkar det som.

Ps
Gillar car.info men tycker själv att det här är en intressant fråga
tsint 2021-04-04 13:23
Men du har väl anget reg-nummer för att blocket ska scrape'a fram meta-data om bilen även om det inte publiceras i annonsen.

Blockets villkor säger att de kan dela uppgifter med andra plattformar, ser inget konstigt med det. Du kan ju alltid opta ur genom att inte dela reg-nummer när du lägger in annonsen.
Jörgen 2021-04-04 13:33
Peking.

Även om du anger regnummer när du lägger in annonsen på blocket så syns den ej i annonsen. Och eftersom blocket och Car.info samarbetar delar de då infon enligt vilkor du som annonsör godkänner.
Men du hävdar att även om man ej lägger in regnummer eller det finns på bild så skulle Car.info leta reda på det på något sätt, och det stämmer ej.
Besvara
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan